Kan katter ha diagnos?
Min katt är lite underlig, jag tror han har en diagnos..
Kan katter ha det?
elvira.horseworld.se
om du menar typ ADHD eller så så finns ingen som sätter de diagnoserna - men ur erfarenhet av galna katter, absolut 😉
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag menar mer Downs Syndrom eller liknande, då han är en väldigt speciell individ. Han kan bara låsa sig och bara ligga i en buske i 2-4tim och inte lyssna på något, fast annars är han jätte tam osv… 😎
elvira.horseworld.se
alla katter har ju asperger finns det ju en bok som heter ;)
Självklart kan katter o andra djur lida av kromosomrubbningar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hihi jag har själv ADHD och tycker definitivt att en av mina katter stämmer väldigt bra in på den diagnosen 😉
Även djur lär ju kunna få kromosonförändringar liknande downs. Såg ett reportage om en hund som hade något sånt. Den såg väldigt speciell ut och var mycket mindre än sina kullsyskon.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
finns ju en tiger med down syndrom :)
#6 Källa på det? Inklusive gentest.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Downs syndrom är en specifik diagnos för människor. Andra djur kan inte ha den diagnosen. De kan möjligen ha likartade kromosomavvikelser som ger liknande symptom, men de djuren har inte Downs. En grundläggande faktor av Downs är att personen har 3 exemplar av kromosom 21 (trisomi-21) istället för 2. Kattens (även tigerns) kromosomuppsättning är 38 dvs. 19x2 kromosomer. Kattdjur har alltså inte ens kromosom 21. De kan således inte lida av trisomi-21=Downs syndrom.
I övrigt kan katter självklart lida av olika kromosomavvikelser och neurologiska avvikelser.