Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 24001 ggr
Kasumi
3

Hälp, hur odlar man kattgräs?

Hej! Jag provade att odla kattgräs i höstas som jag köpte på en djuraffär men misslyckades totalt, det möglade! :( Nu i onsdags köpte jag Catit Grass Garden o provade igen, men det har inte kommit upp ett endaste litet pyttesyrå än. Alltså hur gör man? :( :'D Jag hällde i det där det växer i så det täckte botten, också hällde jag i lite gräsfrön på det. Avslutade med att hälla i vatten så det bara vart fuktigt så att säga (sist när jag odlade o det mögla så övervattnade jag). Sen fuktade jag lite med vatten i torsdags o i fredags men lät bli idag så det inte blir för mkt vatten. Men ändå inget resultat, men kanske dröjer några dagar på just detta gräs? Det min mamma köper brukar ta ungefär 4 dagar, mysko.. Och visst ska kattgräs vara bra för magen på dom? Tacksam för alla som tar sej tid att läsa o svara! :))

Wellcraft
4

Jag brukar lägga toa-lätt strö i en burk, hälla i havre och hålla fuktigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tarotstollan
3

Jag köper påsar med havrefrön (kattgräs) och sår i vanlig blomsterjord i krukor som jag har stående i fönstren. Växer som ogräs!😉
En sådan påse räcker länge, man behöver inte ta mer än en tesked frön i varje kruka, brukar så en kruka i veckan ungefär. När den är aväten kastar jag den eftersom det blir så mycket rötter i krukan och katterna gillar nytt gräs.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

AnnaFagerell
1

Jag brukar sätta en plastpåse på ett eller två dygn och sedan tar jag bort den. Det ska vara fuktigt men inte vått. Själv lägger jag egen spannmål.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Uppkatten
15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gör precis som #2 förutom att jag har krukorna ståendes på golvet. Har alltid ett par krukor med färskt gräs + ett par krukor som är "på gång", d v s 4 krukor totalt sett till 2 katter.

Dessutom har jag nu till sommaren odlat en "gräsplätt" med vanligt gräsfrö ute på balkongen för att mina innekatter ska kunna få ligga och mysa i gräset (få lite extra stimulans/intryck). Den är populär både att sova på och att äta ifrån. Det gräsfröet tog dock längre tid innan det grodde.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
1

#4. Jag skrev nog lite konstigt där i #2. för jag menade att krukorna står i fönstret medan gräset växer upp, sedan ställer jag ner dem på golvet.
Det händer även medan gräset växer upp att katterna är och äter i krukorna men chansen är ju stor då att de välter ner dem på golvet och allt ramlar ut! Inte så kul med jord och ibland även trasiga krukor, så numera använder jag bara plastkrukor till gräset.

Kasumi
1

#1 Okej, visste jag inte ens att det fungerade att göra så :P

Kasumi
1

#2 och #4 Okej, jag gör ju inte med blomjord utan endast det som följer med när man köper gräset. Men om det inte kommit upp nåt innan onsdag (en vecka då) så kanske jag får köpa lite blomjord ändå då. Tack för att ni delade med er o gräsplätten ser jätte mysig ut :)

Kasumi
0

#3 Ja precis, den läxan har jag fått lära mej. Haha :D

Kasumi
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser mitt ut, som ni ser har det inte hänt så där jätte mkt om man säger så ;)

Tarotstollan
0

#9. När du vattnar i den plastlådan du köpt måste du göra hål i bottnen så vattnet kan rinna ut, annars så möglar det jättefort!
Jag gjorde samma misstag i början också men du kan köpa sådant du har på bilden och bara så direkt i jord också med det.
Numera köper jag bara rent kattgräs frö, det hittar du inne bland blomsterfröer och på kattavdelningen i affärerna.

Kasumi
0

#10 Jaha okej, det är hål i plastskålen längst bortpå bilden, som den ska stå i. Konstigt.. Men då lär det ju rinna ut på golvet om jag gör hål i den längst fram oxå?. Den gröna ska sitta på iaf, så att gräset växet upp i hålen.