Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4502 ggr
sannaa107
1

Ute eller inne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar bli lite förvirrad, har fått hem en liten kisse som heter missi, och vi har ju tänkt att det ska bli en utekatt. Men har googlat och kollat mycket om utekatter, och där står det mycket om att det är ganska farligt mycket olyckor osv. Stämmer det? Eller är det nåt som inte är sådär jätte vanligt? Har ni utekatter? Hur går det för er, funkar det bra? Ska jag ha katten ute eller… Blir ganska förvirrad :/ Tacksam för svar! Bild på söta missi :D

[JeanetteK]
3

Vi har både och. Vi hade två innekatter när vi bodde uppe i Stockholm. Då bodde vi nära E4:an så där ville vi inte ha dom ute. Nu bor vi på landet i Skåne och har tre katter till. Två av dom bor i stallet (bodde här före oss) och den tredje är en omplacering som sover inne och är ute på dagarna. De två fd innekatterna får göra som dom vill, men är faktiskt mest inne.

För min del har det berott på var jag bor. Här känner jag att de har ett underbart liv ute. Självklart kan det hända olyckor och sorgliga saker, men det kan det ju inne också.

Inte mycket till råd tyvärr… men så har mina katter det. Det finns en nystartad sida om utekatter iFokus. Där kanske det finns tips också?

tlover
3

Det beror ju lite på hur du bor och liknande.

vår katt har inga som helst problem men då bor vi långt från en större väg och liknande.

Hur grannar osv gillar el ogillar katter spelar också roll osv.

Du kanske ska fråga inne på utekatter i fokus också, där finns det ju en hel del utekattägare.

l'm back

[strutter]
6

Åhh vilken gullig katt!

Jag har haft 6 katter i mitt liv. Samtliga har varit lyckliga utekatter, eftersom jag anser att det naturliga för en katt är att få vistas fritt utomhus. Så har det varit i alla tider.

OJ, vilka påhopp jag kommer att få nu, men jag är helt övertygad om att en katt ska få vistas utomhus närhelst den vill. Trots trafikrisker m.m. Jag vill att min katt ska få leva lycklig så länge den lever, oavsett risken att  dö i förtid. 

Bor man i stan ställer det sig såklart annorlunda, men frågan är om man överhuvudtaget ska ha katt i stan?

sannaa107
1

Tack för era svar! Bor på tätområde har en väg utanför Mitt hus ungefär men kommer inte sådär jätte många bilar, en liten skog bakom huset och sen en massa andra hus. Ja jag vill ju också att det ska gå vara ute då den får det så mycket bättre, roligare oSv.. Men vill ju att det säkraste ska komma först :)

Rumblebee
16

Jag är en av dom som anser att man inte bör låta sina katter springa hur som helst utomhus just med tanke på alla faror, och även det att de kan störa grannar. Vill du ha din katt ute utan uppsyn så tycker jag att du ska tänka igenom set noga. Är det värt det om katten blir påkörd eller attackerad? Jag vet inte hur det är med dig, men mitt samvete skulle verklig ta stryk om det var så att en av mina katter blev skadade ute för att jag släppte ut dom (har dock inte utekatter) Katten behöver inte leva hela sitt liv inomhus, utan du kan ju alltid vänja Katten vid sele, kanske kan du bygga en rastgård åt den eller näta in balkongen. Det är fullt möjligt att ha en glad innekatt som kommer ut i kontrollerade former.

[Emma--]
8

För att ha utekatt tycker jag personligen att man bör bo en bra bit utanför tätbebyggt område. 

Största risken är trafiken. 

Så jo det är en hel del risker. Och sen har ni era grannar att ta hänsyn till också. 🙂

Ni skulle ju kunna bygga en rastgård som går att fylla med massor av aktivering. Även inomhus går det göra en massa för katten. Så får katten det roligt, samt mer säkert. 

Här kan du läsa en artikel : http://katter.ifokus.se/articles/4d71480cb9cb46222705c492-ett-gott-liv-som-innekatt

sannaa107
1

Kanske inte riktigt är ett tätområde (vet egentligen inte riktigt vad det är, chansade mest hehe) men det är en massa hur några vägar bara och sen skog..

