Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3085 ggr
indra-bus
2014-06-22 14:15
1

Vems ansvar?

Om en katt springer in på någons tomt, där finns en hund som anfaller katten så den blir skadad o måste till veterinär? Vems är ansvaret då?

Gäller samma om de är en hund som springer in?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Saffran0Spice
2014-06-22 14:18
3

Om hunden skadar katten så åker hunden dit på det, tvärt om om katten skadar hunden. Skadas båda så är det den som gjort mest skada som åker dit - om jag fattat lagen rätt =P

vallhund
2014-06-22 14:19
18

Ja, strikt hundägaransvar. Tyvärr tycker jag i detta fallet, att ha utekatt är att ta en medveten risk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cazzos
2014-06-22 14:56
1

Som #1 säger, är det enligt lag hundägarens ansvar om hunden gör något fel!

OberonsMatte
2014-06-22 15:51
4

Om katten på eget bevåg tar sig in på ett område där hundens frihet är begränsad genom en inhängnad kan det väl ändå inte vara hundägarens ansvar om skador uppstår?

Sajtvärd Katter iFokus

Saffran0Spice
2014-06-22 15:55
0

#4 om katten tagit sig in i hundgård så är det skillnad, men inte i trädgård/tomt =)

indra-bus
2014-06-22 16:15
3

Nu handlar detta egentligen om min hund men tänkte oxå om de vore en katt.

Var ute o cyklade med min hund i går men man måste gå igenom ett villa område innan man kommer till den vägen vi brukar cykla på, där hon kan springa på gräset bredvid. Men vid husen går vi där de är asfalt.

Så när vi var på väg hem går vi förbi ett hus ja har ju cykeln ut mot gatan o hunden in mot husen. Ja ser en hund stå längre in o skälla inge konstigt kollar frammåt för där är en väg korsning. Då kommer denne hunden i världen fart sticker huvudet genom staketet o min hund tittar då ditåt då den lille hunden sticker ut hela huvudet genom staketet   h hugger min hund över nosen o ja rycker bort henne o hunden var rabiat försökte komma genom men kom bara ut med en tass o huvudet. var ca7 cm mellan stockarna.

Så ja ropar på ägarna som sitter längre in o fikar o på pekar att de  kanske borde göra något åt staketet o att deras hund högg min.

Svaret jag fick nej staketet skulle de inte göra något åt o ja kunde ju haft hunden på andra sidan ut mot vägen alltså vägen är jätte smal o ingen trottoar. Sa att vill inte ha hunden mot vägen ,då hade jag inget där på deras tomt o göra. Min hund gick då i stramt koppel. Hade tagit på mig detta om min hund stukigt  in huvudet men hon är ju en schäfer o mycket större så de var omöjligt att för henne få in huvudet.

Sen kan jag tilläga att min hund var inte minsta hotfull i kropsspråket utan hon visar tydligt att ja" vill inte bråka vi går bara för bi" Öronen lite bakåt låg svans lite hukande kropps ställning. 

Så vi gick hem i alla fall trodde de inte var så farligt men ser när vi kommer hem att hon fått ett ordentligt bett. Var till vet o fick antiiotika för infektion. Vad gör jag ? Skall de betala veterinären?

vallhund
2014-06-22 16:20
11

Polisanmäl händelsen. Det är deras hemförsäkring, om de har någon, som skall stå för veterinärkostnader, det brukar bolagen komma överens om hur mycket. Har dom ingen hemförsäkring som täcker är det egna plånboken som gäller.

Hesat
2014-06-22 16:27
4

#4 / #5 Jag är tyvärr inte säker på att det ser annorlunda ut om det gäller hundgård eller ens fastighet. Lagen är mycket strikt och kattägaren måste kunna ses som medvållande till skadan för att skadeståndet ska jämkas.

Generellt är det hundägaren som ansvarar för att andra djur och människor inte kan ta sig in till hunden så att de skadas. Det är inte ens säkert att en hundägare slipper betala skadestånd till en hundbiten inbrottstjuv. 

