Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1793 ggr
Mysan_
0

Vilken kattsand använder du?

Ja, vilken Kattsand använder du till din(a) katt(er)? :) Här används Miss Cat, den som inte är klumpbildande. :)

Saffran0Spice
0

ICA Basic - klumpbildande

Officielle
0

Eftersom jag är nybörjare så måste jag fråga.. vad är skillnaden mellan klumpbildande och icke klumpbildande sand? När ska de användas och vad är bäst?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Mysan_
0

#2 Klumpbildande kan göra stora klumpar. :) (tror jag iaf)

Marinas Mix
0

ICA Premium, klumpbildande. Tidigare använde vi Miss Cat.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Saffran0Spice
0

#2 Klumpbildande är som det låter - det bildar klumpar av urinen som är lätta att plocka bort när man gör rent i lådan. Icke klumpbildande är så att säga motsatsen, det blir inga klumpar av urinen.

Officielle
0

#5 Vad ska man använda till en kattunge på 10-12 veckor?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Marinas Mix
0

Vi körde finkornig klumpbildande på mina små gäster, förra sommaren. Bara att kolla så de inte äter sanden. En finkornig sand gör inte lika ont i tassarna som en grövre.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Mysan_
0

#6 Det får man ju välja själv, men har hört att den som inte är klumpbildande är bäst för kattungar :)

Saffran0Spice
0

#6 Olika mening om detta - men jag tycker man kan använda vilket som, blir ju inte så mycket i lådan av en 10-12 veckors =)
Själv har jag alltid använt klumpbildande, tycker det är smidigare när man gör rent att kunna plocka bort både kiss och bajs direkt.

MoaL
3

När vi hade katt använde vi Ever Clean. 🙂 Bildar klumpar hur fint som helst, och är perfekt mot dålig lukt. Lätt det bästa märket (i mitt tycke).

Kan dock bli en rätt saftig kostnad om man har flera katter. 😛

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Saffran0Spice
0

#10 Försökte få mina att gilla Ever Clean - med de vägrade att gå på lådan med det som sand, även om jag sakta försökte vänja dem vid det >.<

MoaL
0

#11 Vilken sort provade du till dem? 

Kan ju tillägga att vi körde på Ever Clean Extra Strength. Jag använde samma till råttornas toaletter också. En gång råkade jag köpa den parfymerade, och det stank seriöst i säkert ett halvår efter att kartongen var slut. 🤦‍♂️ Skulle aldrig rekommendera den parfymerade, men den oparfymerade är toppen. ^^

Mvh,
Moa

OberonsMatte
0

Jag använder oparfymerad Extreme Classic (black label), som är en finkornig, klumpbildande sand. Black label har något större korn än den riktigt finkorniga Gold label och passar därför mina katters lurviga tassar bäst (med tanke på sanden de annars drar med sig ut i lägenheten).

Sajtvärd Katter iFokus

Saffran0Spice
0

#12 Hade den oparfymerade - kollade supernoga just så att jag inte skulle få fel!
Jag minns inte vad den hete exakt - det var iallafall den sorten med vita och blå kristaller =)

MonicaLagerquist
1

Oliver kattsand-Klumpbildande.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
0

#6 till så "gamla" kattungar använder jag Oliver klumpbildande.

jollycox
0

Jag använder extreme classic black label oparfymerad i ena lådan och träpellets i peeweelåda.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MoaL
0

#14 Då var det inte Extra Strength i alla fall, den ser ut som "vanlig" ljusgrå Kattsand, inga kristaller. :)

Mvh,
Moa

Wony
1

Vi använder Ever Clean Lavender, ibland mixar vi ut det med Extra Strength Unscented, beroende på vad som finns på lokala butiken.

ElinaPersson
0

blandar extreme classic oparfymerad med sjöbogården kitty champion och tycker att resultatet är grymt 😃

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[Xenomorphine]
0

Ever Clean Lavender. Jättebra, bildar fasta klumpar och "kapslar in" bajset på en gång. Ett plus är ju att missarna luktar lavendel när dem kommer från lådan ;)

