Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2253 ggr
Castiel.
0

Kan inte sova pga kattunge

Jo, nu är det så att för en vecka sen fick vi hem en kattunge på ca 1 år. Nu när han blivit mer framåt och vågar komma ut mer så har jag inte kunnat sova om nätterna. Jag är hans matte, jag älskar honom grymt mycket och jag gosar med honom regelbundet, jag låter honom ligga och sova i min säng när jag sitter vid datorn och jag har alltid min dörr öppen ifall han vill gå in och ut i mitt rum under nätterna.

Nu är det så att jag har inte kunnat sova på kanske 2-3 nätter pga honom. Även fast min dörr är öppen för honom så går han omkring och jamar. Det är alltså inget tyst jamande utan riktigt högt. Ibland slutar han jama och sedan börjar han jama igen. Ibland får han cp-ryck och springer runt hela lägenheten och sen börjar jama igen. Vi har en annan katt som är 5 år gammal och hon är alltid tyst av sig och dom är oftast tillsammans under nätterna. 

Jag gillar inte att sova med öppen dörr, men jag är illa tvungen för annars sitter han utanför och river på dörren samt jamar. Spelar ingen större roll om dörren är öppen, han jamar likt förbannat. 

Är detta en fas som kommer gå över? I så fall, hur länge brukar det här vara? Kan det vara något fel fysiskt på honom?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Cahira
0

Kastrerad?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Castiel.
0

Ja han är kastrerad.

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Mysan_
1

Vet exakt hur det känns.. Vår katthona gjorde exakt lika när hon var liten, och än idag kan hon fortfarande vara lite så, även om hon snart är 2 år.

BIEE
2

Pröva  med  Feliway Feromonsoray.

Rumblebee
0

Hur mycket aktivering får han? Han kan vara understimulerad knivhöggs med att han får tokryck och far runt

Gosis12
0

Min förra katt Missan som blev 19 år fick oxå sådana tokryck ett par ggr i veckan. Sprang runt o upp o upp o ner sen var det klart. Fick veta att det var normalt annars var hon tyst och lugn. 

Min systers ena katt får sådana spring flera ggr dagligen. 

Så det där cp-rycket som du berättar om är nog ganska vanligt,  men jamandet vet jag inte vad det kan vara.  Min tanke är att han kanske är en före detta utekatt eller att han saknar sin gamla flock. 

När mina jamar så vill de något men det är oftast bara ett jam sen visar de mej vad de vill.

Ring till förra ägaren och fråga vad han/hon tror.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Saffran0Spice
2

Katter är nattdjur - så det är normalt för dem att vara lite ''galna'' på natten, speciellt för en liten kattunge i nytt hem.
Efter ett tag så kommer katten att komma in i ''människorutinen'' med att vara vaken på dagen och/eller lugnare på natten - men det kan ta sin lilla tid. Ett förslag är att leka väldigt intensivt med katten innan ni ska gå och lägga er, så att ni tröttar ut honom =)

Hur lång tid det tar är olika från katt till katt, men nya rutiner faller på plats med tiden! Att han jamar är troligen för att han är uttråkad, han vill ha uppmärksamhet och fattar inte varför ni tvåbenta måste sova just när han vill leka och ha sällskap - testa med en aktiveringsboll eller liknande som han kan roa sig med under natten!
- Hoppas du får sova lite mer snart ^^

Castiel.
0

Tack för alla era bra svar! Jag leker med honom med jämna mellanrum, men jag ska nog testa att leka med honom innan jag ska gå och lägga mig annars får jag införskaffa en till Feliway som jag sätter i mitt rum. Vi införskaffade Feliway adapter när vi skulle introducera katterna och det funkade hur bra som helst. 

Men som sagt, ska testa att aktivera honom lite mer på kvällarna och se om det blir någon förändring :)

Beafer
0

Min ena katt gapar som en idiot natten igenom om hon är i nya miljöer där hon inte känner sig trygg. Min syster passade henne i helgen och det slutade med att hon fick flytta hem henne och kolla till henne här istället.

Det kan ju vara så att han helt enkelt känner sig osäker och ensam på natten när du gått och lagt dig.

Sarah-S
0

Du kanske ska försöka ge honom mental aktivering innan du går och lägger dig så att han blir trött i skallen och inte uppjagad
Det finns många roliga aktiveringsleksaker till katt så att de får klura

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Eleya]
0

Vi vänjer vår nyadopterade kattherre att låst dörr betyder att han ska gå och hitta på annat. Han leker bra själv och aktiverar sig regelbundet. han krafsar inte än så länge och jamar heller inte.
Börjar han så småningom med såna ovanor tänker jag köpa en rörelseaktiverad luftspray på Amazon.com för att vänja av honom. Det är inte lönt att skälla eller "straffa"..deras inlärningsprocess fungerar lite annorlunda.

Castiel.
0

Jag ska försöka sova med stängd dörr inatt och se vad som händer.

bubbelbruden
1

Om det är så att han haft kompisar tidigre så kan det vara så att han är ensam nu..funkar inget annat så testa att köpa honom en kompis eller ta en jourkatt från nån förening så ser du om det blir bättre utan att behöva köpa en

asvensso
1

Mina katter borjade jama pa natterna i min gamla lagenhet. Det visade sig till slut att det var moss i vaggarna bakom koket.

Castiel.
0

#13 vi har redan en katt. Maya och den nya Ozzy.

[sse_]
1

Testa att köpa en laserpekare och lek med honom på kvällen! Det har gjort under för alla mina katter som jamar på nätterna. Dom älskar den och blir så trötta att dom sover hela natten igenom ;)

[Thiah]
3

Kom ihåg att inte öppna dörren , när han jamar, om du vill kunna ha den stängd. Katter lär sig fort hur de ska få matte och husse att göra som de vill på nätterna. Har själv genomlidit många nätter där en envis katt försökt gräva sig igenom dörren.

fikka
0

Hade samma problem med min katt innan. Fick honom som 5 månader gammal och han jamade hela nätterna igenom (och då menar jag verkligen HELA nätterna). Provade ALLT, men ingenting fungerade. Om jag satt uppe hela natten låg han och sov, men så fort jag lade mig ner började han jama…och jama..och… (ja, ni förstår 😉). Hjälpte inte hur mycket jag aktiverade honom (eller vid vilken tidpunkt heller), han kunde vara så trött att ögonen nästan gick igen av sig själva, men han började ändå jama så fort jag skulle sova. Trodde helt seriöst att jag skulle bli knäpp efter ett par månader (!). Flyttade till en dubbelt så stor lägenhet och då slutade han och har sovit sig igenom varenda natt sen dess.🙂

Castiel.
3

Igår natt fick jag äntligen sova, men vaknade dock runt 06:40 tiden av att mamma öppnade min dörr, men jag stängde den igen. Har sagt till henne att INTE öppna min dörr om han står utanför och jamar och river på dörren, men ja, mammor lyssnar ju sällan…