TS, jag håller helt och hållet med #7: polisanmäl.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Cazzos
2014-06-22 16:41
2

#4 Lagen gäller oavsett var hunden befinner sig. 

Jag tror att det var Jordbruksverkets tolkning av lagen som sa att man kan översätta det till att hundägaren ska ha tränat sin hund så pass bra att oavsett om den blir sparkad eller provocerad av en person eller ett djur, så ska den INTE bita eller skada någon annan.

VildaVittra
2014-06-22 16:54
2

Faktiskt så är det så att om du säkrat din tomt med ett högt stängsel så är du inte ansvarig för om någon katt skadas av din hund på din tomt, tvärtom vad folk tror. 

Men nu gällde det ju att en hund faktiskt tog sig igenom stängslet delvis och då är det ägaren till den hunden som orsakat skadan som är ansvarig för kostnaden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

indra-bus
2014-06-22 17:18
0

Faktiskt så hade jag tagit på mig ansvaret om min hund hade stuckit in huvudet o hon fått ett tjuv nyp. Men denna hunden var verkligen agresiv.  Ok att en hund vaktar alltså skäller för att lala om att någon kommer. Men som jag skrev hon var inte de minsta hot full. Har hon börjat utmana hunden hade jag haft förståelse. Borde man inte ha ett tätare staket med en sån hund?

En katt vågar sig nog inte in där, men tanken for upp vem är då ansvarig om de skulle springa in en katt? Som får "vara lös" enligt lagen.

Hesat
2014-06-22 17:38
0

#10 Ansvaret är hundägarens oavsett hur högt och stabilt staketet/stängslet än är. Däremot kan den andra parten (ägaren till det bitna djuret) anses vara medvållande och få betala kostnaderna själv om inhägnaden anses vara tillräckligt säkrad.

VildaVittra
2014-06-22 17:46
0

#12 Nej, inte på din egen tomt om staketet är högt. Det är som att du får skylla dig själv om du går in i en hage och blir ihjälstångad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hesat
2014-06-22 17:59
4

#13 Ansvarsfrågan är solklar när det gäller hundar. Även om hundarna befinner sig i en privatägd hage och på något sätt lyckas stånga ihjäl ett annat djur så har hundägaren ansvaret för skador som hunden orsakat. Hur du än försöker kan du inte sudda bort det ansvaret ur gällande lagstiftning. Undantag finns nämligen endast för polisens och försvarsmaktens hundförare under tjänsteutövning. 

Däremot blir det ingen brottsutredning och skadeståndet jämkas så att ägaren till det bitna djuret får stå för sina egna kostnader (dvs. "skylla sig själv") om inhägnaden anses vara tillräckligt säkrad.

AnnaFagerell
2014-06-22 18:37
0

Problemet är bara att det kostar dig ännu mer om du driver det vidare. De ägarna till den andra hunden kommer säkert inte betala i vilket fall. Du kan göra en polisanmälan men vill du sedan driva det vidare blir det bara kostsamt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaVittra
2014-06-22 18:48
0

#14 Jag har faktiskt frågat en jurist om detta och man har tagit sitt ansvar om man säkrat tomten.

Sherlocked
2014-06-22 19:57
7

#16 Det är precis som #14 skriver.

"Hundägaren eller den som har hand om hunden har ”strikt ansvar” och är alltid skadeståndsskyldig oavsett hur olyckan gick till. Man har dock rätt att kräva tillbaka pengarna från den som egentligen och bevisligen orsakat skadan. Det strikta ansvaret gäller även om ex en annan lös hund kommer in i din trädgård, oavsett staket, din hund är bunden etc. Blir den andra hunden skadad är du som ägare skadeståndsansvarig, trots att den andra hunden inte har på din tomt att göra. Detta ansvar kan dock jämkas eftersom även den andra hundägaren har strikt ansvar och därmed borde ses som medvållande."

http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/

Mina understrykningar.

indra-bus
2014-06-22 21:14
0

Som 15 skriver så kommer de säkert att bli dyrare att dra detta vidare. När ja var ute på kvälls promenaden nu kollade ja olika staket o mellan rummet måste varit bredare säkert 15 cm. Hade jag en sådan hund skulle ja i alla fall ha ett tätare staket.