[JeanetteK]
2

Det kommer alltid finnas såna som ger dig bra tips åt båda håll. Gå på din egen känsla och din egen katt. Den är ju så liten än, så ha den ute tillsammans med dig och se hur den fungerar.

sannaa107
1

8# jo jag håller med dig, känns som det kommer funka bra faktiskt! Men det är ju en bit kvar innan hon får komma ut :)

sannaa107
0

När tycker ni man kan börja med sele då?

kigon
11

Anser inte att utekatt är ok i tätbebyggt område även om det hade varit helt riskfritt, då man inte kan ta hänsyn till grannar eller andra som bor längre bort (en katt kan gå lååångt hemifrån), bor helt enkelt för många för att fråga alla…

Ang. mina egna erfarenheter;

Senast i natt så väcktes jag av en katt som brukar komma till min lägenhet (nyinflyttad) under natten, satt och jamade utanför mitt fönster (gick ut 5 gånger under natten och schasade iväg, han kom tillbaka, är alldeles för vek för att hälla vatten över den), han fortsatte jama tills kl 7 på morgonen när mitt alarm gick 😡 Kunde inte sova alls, precis innan ett stort prov också. Om katten kommer tillbaka kommer jag fånga in den, ID kolla och polisanmäla, vilket är något man får räkna med när man lämnar katten utan tillsyn.

Katten blev nästan överkörd när jag kollade ut på den ca 3 på natten då jag bor bredvid en väg, inte roligt att se… (Kan inte räkna alla gångerna jag har nästan kört på en katt i denna byn, rent sagt obehagligt).

När det kommer till risker så är den absolut största faran trafiken, behöver inte vara vältrafikerad alls (mina föräldrars katt blev påkörd två gånger på en 30-väg där det kommer ca. 5 bilar om dagen t.ex.).

Den andra risken hade varit att katten blir instängd (garage, källare, mm) i flera dagar, en långsam smärtsam död… (hände min katt några månader sedan, hon lyckades dock ta sig ut efter 3-4 dagar men kunde inte gå eller äta på flera dagar, fick stödmata och ge vätska då hon knappt orkade lyfta huvudet)

Tredje risken hade varit revirtjafs, händer att katter måste flytta då de inte kan etablera sitt eget revir. Aka katten "försvann" plötsligt och kom aldrig tillbaka. Har ingen egen erfarenhet men min grannes katt försvann, som tur är var hon ID-märkt så någon snäll människa hittade henne något halvår senare som en hemlös katt i ett tätbebyggt område så hon fick komma hem igen, tror de har henne som innekatt nu men inte helt säker då jag inte har kontakt med dem… Minns bara att jag blev så förvånad att de hade hittat katten igen efter så lång tid, tror det var ett ganska tursamt fall 🤪

Andra olyckor som har hänt våra utekatter är inte direkt saker som händer i tätbebyggda områden (rovdjur, maskiner, mm) men sedan är ju riskerna större i tätbebyggt så de 3 ovanstående är nog större än alla våra risker ute på landet sammanlagda… 🤔

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Caifig
15

En innekatt har det inte sämre än utekatter så länge de får den stimulans de kräver inomhus. Jag har två innekatter och kommer aldrig släppa dem lösa då jag bor som jag bor, men även om jag bodde ute på landet hade jag inte släppt dem lösa helt ändå. De mår alldeles underbart och de har även tillgång till kontrollerad utevistelse i form av en liten inhägnad och även koppelpromenader. 

Det finns inget rätt och fel när det gäller inne- och utekatter, utan du måste göra som du själv känner. Tycker du att det finns för mycket risker med att släppa ut katten så är det absolut inte fel att ha henne inne oavsett vad andra säger. Det enda jag hoppas är att om du väljer att hon ska få vara ute så bör hon vara inne tills hon är kastrerad och en liten tid efteråt.

Det är lika naturligt för hundar, hamstrar, kaniner, möss etc att vistas fritt utomhus men du ser inte många av dessa djurägare som släpper sina djur lösa så de får springa som de vill. 

Men till din fråga. Ja, det händer olyckor utomhus. Katter kan bli påkörda och attackerade av andra katter/djur. Är detta vanligt? Ja. Det finns även sjuka människor där ute som av någon anledning tycker om att plåga djur. Är detta vanligt? Nej, men risken finns.

Caifig
3

#10 Hur gammal är hon? Min första plutt fick komma ut rätt snabbt (13-14 veckor gammal) men det var precis bara utanför dörren eftersom den stora världen var hiiimla läskig. Vänj henne först inomhus med selen så hon både kan äta, busa och i princip sova med selen utan att hon störs av den. Sedan hade jag använt en transportbur att bära henne i när du vill vara ute en stund så hon inte förknippar dörren med att få gå ut och på så vis börjar jama för att du ska öppna.

