Lös i magen!
Min hemlösa mammakatt med ungar som vi tog in är dålig i magen. Hon kräkte och fick diarre en dag, självklart kom det ut massor av mask! Vi avmaskade i tisdags med Milbemax och hon har haft någon dag med bättre korvar och någon dag med lös mage. Innan hon kräkte och fick diarre första gången bajsade hon fina korvar, men flera gånger om dagen. Efter avmaskningen tycker vi att magen blivit mer slimmad, innan var den lite som en ballong och vi trodde nästan atthon var dräktig igen, att hon blivit det innan vi tog in henne. Vi tänker avmaska igen med milbemax om två veckor. Är detta något som kommer bli bättre när all mask är ute? Bör jag ge henne något?
Avmaska hellre med banminth då Milbemax även tar bandmask. Dumt att avmaska för något som inte behövs. Maskarna kan bli resistenta då. Bandmask tar tabletten vid en giv medan spolmasken har ägg kvar i magen som man måsta ta en gång till.
Om hennes dåliga mage beror på mask kommer det bli bättre. Ni kan ge fortifiera som är bra för dåliga magar.
Kan också vara så att hon inte tål något av maten ni ger, hon kan ha giardia, corona, tritichomonas som alla ger diarrer. Men börja med att avmaska, ibland får man köra en två till tre gånger med banminth för att bli av med spolmasken.
Rundmask vet jag att hon har, men bandmask har jag ingen ani g om, jag har inte sett några.. Hon har inte blivit kollad av veterinär sen vi tog in henne, så om hob har något annat blir svårt att säga. Hon kommer besöka veterinär när ungarna slutat dia och flyttat. Är det försent? Borde jag ordna en skyggisvan veterinär som gör hembesök? Jag tänkte ge en sndra dos milbemax om två veckor, är det bättre att ge bsnminth istället? Jag vill gärna ge en engångskur, därför tog vi milbemax både tiöl mamma och ungar. Ungarna sks ju avmaskas varannan vecka till leverans, bör jag ge dem något annat än milbemax då med?
Det är bättre att ge Banminth då Milbemax tar både band och spolmask. Bandmasken får katter av byten det tar ute. När de väl avmaskats mot både band och spolmasken är det spolmasken som brukar hänga kvar.
Man ger i regel Milbemax till katter som kommer utifrån för att bli av med bandmasken och påbörja elimineringen av spolmasken. Sen bör man avmaska med banminth fortsättningsvis. Mamman bör du ge banminth åtminstone en gång till och ungarna varannan vecka tills de är leveransklara. Ge inte Milbemax mer än en gång helst. 🙂
Vad ger du för mat till katten? jag vet att flera katter kan reagera på mjau maten (burkmat/tetra) Tycker att Whiskas oxkött har vart den mildare varianten för mer känsliga magar. Ger du torrfoder? det kanske du kan undvika ge nu i början tills magen blivit lite bättre.
Mitt tips nu:
Ge nu i flera dagar småportioner med mat tex lite kokt torsk eller kokt kyckling med ris tills magen är bättre. Sen finns det olika kolpastor man kan köpa på apoteket som hjälper mage o tarmarna lite. Rådfråga på apoteket dom brukar vara kunniga på även djur :)
Jag maska av våran Saga som spydde upp vidriga maskar och även kom det ut vidriga maskar med 3 dagars kur av axilur hennes mage fixa det galant som tur var. Jag tror inte att Saga fått i sig avmaskingsmedel innan därmed så tror jag inte att maskarna blivit resistenta av en kur avmaskningsmedel. Lycka till!
Hon äter främst mjau men har ett torrfoder vid sidan av. Four friends, inget foder jag gillar direkt men vi köpte det när det var på extrapris, vi har fått göra en del ekonomiska kompromisser nu i vår, och gav kattgänget därute (mammakatt + en hane som ska fångas in när mammakatt flyttat ut) , det har varit så att de fått både torrt och blött därute, det funkade bäst både praktiskt och för att alla skulle få mat. Jag tänker fasa in dem på ett bättre torrfoder, egentligen är jag ingen vän av torrfoder men mammakatt behöver fri tillgång på mat så att hon lägger på sig ivikt men jag jobbar också, vilket gör att vi inte kan sätta in blötfoder tillräckligt ofta vissa dagar. Mjau blötmat åt de av utomhus också, och hon var fast i magen den första veckan inne. Hon bajsade bara väldigt ofta. Magen bättrar iaf på sig, hon fiser mindre och är smalar runt buken. Men hon bajsar ofta! Jag har gett laktosfri A-fil, och det har gett resultat, bajset är fastare. Jag talade med veterinär idag om ungarnas ögoninflammationer, jag sla återkomma till henne på måndag, då frågar jag om mammakatts mage om hon inte är bättre!