Men ja var arg i går. För vi var inte inne på deras tomt vi gick utanför.

Min hund skulle inte få bete sig så.

vallhund
2014-06-22 21:32
5

Man kontaktar det bolag där djuret är försäkrat o berättar vad som hänt. Dom vill förmodligen väldigt gärna att kostnaderna täcks av den anfallande hundens/ägarens hemförsäkring. Vet man vad personerna heter o/e var dom bor så sätter de säkert press på det bolaget.

Incidenten måste vara polisanmäld o skadorna på egna djuret dokumenterade av veterinär.

Silvestris
2014-06-22 21:52
5

Vad är den juristens specialområde? Det strikta hundägaransvaret är just strikt. Inne i ditt hem, i trädgården, i hundgården, i den allmänna rastgården, på koppelpromenaden osv. Det är därför det heter strikt.

Hur utfallet blir i en eventuellt rättsligt tvist är en annan sak. Båda hundägarna kan anses ha ansvar och då blir det sannolikt någon slags jämkning.

Om det däremot är en katt som får på moppo av en hund är det sannolikt hundägaren som åker på hela smällen eftersom det bara finns ett strikt ägaransvar för hundar. Katter har enligt Miljödomstolen rätt att gå lösa utan tillsyn (och göra vad tusan de vill).

indra-bus
2014-06-22 22:15
0

Kostnaden kom inte upp i själv risken. Betten var inte så djupa så inget drän behövdes. 

Så jag strunter i o göra någon polis anmälan.

Men till länsstyrelsen för de är inte ok att flyga på en hund även om denne är på sin gård bakom ett staket. Ja slet ju bort henne då borde hunden lugnat ner sig men den försökte verkligen ta sig genom staketet o var helt vansinnig. Indra tittade på honom såg ut som hon tänkte. Ja ja lycka till.

fossingen
2014-06-26 11:00
0

#21 Prata med ägaren istället, ni kanske kan lösa detta?

Jag minnst en gång för längesedan då en okänd jakthund som jagade sprang 1 mil utanför jaktstället sprang in på vår tomt och bet ihjäl min kanin. De  betalade mig som "kompensation".

indra-bus
2014-06-26 12:01
0

#22 De gjorde jag. Men först sa de att ja hade inget där o göra må deras tomt grr ja va inte de ja gick förbi. Då kunde jag gått på  andra sidan alltså fel sida eller gått med hunden på andra sidan om mig alltså mot gatan. Sen såg de minssan inte vad som hänt.Då ettrade jag till o sa att de kanske skulle ha koll på hunden så. Men de behövdes ju inte enligt dem för han var på deras tomt.  Visade betten då var de gamla osv. Lite tråkigt då de säkert med den bilen o huset har mer pengar än ensamstående sjukskrivna mig. Men jag släpper detta nu. Var förbannad när jag kom hem mest för deras atityd,  Men släpper de dra in för rätten kommer ja säkert förlora då hunden var ändå på deras tomt men huvudet var utanför.

vallhund
2014-06-26 13:14
0

#23 Det strikta ansvaret för vad ens hund gör upphör inte på egen tomt.

fossingen
2014-06-26 13:25
0

#23 Tråkigt när det ska vara så. Du var ju utanför staketet vilket jag antar var på en bilväg? Men att staketet deras var nära vägen? Om du bara gick förbi tomten nära vägen så har du inte gått in på deras tomt egentligen.

fossingen
2014-06-26 13:27
0

#24 Tror lagarna ligger lite isär. Man får ju egentligen inte beträda folks egna tomtar. Tycker många lager går emot varandra.

