Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 697 ggr
JohannaEkroth
1

Om katten går bort hemma

En av mina katter är gammal. Men inte så att det märks på honom att han är dålig. Men man undrar ju alltid, och det spelar ingen roll om katten är gammal eller ung. Döden kan komma plötsligt, liksom hos oss människor.

Så vad gör man om katten skulle dö hemma? Få en hjärnblödning, hjärtsvikt, vad som helst som går snabbt. Vart gör man av kroppen? Får man begrava den hemma? Finns det papper som skall fyllas i? Jag har alltid haft turen att det har varit veterinären som har fått haft hand om det sista. Men vad gör man om det händer hemma?

Hur har ni gjort?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lilolizeit
1

Våran katt var hemma när hon dog. Hon hade blivit sjuk väldigt fort och fick mediciner dagligen av oss. Vi hade kontakt med veterinärer hela tiden. Hade bokat en tid för vet.besök igen då hon inte blev bättre, men hon hann dö hemma samma dag som vi skulle ta dit henne. Vi ringde då till veterinären och meddelade vad som hänt och fick sen komma dit och lämna kroppen.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

VildaVittra
2

Huruvida du får begrava katten beror på vad som gäller i din kommun. 

Har du en försäkring som ska falla ut på katten, så kan det krävas veterinärintyg, men har du bara en vanlig veterinärvårdsförsäkring ringer du bara försäkringsbolaget och meddelar detta. 

Är katten registrerad, så anmäler du till registret att den gått bort.

Mycket mer än så är det inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JohannaEkroth
1

Tack för svar. Känner mig lite bättre till mods nu.

Inte nog att man ska handskas med den plötsliga sorgen som blir när ens pälskling går bort, utan det är en massa man ska kunna också. Känns skönt att veta hur man går till väga nu.

Är det någon mer som vill lämna tips och råd och erfarenheter är ni givetvis välkomna.

Gosis12
1

Om du har en plats där du kan begrava din pälskling så kan du gå dit och lägga blommor sen. Blomma

Jag har en plats där jag begravt 5st under åren som gått och mamma har begravt 2st där. 

Mamma sköter gravarna med blommor och rens. 

Jag kan gå dit och titta och minnas och ibland gråta en skvätt.  

Vila i frid mina små älsklingar.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

JohannaEkroth
1

Gosis12, är det på en djurkyrkogård eller på en tomt, eller någon annan stans ni har gravarna?

Lattjo
0

Vi har endast haft en katt som somnat in hemma dem andra vi har haft har fått somna in hos vetrinären. Men samtliga ligger begravda vid mormor och morfars torp. Jag har aldrig hört att man måste ha tillstånd att få begrava katter? Ingen av våra katter har heller varit försäkrade så något sådant har vi aldrig haft hand om.