[Cookie Monster]
2

Extreme Classic black label.  Var super nöjd med sanden i början men usch nu gillar jag inte den mer än att den har större korn och klumpar bra. Jag tycker att sanden i sig stinker efter bara någon vecka i lådan efter att ha skurat och hällt i helt ny sand. Hade lådorna i vardagsrummet under renoveringen och jag höll på att smälla av pga hur det luktade. Sen dammar den som satan så  jag håller katterna borta från lådorna ca 5 min efter att jag har fyllt på ny sand. Nu har jag köpt så mycket Kattsand att det räcker till slutet av september men efter det så byter jag. Hade önskat att jag hade råd med EverClean men att lägga 600:- på Kattsand i månaden har jag inte råd med just nu, tyvärr ev att jag blandar ut den. Everclean är iaf den bästa sanden som jag någonsin har testat 👍

jnielsen
0

Jag varierar, men alltid klumpbildande finkornig sand. Just nu är det Tidy cats och sjöbogårdens i lådorna. Kanske lite cattia också… 

Jag har köpt budgetsand för att spara på ekonomin lite. Men det kan verkligen ha sina baksidor att köpa budgetsand, köpte en sand, Katty, som självklart beskriver sig självsom doftfri, dammfri,och alldeles, alldeles underbar! Men som i själva verket är ett stinkande dammoln bestående av röda stenar lika stora som singeln på min gårdsplan. Helt värdelös med andra ord!

Omorika
0

Jag använder en blandning  av Pussy Compac och för tillfället Extrem Classic Goldlabel men ska byta ut Extrem Classic mot Ever Clean unsecented. Hade den före och gillade klumparna bättre.

Jag blandar för att få det billigare och tycker det funkar prima.

Sagolika
0

Vi har Catrine Maxi nu och är nöjda. Klumpar bra, dammar lite och har bara en svag god doft. Katterna trivs bra med den.

Sarah-S
1

Jag kan bara inte med Kattsand. Det dammar ( alltid oavsett märke), luktar, sprids omkring och är dyrt Sen 8 år använder vi Peeweelådor med bränslepellets på 6mm, 16kg kostar runt 55kr och räcker minst 1 månad till 8-10 katters lådor Det luktar trä när katterna varit på lådan, dammar inte, spills väldigt lite som lätt kan sopas upp och läggas tillbaka Underlättad rengöring då man bara plockar bajs dagligen, inga kissklumpar vilket för att lådan håller sig fräsch. Tömmer och diskar lådorna när den undre blivit full, ca 1-2 ggr veckan ( har en grovdiskmaskin för detta i tvättstugan) Aldrig mer sand i detta hus annat än till riktigt små kattungar Och jag kanske haft tur men ingen katt har vägrat pellets, varken de som fötts här eller inköpta kattungar eller vuxna katter. Alla har vant sig och går utan besvär på pelletslåda

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

MonicaLagerquist
0

#26 Jag har testat pellets men mina katter vägrar tyvärr.

Maria
0

Vi har använt Compact Care i flera år med svag doft av babypuder. Den är klumpbildande och jättebra tycker vi.

/Maria

Sarah-S
0

#27 ja jag har hört att en del katter verkar vägra men här har det inte inträffat än. Vi har iofs väl beprövade infasningsmetoder vid det här laget och det går i princip aldrig på under en månad

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Isadolls]
2

Everclean👍 klart bäst, har ju också 6 katter;))

Fridaaaa
0

Icas klumpbildande med lavendeldoft. Tycker den fungerat bäst.
Testat everclean, toa-lätt bland annat men denna fungerar bäst av de jag testat 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
1

Everclean.
Håller just nu på att testa tigerino klumpbildande sand. Råkade dock klicka med parfymerat men i övrigt är jag riktigt imponerad än så länge faktiskt. Och det stinker inte parfymerat men jag ska nog ändå testa oparfymerat sen.
Dammar i princip ingenting (vilket är den stora nackdelen med everclean), klumpar bra och det luktar inget. Och det är mycket billigare än everclean. 

Fortsätter jag vara lika imponerad kommer jag nog byta märke faktiskt. Vilket jag aldrig trodde skulle hända då jag alltid återgår till everclean. 😛 Har dock bara testat en vecka så känns tidigt att säga säkert men jag är helt klart positiv.

zingo30/8
0

Använder Ever clean :)

Linnea
0

Billigaste och mest luktfria alternativet är torvströ för hästar. Japp, det funkar.

Skynda långsamt så går det fortare.

fossingen
0

Cattia. Testat alla sorters sander typ. Cattia tycker jag är lika bra som everclean, man slipper stinklukt, klumpar jättbra utan att klumparna går sönder. Lika dryg som EC också, men så mycket billigare.