indra-bus
2014-06-26 13:53
0

#24 Ja vet men  o de sa jag oxå. Men de" visste att de inte var så vi hade ju inget där o göra deras hund var på deras tomt" . Så nu vet jag de o kan gå på andra sidan vägen för de är ju min hund som blir skadad . O deras vaktar där. Men orkar inte bråka. Men ja har ringt länstyrelsen  dels för att de skall få lära sig lagen sen tycker ja att hundens beteende inte riktigt är ok.  För min hund visade verkligen med hela kropps språket att " vi skall bara passera ja utmanar dig inte" Sen verkar hunden inte ha några regler när jag stod o pratade var den fortfarande helt tokig  stod o vrål skällde försökte ta sig genom staketet medans Indra satt helt lugnt vände bort blicken  då ja sa kolla på hunden o min. Då lyfte han upp hunden o går in med den. Ok att en hund vaktar men som ägare tycker jag man skall kunna avbryta hunden, visa typ att jag har sett dem de är ok jag tar hand om de. Sen hörde jag av en granne att hunden sällan får gå från gården. Åker de bort får de vara hemma. Då inne. "för han har ju hela trädgården att vara på"

fossingen
2014-06-26 14:01
0

#27 Men om hunden deras kan trycka ut huvudet ur staketet och bitas är det livsfarligt, alltså om staketet är brevid en väg där folk går förbi. Nu vet jag inte exakt hur staketet såg ut och hur nära vägen det var osv. Gick du i ett dike eller något sånt?

Jag vet inte exakt hur lagen fungerar i samband med hundar. Vet bara att man inte får gå in på andras tomer, dvs om de har staket runt tomten får jag inte hoppa över det liksom.

vallhund
2014-06-26 14:37
0

#27 Jag skulle tro att en ordinär villatomt räknas som hundgård o då skall hunden rastas utanför denna minst en gång per dag enligt lag. Skulle vara intressant att veta hur lst bedömer det.

indra-bus
2014-06-26 14:43
1

Vi gick på en asfalterad väg i ett villa område. Ringde till både polisen o länstyrelsen nu o frågade om lagen. Polisen sa att de inte gjort något fel hunden var lös på deras tomt   så de var en olycka  ingens ansvar de behöver inte göra något åt staketet.  Strikt hund ägar ansvar gäller inte på deras tomt  för där får hunden vara lös. Då sa jag att jag ville göra en anmälan för att se vad hon sa ,den vill hon inte ta i mot de var inget brott. Länsstyrelsen säger att hunden inte får sticka ut huvudet deras ansvar men de är en polis sak. Om frågade om hunden springer in på tomten vad gäller då? Svar  hunden får inte hoppa över staketet år man skylla sig själv o är då ansvarig. Då frågade ja vad som gäller om de vore en katt.  Först sa hon samma. Men när jag på pekade att den får ju vara lös då visste hon inte.  Men hon påpekade att om en katt kissar på dynor på annans tomt får man skylla sig själv om man inte tar in dynorna. Frågade o staketet om de var ok, nej sa hon men de var oxå en polis sak så jag skall göra en polisanmälan. Uppenbart är lagen luddig.

vallhund
2014-06-26 15:00
2

#30 Polisen har fel, de är inte utbildade i juridik, dessutom är de skyldiga att ta emot en anmälan.

Man klarar sig inte ens om man har 1,80 högt staket som är välskyltat med "Varning för hunden"

vallhund
2014-06-26 15:08
2

Jag lade upp en tråd på hundar:
http://hundar.ifokus.se/discussions/53ac1ab58e0e742fd9000878-strikt-hundagaransvar

Får se om vi får svar från fler hundägare.

mvh

indra-bus
2014-06-26 15:30
0

Fas har länsstyrelsen fel med om en hund springer in? Hon  Skulle frågat vad so gäller utan staket oxå. Om en hund springer in på en tomt.

vallhund
2014-06-26 16:11
2

Kvittar om man har staket eller inte, ansvaret är detsamma.