Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8460 ggr
Saga12
0

Utslag i huden...eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Igår märkte jag att det var borta päls på ryggen på min katt, och under i huden så är det två stycken märken.

Hon brukar vara uppe i et träd utanför här och "bråka" med skatorna, så jag funderade på om det är en skata som har lyckats "nafsa" henne på ryggen och samtidigt slitit bort en bit av pälsen.

Eller finns det någon hudsjukdom som ser ut såhär och som också gör att pälsen faller bort?

Saga12
0

Ingen som vet alls?

OberonsMatte
0

Jag tycker att det ser ut som en irritation av något slag som katten har slickat på så att pälsen försvunnit och det uppstått små sår. Det kan se ut ungefär så vid t.ex. allergi.

Titta igenom hela pälsen överallt efter fler skorpsår och/eller eventuella hårlösa fläckar. 

Om det bara beror på någon enstaka händelse som katten råkat ut för bör huden läka och pälsen växa ut igen utan att bli "värre", så håll lite koll.

Sajtvärd Katter iFokus

Saga12
0

Det är inget ställe hon kommer åt att slicka på tack och lov. Jag har försökt titta på resten av pälsen, men det är ju så tätt med hår så man ser ju inte huden, utan det är bara här där det är en liten bit med håravfall.

Hon mår bra och är sig själv i övrigt. Har det dock inte blivit bättre innan måndag så får jag åka in med henne.

[Forest]
0

Kan vara bett av någon insekt med eller som du tror en skata som vart på henne för hon för nära deras ungar. Hoppas det blir bättre :)

Sjuttan
0

"Två små märken" - ormbett? Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Saga12
0

Nej det är inget ormbett givetvis, ser du inte bilden jag har skickat med? Det är inga hål i huden och katten mår hur bra som helst.

Sjuttan
0

Å så skönt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.