Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3160 ggr
MonicaLagerquist
22

Så blir du lurad.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/732183-sa-lurar-kattsaljarna-dig

Bra artikel men jag tycker att det är lite synd att de skriver .Att utan stamtavla är din katt bara en huskatt.

Skippa ordet bara.

Varje katt är unik!

Stolt ägare till tre La permer

Mysan_
2

Bra artikel!

Gur4m1
8

Håller med dig TS, det är inte så "bara", huskatter är också jättefina och trevliga katter.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

jnielsen
1

Har alla skogkatter fem tår?? Det hade jag ingen aning om! Själv har jag "bara" korthåriga husisar..

[Emma--]
3

Lite trist att dom skrev "bara en vanlig huskatt". I övrigt är det bra om det uppmärksammas då det finns så många som luras. Både medvetet och omedvetet.

mollyt
8

Det här med "bara en vanlig huskatt" är viktigt att poängtera när det kommer till försäljningar av "raskatter utan stamtavla" som det heter när de säljer katten en tusenlapp billigare än normalpris för att de saknar stamtavla - vilket är vardag på blocket. Många verkar inte förstå att en raskatt inte är en raskatt om den inte har stamtavla.

En huskatt är inte en sämre katt i sig - men så länge katten inte har stamtavla så kommer den inte gå att försäkra som en raskatt för den är inte en raskatt. Vilket många blir lurade att tro när de köper katt.

Jag ser inget fel i att köpa huskatter, men då ska man betala för en huskatt och vara medveten om vad man köper - på samma sätt som att kattägare ska veta vad de betalar för när de köper en raskatt.

fvanilla
1

#3 Jag tror att dom menar väl de fyra tårna + "tummen". Lät lite konstigt för mig först med.

jnielsen
0

#6 jag är ändå inte riktigt med, ser deras tassar annorlunda ut jämfört med andra katter???

fvanilla
8

#7 De menar väl att många tror att s.k äkta norska skogkatter har fler än fem tår, vilket är fel då norska skogkatter ska bara ha fem (fyra) tår precis som andra katter normalt har.

OberonsMatte
5

Det finns ett envist rykte om att Norska Skogkatter har en extra klo. Jag som själv har skogisar stöter ofta på den uppfattningen bland vanligt folk.

Möjligen är det den relativt vanliga förekomsten av polydaktyli hos Maine Coon (när rasen var ung) som folk blandar ihop. Polydaktyli är dock inget som (inom de flesta kattförbund) är tillåtet att avla vidare på eftersom det ses som en defekt, oavsett ras.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
0

#8 #9 tack, då är jag med och förstår! Så som det lät i artikeln (för mig som inte visste om detta rykte) så verkade det som att skigisar ska ha en extra tå..

fvanilla
1

#10 Ja, det finns många konstiga rykten om raskatter. Som att om en katt är långhårig så är den renrasig/en norsk skogSkatt, om katten har ett "M" i pannan så är det en maine coon osv.

Linnea
1

#5 Det hade räckt att säga "en vanlig huskatt". Man kan skippa ordet "bara" som att en huskatt skulle vara mindre värd.. (rent pengamässigt är den ju det visserligen)

Skynda långsamt så går det fortare.

[Eleya]
5

Jag håller med artikeln om att en katt utan stamtavla är en huskatt..därför ska de inte ta betalt som uppfödare gör.
jag ser annons efter annons på blocket om deras "raskatter" som parat sig och så säljer de ungarna för 6000kt/styck.
Du kan inte sälja en "75% skogkatt/ 25%perser"-blandning som en exklusiv ras och förvänta dig en förmögenhet som "Hobbyuppfödare".

Förlåt, men jag tycker det är så fel.

Sen att varje katt är unik, det är det inga tvivel om..vår katt har okänd bakgrund och ras, förmodligen född under en kolinistuga av en loppbiten bortstött sommarkatt, men han är den mest fantsatiska katt jag öppnat mitt hem och hjärta för!!

OberonsMatte
10

#13 Självklart är varje kattindivid ovärderlig oavsett om den har stamtavla eller inte, men det är inte katten som får pengarna, det är uppfödaren. Uppfödaren ska genom sin kattsyn, tid, omsorger och egna utgifter ha gjort sig förtjänt av summan man betalar för kattungen och alla uppfödare är sannerligen inte lika mycket värda.

Sajtvärd Katter iFokus

[Eleya]
2

#14 Det vet jag, men många hobbyuppfödare tar ändå hutlösa summor, kan ses  tydligt i var eller varannan kattannons på blocket. Att sköta om och föda upp friska och stabila kattungar kostar ändå inte så mycket.

Det vet jag av familjens erfarenhet som skaffade en blandras för en vettig summa. En vacker, frisk och otroligt välskött liten tjej vars "uppfödare" ville ha söta små kattungar efter sina älsklingskatter. Men tösen var låååångt från rasernas mentalitet och temperament, hon var något extra. =D

Folk verkar avla hej vilt bland raserna, precis som med hundar och även om föräldrarna är rasstandard behöver inte kattungen ärva deras temperament och mentalitet, det kan dessutom slö över till det värre. Dolda ärftliga sjukdomar kan också blossa upp om man inte är försiktig.

sweety92
2

Aveln man ser på blocket är löjlig… försöker få blocket att skippa alla hobbyuppfödare och låta raskatter och katthem/kattorganisationer annonsera bara :)

Dock anser jag att man måste ta ett högt pris på huskatter oxå för kostar de 500 så är de tyvärr inte värda mer i folks ögon :( Det ska inte kunna vara ett spontaninköp….

OberonsMatte
9

#16 Man ska inte bara kräva att huskatter ska kosta mer för köparen, man ska  kräva att uppfödaren ser till att kattungarna är vaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktigade vid försäljning.

