Katt med ätstörning
Helt ärligt - min hankatt börjar att knäcka mig med sin ätstörning!
Han är helt galen när det kommer till mat!
Jag kan inte ha frukt/grönt eller något ätbart ÖHT framme, jag får bokstavligen låsa kyl/skafferi/skåp/sopskåp + att jag får ha heltäckande grind för dörren då han bryter sig in. Han äter sin mat, försöker ta honkattens mat och han har tillochmed börjat att köra bort hunden från sin mat - så jag måste vakta under matning för att se till att alla får det dom ska ha -.-'
Han är kollad hos veterinär men var helt UA, super fina blodprover, ingen mask och han har fint hull - dock kan han gå ner ett par hekto till.
Vi sliter med att få ner i vikt - dock har han gått ner från 6.5kg - till 5.2kg, men detta problem fanns redan innan bantningen startade (därav kom bantingen!).
Men detta hetsätande och ''min sista måltid någonsin'' beteendet börjar verkligen att spåra ut totalt nu! Jag och dom andra djuren blir stressade och knäppa på honom - och jag kan bara inbilla mig hur det känns för honom att vara som han är, måste ju vara jobbigt för honom också.
Men jag vet inte vad jag ska ta mig till, han får rätt mängd + nått godis ibland. Veterinären hade ingen hjälp att ge eller tips på något man kunde göra.
Finns någon som har/haft liknande problem som kanske kan ge mig lite råd?
- Samson (katten) äter förövrigt specialfoder mot urinstenar, så att byta foder kan jag tyvärr inte göra då vi har fått problem när vi försökt innan.

Idag ''efter bantning''

Före bantning
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Du har inte möjlighet att "stänga in" honom i ett rum medan de andra äter och när de är klara så får han komma ut och äta sin "portion"?
Eller låta honom äta sin portion i det andra rummet.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
#1 jo det kan jag göra, dock slutar dom andra äta när de hör honom gapa (vilket han gör om han blir helt ensam) sedan äter de så olika.
Samson kastar i sig maten, nästan utan att tugga - medans de andra två äter långsammare då de vet att maten är deras och att den inte kommer gå sin väg eller bli tagen. Så det brukar gå ganska bra när jag vaktar vid matning.
- största problemet är egentligen inte under matningen, utan under resterande av dagen. Allt detta med att behöva låsa in allt och alltid se till att han inte bryter sig in någonstans =(
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
I studier har det visat sig att blötmat har samma förebyggande effekt mot urinsten som veterinärmedicinskt foder.
Därför är mitt råd att du byter till blötmat då du vinner mycket på det i detta läge
För det första är blötmat mindre energitätt än torrfoder vilket gör att din katt kan äta en större mängd mat, och blir på så vis mättare och nöjdare
För det andra innehåller blötmat minimala mängder kolhydrater vilket påverkar vikten positivt genom att ge viktnedgång
För det tredje innehåller det stor mängd vätska som gör att katten producerar större volym urin, vilket i sin tur spolar igenom urinvägar och urinblåsa och förhindrar uppkomsten av urinsten
(urinen blir stående så kort tid innan katten kissar att urinsediment inte hinner bildas, jämför med urinspolning hos veterinär.)
Vad har du för målvikt på din katt? Jag kan hjälpa dig med en ungefärlig mängd mat att ge honom per dag och så kan du se om du upplever någon skillnad
Här är en medlem som haft samma problem som dig, hon gick över på blötmat och fick väldigt fina resultat både vad gäller hans beteende kring mat och vikt
http://katter.ifokus.se/discussions/521a65218e0e7403c8000d16-matvrak-som-behover-balans
http://katter.ifokus.se/discussions/527aa197ce12c46a5f0011d6-fardigbantad-katt?participating-6
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#3 Tack!
Grejen är den att vi testade blötmat, det tog 4 dagar sen fick han problem med kissandet så vi fick byta tillbaka till hans torrfoder. Han dricker massor så på den biten är det inget problem =)
Han väger idag 5.2kg och veterinären tyckte 2hekto mindre skulle vara bra, dock skulle han vara ganska stor iallafall då - jag ser gärna att han går ner kanske 3-4hekto till =)
#4 Jag har svårt att tro att det skulle vara blötmaten som var orsaken, eller slutade han dricka under tiden?
Oftast dricker katter som äter blötfoder mindre än de som äter torrfoder men det brukar ändå inte påverka urinmängden då blötfoder innehåller så mycket vatten i sig.
Jag skulle ändå byta över honom till blötfoder igen och samtidigt försöka se till att han fortsätter dricka vatten
Jag är övertygad om att din katt lider av ständig hunger. Hur mycket torrfoder får han äta på en dag?
#5 Nej han drack som vanligt även med blötmaten.
Han får ca 60g/dag delat på 2 tillfällen. Ibland får han lite extra i form av ex blötmat eller annat.