[trh]
5

Precis som andra skriver så finns det inget rätt eller fel utan du får avgöra själv vilket liv du erbjuder din katt. Mina katter är inomhus med tillgång till utevistelse med oss/i sele och personligen så kommer jag aldrig välja att släppa iväg mina djur på fri fot, varken katter eller andra djur. Precis som #13 så använder jag en transportbur när jag tar ut mina katter. Den är även en trygghet ute för den ena som är sådär tänd på idén att vara ute. Lycka till med söta missen! :)

Sandrantolv
2

En av mina katter är lika mycket ute som inne och vi bor bara några meter från en väg och vi har haft katten i 5 år utan att det har hänt nått och vi har haft en annan katt som också var mycket ute och hon blev aldrig påkört heller och inte den andra katten vi har nu en hon är mest inne men när hon väl går ut så så är hon väldigt försiktig med trafiken och det är min andra katt också.

fvanilla
14

#3 Ja, skriver du så som om djur som är inne och får endast kontrollerad utevistelse inte är lyckliga djur utan får lida och att det är värre än att en katt blir plågsamt överkörd på en väg, så får du nog påhopp ifrån andra.

Förr så brukade ju hundar också springa ute fritt i grannskapen, och "så var det ju i alla tider". Ska hundar också springa ute och härja? Det gör dom i många andra länder och det har dom gjort i alla tider, så varför inte liksom?

Sen tycker jag inte att det är naturligt för ett ökendjur importerat ifrån norra Afrika och Mellanöstern att springa fritt uppe i norra Europa.

Håller med #12 för övrigt. Det är inte ett måste att släppa ut sin katt, lika lite som med andra djur, och du kan istället ha en lycklig innekatt med kontrollerad utevistelse. Det beror också på var du bor innan du släpper ut ditt djur, och bra att se till att din katt är kastrerad, försäkrad, och ID-chippad/öronmärkt innan den släpps ut.

[Emma--]
9

Tänk också på att kastrera innan hon får gå ute för att inte riskera bebisar. 🙂
Men tycker helt klart ni kan spana in alternativet rastgård. Det går ju göra en rätt stor en om man vill.

Rumblebee
2

Fram till dess att hon är redo för en kastrering (vissa veterinärer gör det redan vid 12 veckors ålder) så gå ut med henne i sele, då får hon även god kännedom om var hon bor. (Bäst ärmar id märka henne i samma veva, tycker både tatuering och chip är bra, i ich med att alla inte år medvetna om att katter kan ha chip id och då kanske tar henne för en hemlös om hon skulle komma bort) Tycker du kan börja vänja henne vid sele så fort hon kommit ordentligt till rätta.

fulifuli
3

Jag och min sambo har en utekatt. Vi bor hundra meter ifrån en relativt trafikerad 90-väg och har grannar med katt som bor ungefär tvåhundra meter ifrån. Vår utekatt mår jättebra och trivs. Han går inte nedåt vägen utan har sitt revir uppåt eller hur man ska beskriva det. 

Men självklart ska du helst gå på egen känsla då du vet bäst om miljön hemma och ser farorna som finns, dock underskatta inte katten. På forum och internet kommer folk med åsikter åt båda hållen men som sagt, vi som svarar här får aldrig rätt bild utifrån det vi läser utan du vet bäst själv.

JontaK
3

Ute- eller innekatt är en väldigt svår fråga som oftast skapar onödigt hätska diskussioner. Skönt att läsa en saklig tråd i ämnet.

Själv har jag två innekatter som får mycket kontrollerad utevistelse, det känns mest "rätt" för vår situation. Har friska, sociala och till synes mycket nöjda katter.

Kan dock helt och hållet förstå att vissa tycker att katterna ska vara ute. Men det är klart att det innebär större faror även om naturligtvis inte alla katter råkar ut för problem.

Det handlar säkerligen om otur men även hur man bor. En granne till mig då jag bodde i radhus hade två utekatter med just otur. Den ena fick i stort sett all mjuk vävnad på svansen avskalad av skator, samma katt blev vid ett par tillfällen riven och biten svårt av katter i området. Deras andra katt blev så småningom överkörd av tåget och fick tyvärr avlivas.

