äldre katt acceptera ny katt?
Hej!
Jag är ny här……:-)
Jag har en britt-hona 13 år (kastrerad) och nu är jag sugen på en yngre kompis till henne. (Hennes kullsyster dog för ca 2 år sen).
Zelda är ganska negativ mot katter som hon träffar helt kort (bl a en grann-katt som kom till vår altan och ibland in i lägenheten). Hon fräser och kan jaga och "lappa till" den främmande katten. Antar att det beror på att hon vaktar reviret. Jag tänker att hon efter ett par veckor ändå skulle acceptera en ny katt. (Jag kan hålla dem åtskilda och låta dem bekanta sig lite i taget.)
Vad bör jag tänka på? Tänker att en ungkatt är bäst, då får min hona vara rang-hög, som hon var mot sin syster. Tänker att en ettårig el tvåårig omplacering vore fint.
Hane eller hona, spelar det roll? Kastrerad eller ej? Annat jag bör tänka på när de ska bekanta sig?
Det verkar finnas så mycket kunskap här på forumet, vore glad för lite vägledning!
Hälsningar, Helena, Stockholm
Kastrerad ska den nya katten helt klart vara. En fertil katt blir automatiskt ranghög, även om den andra katten är äldre. Kön brukar dock inte spela roll.
Tänk på att en yngre katt kan vilja leka mycket mer än vad din äldre kanske vill. Med tanke på att hon faktiskt är rätt gammal. Två kattungar/ungkatter vore därför kanske ett bättre alternativ? Så att inte den äldre katten hela tiden blir störd av att den yngre vill leka. (Men det beror på även på temperament på båda katterna)
Man kan börja med att dela av hemmet med kompostgaller eller liknande. Då kan katterna se, känna lukten av och höra varandra, men dom kan inte nå varandra. Att leka med och mata katterna nära varandra gör att dom förknippar den andre med något positivt.
//Jessie
Vår 12-årige Moritz fick en ny kompis i december då vi adopterade en 1/2 årskatt från Göteborg katthjälp.
Det har gått jättebra och Moritz har levt upp då han saknade sin kompis som vi fick avliva förra våren. Han har fått en ny uppgift och tar hand om den lille och är så tålmodig men blir det för mycket så fräser han till eller klappar tillhonom men det går lika snabbt över😉 De leker så att tofsarna ryker emellanåt men jag märker ju att Moritz inte orkar lika mycket men de har stor glädje av varandra. Äter och sover tillsammans.
/Maria
Tack f bra svar! Helena
Att nykomlingen är betydligt yngre, men ändå 1-2 år underlättar inte katternas inbördes status särskilt mycket. En 1-2-årig katt är så gott som fysiskt fullvuxen och vid 1,5-2 års ålder infaller dessutom den sociala mognaden (som innebär att katten blir medveten om sin egen och andras status och revir med en vuxen katts synsätt).
Vill du underlätta introduktionen behöver nykomlingen vara några månader yngre än 1 år, dvs omogen både fysiskt och mentalt.
Sajtvärd Katter iFokus