Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 736 ggr
[Emma--]
1

Registrerad uppfödare, huskattsuppfödning

Hittade denna tråd : http://katter.ifokus.se/discussions/51fd5ef58e0e742f9f001b29-en-sverak-fraga

och den svarade på en del av mina funderingar.

Men har råkat hitta en uppfödare som både säljer katter med stamtavla och utan. 

Ska man bara rakt ut fråga uppfödaren om hen redan anmält detta till SVERAK själv? Eller vända sig till SVERAK, eller hur bör man gå tillväga?

Dock är detta andra året i rad som detta verkar ha hänt, och jag antar att en gång är en olycka och två gånger så har man absolut inte tagit sitt ansvar. (Speciellt när man har en fertil hane i hemmet)
Katterna verkar ju födas upp efter sveraks regler ändå, men mamman till kullen saknar stamtavla.

Silvestris
2

Om det är kattungar som är berättigade stamtavla men som säljs oregistrerade och utan stamtavla ska du kontakta klubben uppfödaren är medlem i omedelbart. Det är aldrig tillåtet, inte ens vid en oplanerad parning (nu utgår jag ifrån SVERAK-regler). Är det en huskattkull som blivit till ska du också kontakta klubben, det har ju hänt tidigare.

Samla "bevis" och skicka till klubben.

Jag har suttit med i styrelsen i en förening och vi nekade fortsatt medlemskap till en uppfödare som upprepade gånger lät sina avelshonor gå lösa ute och para sig fritt. Vi hade skärmdumpar på annonser från Blocket där allt framgick klart och tydligt så det var liksom ingenting att orda om. Uppfödaren nekade inte till det heller, hen tyckte inte heller att hen hade gjort fel.

[[pimey]]
2

Kontakta sverak nu och samla "bevis" det är inte OK!!

fvanilla
2

Om det sker en massa olyckor med huskattsmamman, varför är inte denna katten då kastrerad?

Jag skulle nog anmäla dom direkt till SVERAK och som #2 sa samla ihop alla bevis!

MonicaLagerquist
2

Ja en tjuvparning kan man ju råka ut för men två är liksom en för mycket.

På SVERAKS hemsida under D i avdelninen A-Ö finns det blanketter och info hur man går tillväga

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Emma--]
0

Tack så mycket för era svar. 🙂

[Emma--]
2

Så info skickat till sverak som skulle ta reda på vilken klubb uppfödaren är med i och bifoga bilder på annons, hemsida och hemsideadressen. 
Då blir det uppfödarens egna klubb som får ta tag i en anmälan.