Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 771 ggr
Valkyrija
2014-06-23 00:32
0

Vilket foder?

Vilket foder rekommenderar ni att köpa till en steriliserad ganska liten honkatt på 4 år? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

sagan
2014-06-23 01:20
13

Mjau eller Bozita blötfoder förutsatt att hon äter blötmat.

MonicaLagerquist
2014-06-23 07:14
2

Håller med #1

Stolt ägare till tre La permer

[Cookie Monster]
2014-06-23 10:17
2

Även jag håller med #1 :)

Valkyrija
2014-06-23 15:13
0

Tack! :) Vad är er åsikt om eukanuba? Fick det rekommenderat i djuraffären och jag själv tyckte att det verkade väldigt bra :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.

sagan
2014-06-23 16:13
6

Om kissen äter blötfoder finns det egentligen ingen anledning att ge torrfoder över huvud taget. Djuraffärerna prackar gärna på en torrfoder och anser att man ska ge mjukmat som godis nån gång då och då tyvärr.

Gällande Eukanuba så är det inte det bästa du kan ge men heller inte det sämsta.  

Här kan du läsa lite om varför det är bra att ge blötfoder och inte torr till katter. http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf

Wony
2014-06-23 19:14
0

Våra katter äter Four Friends Sterilized på fri tillgång, och får dela på ungefär 200g blötmat varje dag. Under sommarhalvåret äter de dock mest sork, så då blir det inte så mycket köpt foder…

sagan
2014-06-23 21:35
2

#6 Four Friends är inte ett vidare bra foder.

Wony
2014-06-23 21:40
0

#7 Jag är hyfsat insatt i foder. Dock äter våra katter såpass lite foder under sommarhalvåret, som jag redan skrivit. Sedan äter de blötmat, ca 100g per dag och katt, ibland mer. 

Det är ett val vi gjort, där flera faktorer fått lov att väga in, och utifrån det fattade vi beslutet. Vill du kan jag redogöra för allt som vi vägt in.

sagan
2014-06-23 22:37
7

#8 Om du är hyfsat insatt förstår jag inte varför du ens skriver om det i denna tråd där TS frågar om ett foder till sin hona. Vad ni har vägt in spelar väl ingen som helst roll för TS. 🤔

Gosis12
2014-06-24 12:09
1

Nu är jag långt ifrån någon expert men vad jag kommit fram till i kattmatsdjungeln är detta:

1:a plats BARF

2:a plats Bozita våtfoder

Om inte BARF eller våtfoder funkar så är det Applkows kitten som jag skulle rekommendera (spannmålsfritt, låg kolhydrat och lågt magnesium) Adult har högre magnesiumhalt och verkar sämre överhuvudtaget än kitten i min hjärna.

Massor av stora vattenskålar överallt och drickfontän i porslin eller rostfritt ( jag har i porslin).

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Valkyrija
2014-06-24 15:46
0

Åter igen tack för tipsen! :) Jag vill veta så mycket som möjligt haha. Har haft katt hela livet men det är ju min mor som köpt maten osv så nu när jag inte bor hemma längre så kommer det ju upp lite frågor :) Min katt nu och mina andra katter har bara fått torrfoder. När de fått blötfoder krafsar de för det och vägrar äta. Men är det mycket bättre att ge blötfoder eller är de ok om de bara äter torrfoder? Man kanske kan ha någon balans och ge lite av varje? :s

Valkyrija
2014-06-24 15:49
0

BARF känner jag inte att jag vill ge då jag även har råttor haha! ^^

fredricakarlsson
2014-06-24 18:14
0

Du ska inte tvinga din katt att äta något den inte gillar. Gillar den torrfoder så ge det, och köp ett bra som är utan spannmål :) alla har olika åsikter om vad som är bra foder för katter. Min ena katt gillar inte våtmat eller annat som luktar. Hon vill inte ens äta orijen för att de luktar för mycket. Annars så är det ett väldigt bra foder. Har två andra katter som nästan bara äter våtmat och de föredrar de så då får dem nästan bara det. Sen har jag fyra kattungar som oxå hellre äter torrfoder än våtmat, de försöker oxå krafsa över det som om de vore bajs. Någon har smakat någon gång men de väljer torrfoder före våtmaten..

sagan
2014-06-24 19:09
3

En katt som inte gillar blötfoder kan man med lite tålamod och påhittighet lära att äta blötmat. Men det förutsätter att man tycker det är värt att katten får den maten som är närmst det arten är skapt att äta. Om inte så fortsätter man att ge torrfoder. Under överfasningstiden ger man det katten vill ha.  Aldrig svälta en katt för att få den att äta det man själv tycker den ska äta.

sagan
2014-06-24 19:14
2

#11 Att ge både och är bra mycket bättre än att ge bara torrfoder. Det går utmärkt att frysa blötmat så slipper du slänga om de bara äter en bråkdel av det du lägger upp. Det har tagit min ena katt 3 år att lära sig att äta blötmat fullt ut. Men jag har erbjudit blötmat varje dag så det blir en vana. Nu ratar han torrfodret 🙂Du kan även hälla på extra vätska på blötfodret så är du säker att dina katter får i sig ordentligt med vätska trots torrfodergiv.