Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1056 ggr
Galenkatt
0

Överviktig katt haltar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en katt som är väldigt överviktig och vi har försökt banta honom men det går inte. Han är 8 år och väger 8.5 kg. Den senaste veckan har jag märk att han haltar med ena bak tassen. Jag vet inte om han har ont men när man rör och masserar bakbenet så ser hans blick olycklig ut. Men han klagar inte.

Vad tror ni det kan vara?

[Cookie Monster]
0

Att ta han till en veterinär är det bästa. OT men nyfiken på vad du har gjort/testat för att få ner han i vikt? Har du testat att enbart ge blötmat?

vallhund
0

Ta katten till veterinären, något är ju uppenbarligen fel när den haltar o ni inte lyckas få ner den i vikt.

Med tanke på din andra tråd verkar det som att ni behöver lära er mer om katter o deras behov/utfodring.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

jnielsen
3

Jag har bsntat ner min katt från 8,1 kg till 6,5 kg. En stor katt, så hans vikt är bra nu. Banta på blötmat, ge aldrig mer än vad katten ska ha, ingen ost eller annat onödigt extra. Du kan läsa om hur du räknar ut blötmatsmängd oå kattstatus.se ta en vikt på katten varje vecka, katten ska sen gå ner 2% av den viktfn den veckan. Det går att banta en katt om man ger sig fan på det, hör sig för av dem som kan (som jag gjorde) och faktiskt sköter matschemat, de kan i te banta om de har fri tillgång/snor någon annans mat. Har man inte gjort det så har man inte försökt. Sök här på sajten på "matvrak till katt" så hittar du den tråd däf jag fick massor av hjälp, jag kan inte länka från telefonen. I övrigt så kan kattens haltande bero på skador av att vara överviktig tex förslitning eller att han trampat illa. Ta honom till veterinär, och börja banta honom på blötmat.

Silvestris
2

Det är klart det går att banta ner katten, förutsatt att den i övrigt är frisk. Vad gäller haltandet är det klart vi kan leka gissningsleken, men det blir inte mer än lek. Katten behöver komma till veterinär om du vill veta vad som felas.

Galenkatt
0

Han gick i två månader på Royal Canin men minst inte namnet på fodret. Han gick inte ner något på det fast vi gav mat i olika rum (pga 2 katter till som tyckte om den andra maten mer)

Vilket blöt foder ska man då ge? mänsklig tonfisk eller? 

Gärna tacksam för svar angående bantning av honom. 

Han verkar ändå inte ha direkt ont eftersom han hoppar upp och ner från min säng hela tiden och från golvet upp till min säng är det minst 50 cm.

Silvestris
2

Tonfisk är inte komplett foder för en katt. Köp bra blötmat som tex. MJAU eller Bozita. Ge honom ungefär 200 g/dag (uppdelat på 2-3 måltider) och väg honom varje vecka. Viktnedgången bör ligga på ungefär 1% av hans kroppsvikt. Exempel: Han väger 8,5 kg=8500 g. Det betyder att han första bantningsveckan bör gå ner 8500 gx0,01=85 g. 

100 g/vecka i viktnedgång är okej ett bra tag framöver.

Galenkatt
0

Okej han får i bland äta en mat burk som heter Gourmet mat tror jag den heter. 

Men ska prova mig fram med MJAU eller Bozita.

Tack för hjälpen :)

Ladylillan
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min katthona hade inflammationer i höft och ögon pga övervikt. Veterinär sa att att jag skulle köpa deras torrfoder metabolic som inte fick henne att gå ner i vikt, mer inflammationer m.m kunde inte gå ett tag bajsa vid husväggen eftersom hon inte orkade gå.,

började sedan med mat utan spannmål, kolhydrater, den bästa mjukmaten hon numera mår bra av är Mjau som dessuytom finns i alla affärer, bra pris, finns även på Ö.B:O)

Nu leker hon kan springa upp till huset när jag kommer med bilen, hon klättrar i träd, kommer med ödlor, möss och annat smått å gott. Kolla med veten blir det för dyrt, börja med mjukmat så ser du skillnad efter 1.2 veckor.

Men ingen battning av hård mat när dom inte får i sig vätska  och kan inte slurpa i sig från vattenskål den mägd dom behöver.

Med all lycka till dig och din katt!¨

/Jane