Om du ska ge skonkost så rekommenderar jag rå lammfärs, billigare alternativ är nötfärs. Man kan även ge kokt vit fisk (inget jag rekommenderar) inget ris! Koka morötter och lösa ner. Morötter är stoppande.
Jag kan köpa lammfärs idag, ska hon inte äta något utöver det? Jag kan ge henne kycklingvinge också, ben är ju stoppande..
Hakar på denna tråd. Jag har oxå en kattmamma som är lös i magen och bajsar väldigt ofta! Hon får mest mjau blötmat och har även lite torrfoder brevid (just nu RC perser kitten för de sa i djuraffären att de skulle va snällare mot magen.. Men annars får hon porta 21 kitten)
Inga ben just nu, lammfärs kan hon äta ett tag utan problem. Även fortiflora eller annat som är för magen kan var bra att ge. Många katter kan reagera på maskmedlet också. Så en tid med lite skonkost kan göra skillnad.
#8 Är hon avmaskad?
Nej, skrev ett inlägg här och då sa folk att jag skulle vänta och att det inte va bra att avmaska i onödan… Men jag ska avmaska kattungarna nu och mamman med
#11 Kommer den direkt utifrån så har honan garanterat mask och då bör den avmaskas om den inte är väldigt nedsatt. Är ungarna födda inne eller ute? Kan de ha ätit byten? Om inte är det bara banminth de ska avmaskas med. Mamman med Milbemax och några banminth efter två veckor. Dock kan de bli dåliga i magen efter en avmaskning.
Ja jag skrev att jag skulle avmaska henne med milbemax men då sa folks att de inte va bra för de va så "starkt". Och om jag inte hade sett någon mask så skulle jag avvakta.. Men en katt som kanske bott ute hela sitt liv har garanterat mask.. Ungarna föddes inomhus, 4 dagar efter hon kommit in. Då till nästa fråga.. Hur får jag i henne tabletten? Kan jag lägga den i våtmaten? Hon brukar äta upp de rätt fort.
Kokt kyckling är också bra som skonkost :)
#13 min mammakatt spydde mask och fick diarre, allt var fullt av mask! Hon bajsat ofta, först var det 4-5 ggr/dag men nu är det kanske 3… Jag gav mammakatt tabletten i en liten portion blötmat, kanske 3 msk ellwr så. La lite blötmat i botten på skålen sen tabletten och lite blötmat ovanpå. Då tömmer de oftast skålen och det är lätt att se att tabletten ätits. Idag var bajset återigen lite fastare! Tror att avmaskningen hjälpt, samt bakterierna i A-filen. Funderar lite på om det är med katter som med människor; att får man diarre så kan diarren fortsätta trots att förhiftningen/sjukdomen eller vad som nu startade det är borta, eftersom tarmsystemet kan ha svårt att stoppa diarren och därför behövs medicin eller någon stoppande mat..
#13 En utekatt har garanterat mask, det är nog väldigt ovanligt att den inte har det. Så jag skulle ge kissen Milbemax. Som #15 skriver går det bara att lägga i maten, gärna lite så man ser att hon får i sig. Kattungarna behöver bara banminth om de är födda inne eller var för små för att äta byten innan de kom in.
#15 Tarmluddet blir känsligt och det tar tid att läka, därför är det bra med skonkost och något för tarmarna som Fortiflora eller annat liknande. Sen fasar man sakta in maten man vill att katterna ska äta, backa om lösheten är tillbaka till blandningen som fungerade innan. Och fasa långsammare ändå.
Om diarren inte försvinner så får man gå vidare och ta träckprover och leta efter annat som kan orsaka diarreerna.
Lycka till!
tack! :D
13 Jag krossa tabletten och gav det i lite färskfoder då våran hittekatt älskar färskfodret, vips så hade hon ätit upp allt. Som tur var vart inte våran lös i magen mer än 1 dag sen vanligt igen. Så krossa tabletten o ge det i lite mjukmat så ser du att hon får i sig allt.