Mask/larver i lådan!
Hej!
Stötte idag på ett riktigt äckligt problem när jag rensade kattlådan. Jag måste erkänna att jag slarvat lite med rensningen den här veckan. Har aldrig låtit det gå såhär många dagar mellan rensningarna någonsin, nästan en vecka har gått. Så förut när jag äntligen tog tag i det hittade jag mask. Mycket mask. Eller om det var larver kanske..
Jag använder mig av toa-lätt kattströ sedan en tid tillbaka. Jag hittade mask som var upp till en centimeter långa i både bajsen och i de övriga kissfuktiga pelletsarna. Jag är så äcklad av sånt här så jag slängde naturligtvis ut allt och påbörjade en storrengörning.
Så nu undrar jag, har detta hänt någon av er? Jag har svårt att tro att masken är något som min katt har i kroppen (men jag kommer självklart att vara uppmärksam nu). Jag tror snarare att det handlar om mitt slarv, att avföringen helt enkelt har "lockat till sig" masken där de legat under nästan en veckas tid. Tror ni att det är större risk att toa-lätt, som är naturlig papperspellets, drar till sig mask än vanlig Kattsand?
Uhh, ska aldrig låta det gå såhär långt igen. Rensa rensa rensa!
Men hu, kan inte ens föreställa mig hur äckligt det måste ha varit i lådan när det gått flera dagar(!) mellan rensningarna. Och vilken stank det måste ha varit! Har inte grannarna klagat?
Har katten alltså hållt sig till lådan trots detta?! Helt otroligt i så fall. Det säger en del om hur otroligt stark katters instinkt är att hålla sig till rätt ställe, oavsett hur obehagligt det än är.
Skaffa finkornig klumpbildande sand i stora öppna lådor och börja rensa varje morgon och kväll. Annars har du snart kiss överallt.
Jag tror att det är fluglarver eller nåt.
Sajtvärd Katter iFokus
Nej, det var inte roligt nu. Konstigt nog så har det inte luktat alls. Och katten har inte brytt sig ett dugg. Det hade jag förut men övergick till toa-lätt då jag tyckte att det var bra med miljövänligt. Men det känns ändå fräschare med sand så ska nog byta tillbaka! Tack för svar.
Börja med att följa lagen och töm lådan dagligen.
#3 Jajjemen.
Köp "Kolla masken" på Apoteket för säkerhetsskull.
Ts verkar redan tagit bort sin användare :S
Det låter som fluglarver tycker jag :) Flugorna är väldigt snabba med att lägga ägg där de tycker det passar. Framförallt när det är såhär varmt. Därför är det extra viktigt att tömma lådan dagligen och hålla rent i övriga utrymmen, tex att inte låta mat ligga framme.
Mvh Linn