Detta händer som tur är inte alla utekatter men det fick åtminstone mig att bestämma mig för att fortsätta ha nuvarande samt framtida kissar inne och låta dem gå ut under uppsikt.

Grannarna skaffade förövrigt två nya katter som båda är inne med utevistelse i trädgården.

ella_moya
10

Vilken underbart söt katt!!

Jag tror det är bäst att du själv tänker genom riskerna för DIN katt där DU bor. Så som jag bor så vågar jag inte släppa lös min katt ute, men jag känner kattägare som bor annorlunda och släpper ut sina katter, inget konstigt med det.

Det finns alltid risker med att ha katten ute, precis som det finns risker med att ha den inne, även om det är olika risker. Om du vill ha din katt ute borde du tänka genom det som folk här tidigare sagt, om vägar, andra katter och om din katt kanske stör andra (bajs i någon annans trädgård är inte trevligt).

Sedan tåls det att säga att katter absolut kan vara inne och trivas minst lika bra som om de skulle vara ute. Man vill ofta påpeka att katter är vilda djur som hör hemma i öknen, men det är såklart inte sant. Sällskapskatten som vi avlat fram genom otaliga generationer är ungefär lika mycket vild ökenkatt som en hund är en vild varg.

JontaK
2

#21 Fantastisk bra inlägg!

Thaeri
8

Har du trädgård kan ju katten få gå ute fritt men på ett säkert sätt, precis som många andra av våra tamdjur också får🙂Jag pratar alltså om att hägna in hela tomten, eller åtminstone en stor del av den.

Det är inte mer instängt för en katt att få en sådan inhägnad än det är för den att bli "klassisk" utekatt, i alla fall om man bor med grannar som också har katt, skillnaden är att istället för att grannkatterna är de som sätter gränsen för reviret så är det staketet.

En inhägnad kan bli en psykisk trygghet för katten också, den märker att andra katter och djur eller främmande människor inte kan komma in till den🙂

Ta en titt här för tips: http://www.kattstatus.se/sida82.html

MadelaineK
8

Helt emot katter som vistas ute utan tillsyn om man bor i närheten av andra hus.. Grannens katt bajsar jämt och ständigt i våra rabatter och sandlåda när vi hade en, vilket var ett problem när min lillebror var och käkade sand i sandlådan som liten!

Vi går ut med vår katt i sele! :)

[strutter]
2

Det finns inga ute-eller innekatter. Det finns bara katter. Och jag vet var dom helst vill vara. ..

Thaeri
12

#25, min katt vill vara där det är tryggt och där han slipper oroa sig över att slåss med grannkatter eller träffa på främmande människor.

Sen skiter han i om detta ställe råkar ha bar himmel ovanför sig eller tak av något slag.

[strutter]
1

#26  Jaså, det gör han…? 😐

kigon
6

#25 Hur kan du veta var katter vill vara…? Alla är individer. En av mina katter vill vara inomhus 24/7, även om hon har fri tillgång till att gå ut. Andra katten vill vara inomhus under dagen och ute under natten. En annan av våra katter är ute 24/7 då hon inte känner sig trygg i huset pga hunden. 

Vissa katter vill bara känna trygghet, vissa vill vara på äventyr, vissa gillar inte inomhus klimat/utomhus klimat, mm. Ganska omöjligt att säga att du vet var katter vill vara när de är individer 🤔 Är lite förvirrad, förklara…?

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Trasan08
2

#25 Skulle jag släppa ut min blinda katt tycker du?  Han skulle nog tycka det var skitkul… 😮

Nej jag har 4 innekatter med tillgång till innätad balkong. Det räcker gott och väl.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

[strutter]
2

#24 Jag har ofta besök av grannkatter och jag blir lika glad varje gång som dom kommer. Dom hälsar visserligen på i mina pallkragar ibland, och det är väl inte så roligt, men jag blir inte hysterisk för det. Det finns det som är mycket, mycket värre här i världen.

#28 Jättebra att dina katter får välja själva! Det måste vara det allra bästa. En katt är en fri individ. Det är det som är så härligt med katter. Det fria och lite vilda, även om den är en familjekatt.

#29 Nej, en blind katt kan naturligtvis inte vara ute. Det tycker säkert ingen här. Frågan är om det inte är vettigare att avliva katten? För dess egen skull.
För vem räcker det gott och väl till med en innätad balkong? Dig själv, gissar jag 😉. Det låter i alla fall inte vidare trevligt för en katt. Men det är förstås bara som just jag tycker. Det kanske fungerar bra för dig.

