Vad ska vi göra?
Vi har en katt på 9år. Sedan flera år tillbaka så har han bajsat där man inte ska. Det har gått i perioder hur ofta han gör det, men förr var det mest katttoan han gick på. Vi har en katt till och vi har två lådor på två olika ställen, en av dom där han går mest och gör nummer 2. Men nu senaste tiden har han börjat bajsa där man inte ska oftare och gärna på svåra ställe som trösklar att rengöra :S
Vi har bra Kattsand, everclean. Jag tömmer toan på morgonen, när jag kmmer hem från jobbet, vid behov och precis innan läggdags.. har som sagt två toer utan lock hade en med lock förut men tog bort den då han började vägra gå in där så den åkte fort bort. Vi har tagit massa tester på honom och han mår bra förutom nått med njurarna och därför får han specialkost. Så vi har uppsökt veterinär. Och vi har inte velat ta bort honom för den sakens skull för det var inte så ofta han gjorde det förut så det gick liksom. Men nu börjar det bli tröttsamt, eftersom de senaste veckorna har det blivit varannan dag nästan. Är så rädd att andra katten ska ta efter och tänka att det är okej. Vi har inte ändrat nått, och inget har hänt som skulle göra honom orolig.
Vet inte vad vi ska göra? Tänkte ringa veterinären Igen på måndag och fråga vad vi ska hitta på.
Ta kontakt med en kattbeteenderådgivare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Här på Kattstatus.se finns många fina tips att tänka på och prova!
Jag har också besvär med utanför toan kisse emellanåt.
Ibland behover man prova flera toaletter, någon extra på ett sådan ställe katten väljer att bajsa "fel" på fler ggr. Ibland behover man byta typ av strö, kanske den inte gillar lukten. Eller så börjar den bli lite gammal och orolig och behöver feromoner som lugnar lite osv..
läs i länken till kattstatus kanske du kan hitta något mer tips att prova som passar er! :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.