Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 631 ggr
Maria
0

Hur mycket mjukmat?

Jag har visserligen haft katt i många år men de har alltid haft fri tillgång till torrrfoder och fått blötmat morgon och kväll.

Nu har min ene katt fått urinstopp en gång så veterinären rekommenderade att enbart ge blötmat vilket fungerar bra men hur mycket och ofta ska man ge?

Vi varierar mat Bozita, Mjau och, Pussi oftast.

Mina katter är kastrerade hanar 12 år respektive 1 år.

De har fått en ovana att väcka mig vid 03 tiden på natten när skålarna är tommaSkämtar

/Maria

Caifig
0

Till mina två birmaherrar på 4,5-5 kg (kastrerade) räcker ett tetrapack på 380g om dagen. Gå absolut inte upp på natten och ge dem mat! Då kommer de aldrig sluta! Ge dem lite mat precis innan du går och lägger dig och ignorera när de börjar låta mitt i natten.  Mina får mat 2-3 gånger per dag.

Linika
0

http://kattstatus.se/sida97.html går igenom helt utmärkt hur man räknar ut hur mycket en katt behöver få i sig 🙂

Och jag håller med Caifig om att inte gå upp när katterna vill att du ska upp. Om inte det Caifig säger funkar kan du utöver det försöka leka mycket med katterna, så pass att de blir riktigt utmattade, innan sista målet. Då är det större chans att katterna sover istället för att väcka dig. Oh, och det kan ta ett tag innan du märker skillnad. Katter är notoriska vanedjur och kan vara riktigt ihärdiga om man försöker bryta deras vanor. Öronproppar is good shit :3

Maria
0

Tack för svar.🙂

Den yngste är en adopterad hittekatt som kom till oss i december. Det var då det började med "nattamat" och den gamle hänger livligt på så jag vet med mig om att jag måste sluta med detta.

I övrigt ger jag nog samma mängd totalt som du ger men det räcker alltså trots att de inte längre får torrfoder?

/Maria

MonicaLagerquist
1

Väg katterna regelbundet på en vettig våg. Behåller de vikten så får de lagom med mat.

Stolt ägare till tre La permer

Scorpio97
0

Vi har tre katter på 2.5-3 kg, dom får drygt 200g Mjau var varje dag, uppdelat på tre gånger. Men det är ju svårt att säga hur mycket en viss katt behöver, det är ju individuellt (:

Väg katterna varje vecka, om dom börjar gå ner så ger du mer och går dom upp så ge dom mindre. Tillslut hittar man en balans.

//Jessie

Caifig
1

För mina herrar räcker det :) du får väga dem med jämna mellanrum för att se så de håller vikten fint. Du kan testa att ge mer mat och använda dig av vikten för att komma fram till vad som passar dina kissar bäst.

Maria
0

Okay tack. 🙂

/Maria

Sarah-S
0

börja med fri tillgång och minska om någon lägger på sig

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Maria
0

Egentligen har de haft fri tillgång ända sedan den lille kom i december och det ända som hänt är att Moritz blivit lite smalare. Jag gissar att det beror på att han leker som en galning med den lille efter att ha deppat i ett halvår då han förlorat sin kompis.

/Maria