Sajtvärd Katter iFokus

[Isadolls]
3

En Norsk skogskatt har ingen extra klo, helt fel😕

Håller med om att folk säljer blandraser för enorma summor på blocket, att folk bara går på dessa?? 6000kr för blandras/huskatt 😡

Jag tar 7000kr för renrasiga Ragdoll, dubbel vacc,  chippmärkt,

avmaskad,  doldafel försäkrad, stamtavla, veterinärbesiktigad m.m.

fvanilla
3

#17 Exakt, man betalar i princip för uppfödaren, och inte för katten. Katten i sig är ovärderlig.

#18 Tyvärr går folk faktiskt på detta och betalar den stora summan för en "nästan ragdoll"/"ragdoll utan stamtavla" osv. Jag tror det helt enkelt ligger mycket på okunnighet, eller personer som har nekats köp av registrerade och seriösa uppfödare och går till dessa uppfödare som är oftast villiga att sälja till vem som helst. Folk vet knappt hur mycket en raskatt kostar (förutom "väldigt mycket pengar". Vet folk som benhårt tror på att sphynxar, bengaler osv. kostar minst 15 000-25 000kr stycket, och därför är 5000-6000kr ett klipp för de omedvetna) eller vad man egentligen får i priset (många undrar hur jag kan "betala så mycket för utseende/stamtavla när man kan få en katt gratis hos närmsta bonden", omedveten om att det är mycket som ingår när man köper en seriöst uppfödd katt.)

vallhund
0

#16 skrev:

"Aveln man ser på blocket är löjlig… försöker få blocket att skippa alla hobbyuppfödare och låta raskatter och katthem/kattorganisationer annonsera bara :)"

Nu sker ju ingen avel på blocket. Varför skulle blocket bara ta in annonser från katthem/kattorganisationer Verkar lite löjligt att kräva det. Blocket är ett vinstdrivande företag, att inte ta in vissa annonser verkar vara en dålig affärsidé, ungefär som om Sveriges vitvaruproducenter skulle kräva att de bara fick ta in annonser från de som annonserar ut svensktillverkade vitvaror, eller apparater som lämnats in till butikerna när kunden får rabatt  för nya varor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

OberonsMatte
4

#20 Jag kan hålla med om att det är fel att skylla oseriös avel på Blocket. Blocket är som sagt en annonsmarknad där alla som har katter till salu kan annonsera. Det är varje köpares eget ansvar att gallra bland annonserna och inför kattköpet fundera på vilken sorts uppfödare/säljare man vill ge sina pengar till och vad som ingår när det handlar om seriös uppfödning/försäljning.

Jag har två "Blocket-katter" eftersom både Oberon (ragdoll) och Ruben (helig birma), förutom på respektive rasring, även annonserades ut på Blocket av sina uppfödare. I Blocket-annonserna framkom tydligt att det handlade om registrerade raskattungar med stamtavla och att de såldes vaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktigade. Priset på 7000 respektive 6000 kronor var också helt i enlighet med normalpriset för vad kattungar för sällskap inom deras raser kostade. Priset för en seriöst uppfödd raskattunge kan dock vara både högre och lägre med helt naturliga förklaringar. Är det något som inte framkommer i annonsen frågar man uppfödaren om detta innan man bestämmer sig.

Sajtvärd Katter iFokus

fvanilla
2

#21 En av mina katter är också en "Blocket-katt", såld av en väldigt seriös och känd uppfödare inom rasen, med stamtavla och allt.

Blocket har just fått ett dåligt rykte för att folk kunde ett tag annonsera ut X raskatt som sen visade sig vara "X raskatt utan stamtavla" eller påstådda blandningar. Nu har dock Blocket skärpt reglerna så man får inte annonsera ut en huskatt som en raskatt.

flis
0

Alla som köper en hus/bland/bondkatt för vad många tycker är dyra pengar behöver inte vara lurade, Dom tycker kanske att priset är skäligt.  Om kattens pris är högre kanske den värderas mer. Jag tror att att färre katter i den prisklassen hamnar på gatan.  Personligen tycker jag att katthemmen har alldeles för låga priser på sina katter.

[Isadolls]
0

Självklart är det inget fel på blocket annonser;) Annonserar där själv, men som köpare måste man sålla på seriösa och oseriösa. vad det gäller priser på Raskatter så går säkert 2000 kr i rena utgifter, och då har jag varken räknat med mat, Kattsand eller försäkring;) Så dem små liven kostar en del….

OberonsMatte
3

#23 De ÄR lurade eftersom de inte förstår att katter som individer (oavsett ursprung) är ovärderliga och det är uppfödarens eventuella omsorger och utgifter man betalar för. 

Katter ska kosta i inköp, men det förutsätter som sagt att uppfödarens omsorger motsvarar priset. För mig är även uppfödarens medvetenhet, moral och kattsyn viktig, och då befinner sig  uppfödare av blandraser och oregistrerade "raskatter" på skalans absoluta botten.

Sajtvärd Katter iFokus

fvanilla
3

#23 Problemet blir ju som sagt att folk börjar tjäna pengar på (oftast) påstådda raskattsinslag. Jag tycker att OMSORGEN kattungar får, inklusive i huskattsavel, är viktigare än att priset ska höjas bara för att katten har raskattsinslag.

Tro mig, ingen köper en "vanlig bondkatt" för 4000kr. Börja påstå att den har ragdoll, birma, norsk skogkatt, och maine coon i sig så är t.om ett så högt pris som 6000kr möjligt att sälja den för. Att "raskattsinslag" är värda mer bara spär på den dåliga kattstatusen huskatter har.