Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3723 ggr
[Emma--]
0

Erfarenhet av evidensia?

Såg just att djursjukhuset här uppe ska bli en del av Evidensia.

Någon som har erfarenhet av Evidensia?

När jag läser om det ser det ju inte negativt ut i alla fall, men man undrar förstås lite när det stått om negativa effekter (dyrare vård, onödiga återbesök m.m) när djursjukhus blivit uppköpta. Men tror inte jag läst något sånt om just evidensia.

Caifig
0

Jag gillar inte djursjukhuset där jag bor speciellt mycket, men det gjorde jag inte innan Evidensia heller. Efter båda mina hade kastrerats så slutade dem äta pga massor av gasor i magen samt att de då hade blivit lite hårda i magen. De ville då lägga in båda två för att tvångsmata dem, men när jag undrade om inte jag själv kunde (var ändå hemma hela dagarna) så var de superveliga tills en tjej sa att det var en bra idé (och även billigare för mig). För mig är det lite konstigt att inte gå igenom de billigaste och faktiskt lättaste alternativen först innan man säger att de måste läggas in. Och när vi kom hem och jag hade tvingat i dem lite så började de äta självmant… Det var samma sak när min kattunge var sjuk i kattsnuva och han låg inne, då var det obemannat på nätterna och jag ville därför ha hem honom på nätterna då jag inte tyckte att han skulle vara själv. Jag hade precis hämtat honom hos ägaren och tyckte inte en sån liten plutt ska behöva vara själv, då var det några stycken som tyckte jag var i princip dum i huvudet som körde dit varje kväll och tillbaka varje morgon för att lämna tillbaka honom. Bra bemötande? Not!

Jag tycker också att väntetiderna är horribla, men det var dem i och för sig redan innan. Visst att jag får vänta om det kommer in något akut, men att vaccinera en katt ska inte ta två timmar!

Tyvärr, är jag inte jättepositivt inställd till stället då (även innan det blev Evidensia) hände en del saker med tidigare djur som jag aldrig kommer glömma eller förlåta. Så jag blir nog mer negativ än de kanske förtjänar ;)

ElinLindberg
0

Jag har blivit jättebra bemött när jag ringt dem (roslagstull vetrinärklinik som är en del av evidensia) och rådfrågat och även när jag varit där. Var jättebra personal där, har inget dåligt att säga om dem. Dock så kan det säkerligen skilja sig mellan de olika klinikerna..

[Emma--]
0

Jo det är klart att det kan vara olika betyg för klinikerna i övrigt. 🙂

Lys
1

Vi besök till Evidensia flera gånger.
Om det är akutbesök, måste man vänta länge(men bättre än manniskor…) 
Men kliniken och personalen är allmänt bra och vi är nöjda.  Katterna kan även övernatta om det behövs.
Eftersom vi (i alla fall, JAG) kan inte lita närmaste djurkliniken åker vi ditt (tack vare bil,  kan ja säga) trots att det är lite långt borta.

Men har även dålig erfarenhetLedsen.
När en av våra katter hade diarré och kräktes flera gånger, samt hade hög  fever, åkte vi till kliniken som akut. Då måste vi vänta  4 timmar i väntrum(men det måste vi acceptera, finns massor besök då…), sedan gick till behandlingsrum, men måste vi vänta där 1 timme till utan förklaring. Behandlingrumet var inte rent,  massår hundhår och jord på golvet och även liten glasflaska för sprutta(har redan använt, dvs. tomt.).  Kanske jag är för känsligt mot hygen och sånt, men för mig det är inte acceptabelt, för att katten kommer hitt för att blir flisk, inte smittas!
Sedan tag de blodprov men glömde skicka till labbet…
Katten återhämtade sig och vi fick tillbaka pengar för provet, men det var värsta erfarenhet… Hoppas att denna erfarenhet blir första och sista!

Silvestris
1

"Min" klinik har blivit uppköpta av Evidensia och personalen är densamma så kvalitén har inte förändrats. Däremot har det blivit dyrare. Tidigare betalade jag 1050 kr för att ultraljuda hjärtat på en katt, nu flög det upp till 1550! Visserligen billigare än andra alternativ men en hutlös höjning ändå.

Sarah-S
0

I de allra flesta fall så är ju personalen exakt densamma trots att kliniken ingår i koncernen. 

49% av Evidensia ägs av fd klinikägare och personal, 51% av ett investmentbolag

Trots vad många tror har vi inte fått direktiv att höja priser, boka onödiga återbesök etc bara för att tjäna pengar till investmentbolaget. Vår prishöjning är densamma som den varit innan och är i relation till ökade lönekostnader, hyra etc. Allt kostar mer varje år så det gäller att följa utvecklingen

Däremot vet jag att vissa uppköpta kliniker som gått rejält ekonomisk dåligt fått en uppskärpning, och då kan jag tänka mig att kunderna reagerar på det nya marknadsmässiga pris som införts. Trots allt ska ingen enhet gå minus

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Jessicahagstrom94
2

Gävles Evidensia ärpå tok för dyrt, kostnaderna är helt sjuka men återbesöken som dom tycker ska göras har varit nödvändiga i mitt fall.

LaSadie
5

Förmodligen inget fel med klinikerna, men är emot monopol-känslan som infinner sig då de köper upp många kliniker. Jag har vänt mig till en annan klinik som inte är evidensia-ägd. Den erfarenhet jag har av Evidensia är långa väntetider där man för sitta och vänta upp till en timme tills veterinären och när de behagar dyka upp så ber dom inte om ursäkt.

Sarah-S
0

#8 Vill du verkligen tillskriva hela koncernen Evidensia upp till en timmes väntetid och otrevlig personal som inte ber om ursäkt?? Vi är ca 90 djursjukhus och kliniker i 4 länder och detta är din samlad erfarenhet av oss?

På mitt jobb får ingen kund sitta 1 timme om det inte finns skäl och då är kunden informerad om detta, och alla andra förseningar ber vi om ursäkt för.

LaSadie
4

#8 Nej, det gör jag inte heller om du läser mitt inlägg. Utan det är mina upplevelser och det är samma sak varje gång jag har varit där. Därför har jag bytt.

Caifig
2

#9 Det händer även här där jag bor, men det hände även innan Evidensia köpte stället också. Nu menar jag absolut inte alls att alla ställen är såhär, men tyvärr har det alltid varit så här. Mycket tråkigt att behöva sitta och vänta så extremt länge när man har en tid bokad. Även dagar då det inte finns en kotte i väntrummet får man sitta och vänta och väl inne på rummet får man vänta lika länge på vettis.

Sarah-S
0

#10 Du skriver ordagrant "Den erfarenhet jag har av Evidensia är långa väntetider" vilket jag tolkar just som Evidensia, inte den klinik du besökt

LaSadie
2

#12 Och den kliniken ägs av Evidensia. Om jag ska vara övertydlig skulle jag skrivit "den Evidensia-ägda klinik jag besökt". Iofs, jag har besökt två stycken och båda har haft löjligt långa väntetider utan ursäkter. Men det är förmodligen tiptop i andra städer :)

Sagolika
0

Helsingborgs djursjukhus ägs tydligen också av Evidensia nu. Är det någon som vet om de också har fått dyrare behandlingar och längre väntetider?

Sarah-S
0

#14 Har du varit där de senaste 2 år kanske du kan svara på det själv?

Sagolika
0

Nej, jag har inte varit där på åratal.

Fridaybrew
7

Avsaknaden av förståelse för TS och de som svarat är tydlig. Tämligen osympatiska försök till försvar av den egna arbetsgivaren helt enkelt troligen. 

Blir inte lockad av den uppvisade attityden som visat sig här i tråden att spendera några pengar hos Evidensia i framtiden. 

Monopolsökande aktörer är av ondo för oss konsumenter i de flesta fall.

/Fridaybrew

Beafer
3

Jag har extremt dåliga erfarenheter från Evidensia i Gävle. Dom har aldrig varit i tid. När dom skulle avliva våran lilla papillon tog det typ en och en halv timme. Dom stack våran lille mys 4-5 gånger och där i mellan fick vi vänta medan dom tog andra patienter.

När jag skulle kastrera min ena katt så lämnade karln min henne. Jag hade bokat enbart kastrering, men dom vaccinerade henne också. Vilket jag redan hade gjort (stod ju så klart i stamtavlan som dom hade där).  Blev tvingad att betala sprutan tills jag ringde deras chef. Då bestämde dom sig för att dra av det på mitt nästa besök…

Vaccinerade min ettåring här om dagen. Lämnade stamtavla osv som vanligt. Sen när hon hade stuckit katten då såg hon att det var ettårs-sprutan (som jag sa när jag bokade…). Då fick hon ge henne en till spruta efter det.

Kan ju inte säga om det är just för att det är Evidensia eller om det är personalen som är dålig. Men innan dom bytte ägare så hörde jag inget dåligt om dom. Nu när dom har bytt så får jag höra dåligt om dom hela tiden.