#6 Då tror jag inte att det hade med kosten att göra alls utan endast en slump
Han skulle med endast blötmat som foder få äta en mängd på tex 250 gr Mjau tetra per dag. Antagligen skulle han bli oerhört mycket mer nöjd på det
#7 Tyvärr tror inte jag detta, han äter tills han kräks om han får tillgång till mat - så även om 250g skulle vara mycket mer än nu så skulle han fortfarande ha sitt problem (vet detta då vi testat)
men jag kan testa en gång till, dock byter jag genast om hans kissande ändras - vilket det gjort alla gånger hittills =P
Min hankatt, Pojken, är likadan. Sedan jag började ge blötmat och rått är det lite bättre, men här hemma har vi barnlås på ALLA skåp som innehåller mat, ingenting lännas framme eller obevakat. Äter min son mat så måste vi vakta, annars snor Pojken maten. Vi gömmer t o m fiskmaten.. Men så är det, man vänjer sig. Visst att det känns lite sunkigt när han tuggar sönder ett nyköpt bröd, snor melonen jag skurit upp eller barnets kex. Lite märkligt känns det också när man först ser en skugga flyga över köksbordet och sen spenderar man kommande minuter med att jaga efter en morrande katt med munnen full av potatis.. Men Pojken är ju min lille älskling!
#9 haha sista meningen 😂
Tills TS, även jag har en katt som är _besatt_ av mat. Det som faktiskt hjälpte oss var just blötmaten. De äter blötmat till 90% och det märks på dem att de är nöjda och blir inte alls lika hungriga lika snabbt. Tycker absolut att du ska överväga att ge dig på blötmaten igen. 👍 Mina snor inte mat längre (om det inte är god kyckling som ligger obevakad på tallriken såklart ;)) och de går inte på skattjakt och letar efter mat konstant längre.
Skulle det funka att ge 50/50 blötmat och torrfoder?
Tex blötmat till natten och torrfoder till morgonen?
Det fungerar absolut att ge både och. Har ni provat att han får jobba för maten? Har ni lekt honom till ett flåsande stadium innan ni ger mat? Tyvärr skämmer vi bort katterna väldigt mycket. När de är ute jagar de sina byten, äter, putsar sig och sover. Nu behöver han inte anstränga sig det minsta för att få tag i maten. Till natten kan ni hälla upp blötfoder i en burk där han bara får in tassen så han får jobba för att få ut mat. Sen kan ni faktiskt hälla på extra vätska som även det mättar. Det många skriver här om att blötmaten mättar och är bättre för ett kattdjur är något du borde ta till dig. Torrfoder torkar ut katters kroppar, katter har svaga törstreflexer då det större vätske intaget kommer från bytesdjuren. Ger vi katterna torrfoder vilket är lika med "bytet" så är deras kroppar skapta så att de inte dricker då bytet gett dem vatten. Dessutom innehåller foder för urinproblematik tyvärr salter som enligt tillverkarna ska göra att katterna dricker mer. Detta stämmer inte. Det som händer är att saltet lagras i urinblåsan och ligger kvar som sediment och klistrar ihop sig i slutändan och så blir det stopp igen. När inget vatten kommer in så kan inte blåsan sköljas ur ordentligt. Om din katt inte dricker 2,5 deciliter vatten om dagen är det inte bra att bara ge torrfoder. Bra att ni fått ner honom i vikt. För en överviktigt katt på torrfoder med mycket kolhydrater kan bidra till diabetes samt att övervikten i sig bidrar till urinrelaterad problematik. Så viktnedgång är bra oavsett vad.
#12 Yes, han leker massor med både mig och hunden och jobbar för maten då och då, han dricker närmare 3dl vatten om dagen pga av fodret och all lek - så vätskeintaget är det inga problem med och inte heller kisseriet sedan han fick detta torrfoder.
Jag ska testa att ge 50/50 en period och se om det blir bättre med hans ätstörning
Tack för era råd!
Testa blotlagga fodret. Det ger mer vatska, mer volym men samma mangd mat.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#14 detta har jag testat - han ville inte äta torrfodret om jag blött upp det
En nyfiken fråga till TS; hur gammal var han när han lämnade sin mamma? Min katts mamma dog när syskonen var två veckor, så de är uppfödda på flaska efter set. En av hans systrar har ett liknande beteende kring mat, men inte lika extrem. Såjag funderar på om det har ett samband..
#16 ingen aning faktiskt - tror han var runt 7-8 veckor.
Han dumpades i en plastkasse i en trädgård, en person hittade honom och tog hand om honom tills han var 12 veckor och försökte flera gånger att hitta ett nytt hem.
Jag köpte honom vid 8 månaders ålder och var/är hans 7e hem.
#17 Kanske är det så att mathysteri hör ihop med att inte växa upp med sin mamma. Eller en slump att båda vår katter beter sig så här.
Det enda som verkligen får Pojken att lägga sig ner och jäsa och inte bry sig mer om mat är om han får en rejäl köttbit eller ben ,något som tar tid att äta upp..
Prova att ge probiotika, det kan hjälpa om det är störd tarmflora som spökar.
3 dl vatten är jättebra men får mig att undra lite då katter är dåliga på att dricka överlag. Men så länge han är frisk och dricker så bra är det ju ingen fara med att bara ge torrfoder. Dock är det kolhydrater som är en stor bov. Men prova med hälften hälften och se vad som händer.
Lycka till!