[strutter]
1

#16 När  har hundar sprungit fritt ute? Jag har levt i ganska många år vid det här laget, men jag har aldrig upplevt att hundar fått springa fritt. Det har i så fall varit någon hund som slitit sig från sina ägare. Du kanske kan berätta mera?

[Emma--]
2

Det katter gör ute är att aktivera sig, och när vi väljer att hålla katterna inne så måste vi återskapa detta. Det kräver såklart mer av oss människor att engagera oss och aktivera katterna. Skapa jaktlekar m.m 

Det som kan bli bristande är motionen förstås. 

Sen finns det ju många steg mellan innekatt och utekatt. Med rastgård så blir det ju bara ytterligare en miljöberikning som katten kan uppskatta. 🙂

[Sandi92]
3

#31 När min mamma var liten på 70-talet så har hon berättat att det var många hundar som fick springa lösa. I alla fall på landet där hon bodde. Två av dem var aggressiva och brukade jaga henne när hon cyklade till skolan. Ännu längre tillbaka var det nog ännu vanligare att hundar var lösa.

[strutter]
1

#33 Det kanske är olika i olika landsändar i så fall. För under den tid som jag har bott där jag bor (i 60 år) har det aldrig nånsin förekommit. Och det är också på landet. Låter mycket märkligt får jag säga.

Men fvanilla verkar ha full koll på det där, så jag väntar med spänning på att få höra mera!

[Emma--]
3

#34 Fast det är väl inte konstigare än att katter får gå fritt idag egentligen? Hundar har ju också sina behov och instinkter. 

Finns andra länder som antagligen tycker vi i Sverige är konstiga som håller koll på våra hundar. 😃

Trasan08
6

#30 Du kan inte mena allvar! Du tycker att man ska avliva en katt för att den blind!?  Och vadå "för dess egen skull"?  Katten som klarar av sitt liv precis lika bra som någon annan katt ska alltså enligt dig dö för att han inte ser?

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

sannaa107
0

Hej och håå, här kommer bild! Första dagen som kissen faktiskt vågade sätta sin tass utanför sista trappsteget, modig liten tös, hehe! :D

sannaa107
0

En till.. Alltid så otroligt söt :)

[JeanetteK]
0

#37 Jättefin! Otroligt fina färger! ❤️

[JeanetteK]
0

#38 Gillar fläcken på hakan! 🙂

tlover
3

#31 men det är väl inte så ovanligt egentligen, vår granne hade sin hund fritt fram tills hunden nästan krossade en av våra kaninburar (sommarbur) sen förklarade vi hur mycket våra kaniner kostar (250-400:- beroende på ålder) och att vi avlar så vi kan ha 20+ kaniner samtidigt och vi måste åka minst 30 mil för att köpa nya och han blir skyldig att betala allt det om hunden dödar nån så slutade han med det.

Men det var inte på medeltiden utan 2012.

och det är inte den enda hunden jag sett som gått fritt.

Även jakthundar springer ju fritt i jakttider. (dom har GPS men ägarna kan vara flera mil bort så dom kan ju inte stoppa dom om dom skulle ge sig på våra djur tex)

l'm back

sannaa107
0

#39 Jaa Hela hon är jätte fin! Finare blir hon också kommer ju bli lite långhårig ;) #40 haha ja jag med super charmigt!

[JeanetteK]
0

Okej, nu tycker jag nog att den här tråden spårar ur lite. TS vill ha tips och råd om sin katt och sin situation. Att det finns olika åsikter om man ska ha katt inne eller ute är ju inte så konstigt. Men dags att gå tillbaka till trådens syfte. Eller starta en ny tråd.

tlover
0

#37 #38 en av de sötaste katterna jag sett någonsin.

Sötare än vår egen till och med

l'm back

[JeanetteK]
0

#42 Jag tror hon kommer bli alldeles strålande vacker när hon blir vuxen! Jättefina färger och ett mycket sött ansikte! ❤️

sannaa107
0

#44 tacktack :D haha ojdå där ser man! ;)

[Emma--]
0

#37, #38 Hon är verkligen supersöt. Älskar sköldpaddsfärgade katter. 🙂

sannaa107
0

#45 då tror vi lika hörredu :D haha..

sannaa107
0

#47 ja dom är verkligen super fina! :)

sannaa107
0

En på hennes vackra färger :)

[strutter]
0

#36 Jo, jag menar absolut allvar. