Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1013 ggr
Castiel.
0

Rädd katt? Hjälp!

Idag fick vi hem en ny katt som ska heta Ozzy, vi har redan en katt av samma ras som heter Maya. Ozzy är lite över året och Maya är 5 år gammal. Hon kom hit i Mars och Ozzy kom hit idag. 

Som förväntat så blev det en del morrning och fräsning från Maya så fort Ozzy kom hit, men dom har ialla fall sniffat på varandra ett par gånger under den här dagen, så det är ju bra. 

Ozzy verkar inte vara särskilt rädd eller otrygg längre, nu ligger han mest på antingen soffan eller längst ner på katträdet och vilar medan Maya däremot har blivit skitskraj för Ozzy. Vi vet inte om hon har åkt på stryk från honom, men vi vet att även Ozzy har morrat och fräst åt henne när hon kommit för nära. 

Jag har under den här kvällen försökt få båda katterna att leka tillsammans, jag har gett dom båda godis när dom har varit nära varandra och jag har låtit Maya sniffa på Ozzy och vice versa. Men ändå är hon jätte rädd och vågar knappt gå in i vardagsrummet.

Vi hoppas verkligen att Maya och Ozzy kommer komma överens för den förra katten vi egentligen skulle köpa var tvungen att avlivas idag pga akut njursvikt och anemi och vi vill verkligen att Maya ska få en kattkompis så hon inte är så ensam. 

Ungefär hur lång tid brukar det ta för katter att vänja sig vid varandra?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Saffran0Spice
2

Mina två har levt tillsammans i 8år och älskar fortfarande inte varandra - utan tolererar mest att den andra existerar, thats it.

Katter är ju till naturen egentligen inte flockdjur, vissa vill vara ensamma och vissa trivs i grupp (ovanligt men det går).

Det kan ta ett tag innan de accepterat varandra, för vissa går det fort - en vecka eller några dagar, vissa kan behöva månader - så ha tålamod! =)

Scorpio97
2

Är båda katterna kastrerade?

Hur lång tid det tar är väldigt olika. Men det är inte helt ovanligt att det tar några veckor innan dom är okej med varandra, sen kan det ta ännu längre innan dom blir vänner. 

Se till så att ingen av dom är på den andra hela tiden, så ska det nog gå bra.

//Jessie

Maria
1

Jag har flertalet gånger för ihop katter som inte känt varandra. Det brukar ta några dagar eller någon vecka så TÅLAMOD är vad som gäller😉 Jag har oftast låtit dem sköta sig själva och inte gått emellan mer än när det gått alldeles för vilt till.

/Maria

Castiel.
1

#2, ja, båda katterna är kastrerade.

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

fredricakarlsson
1

Jag själv hade ju inte släppt ihop katterna direkt.. Jag skulle haft den nya katten själv i ett rum och haft feliway i väggen. Och låtit han känna sig trygg innan man släpper ut honom i resten av huset och träffa på en främmande katt. Men det är för sent för de nu, så har ni inte redan feliway så köp de! Det kan ta väldigt lång tid innan de accepterar varandra.. Har ni möjlighet så skulle jag haft de åtskilda på natten och när ni inte kan ha uppsyn över dem. När vi tog in en hemlös kattunge så blev min katt inte så glad, men hon var nyfiken så hon gick ändå fram och ville lukta på honom. Men då var hon inte kastrerad så vi tog bort p-pillerna och efter hon löpte en gång så va de vänner. Nu har jag fem hemlösa katter på mitt rum och min katt är väldigt arg.. Jag har byggt en nät dörr nu så de kan träffa varandra om de vill men de kan inte komma åt varandra. Ska köpa feliway och sätta de vid dörren så kommer det nog bli bättre. :)

Castiel.
0

Hur mycket kostar Feliway på Apoteket?

fredricakarlsson
0

Med doftgivare kostar den 355kr på Apoteket. Och refil kostar 255kr men om man jämför med de apotek jag har här så är det lite billigare på arken zoo.

Castiel.
0

Vi kommer få låna en adapter av katthemmet men vi ska köpa refill på Arken Zoo idag förhoppningsvis. Idag fick jag äntligen plocka upp Ozzy i min famn och han började snutta på min örsnibb och slickade mig på kinden samt på hakan och han spann jättemycket. Dock så har Maya börjat undvika mig mer och mer, vilket gör mig lite ledsen för jag älskar ju henne också och jag försöker ge henne lika mycket kärlek som jag ger till Ozzy men hon tillåter mig inte… Hon bara springer iväg så fort hon ser mig. Det kanske blir bättre när vi får adaptern hem hit.

fredricakarlsson
0

Vad bra! :) såg att på Zooplus är feliway ännu billigare! :) Det kan ta lite tid innan feliwayn börjar verka och tänk på att sätta den centralt i hemmet och att inget står för :)

Castiel.
0

Har ni något förslag på vart man kan sätta den? Bor i en lägenhet

fredricakarlsson
1

Den ska ju sitta i ett väggutag så sätt det i ett rum där katterna vistas mycket eller så centralt i lägenheten som möjligt :) och sätt den inte i ett uttag som sitter bakom något

Castiel.
2

Vi satte den i vardagsrummet eftersom det är mest där katterna vistas och det är där den andra kattlådan och katträdet är. Så nu får vi hoppas på det bästa!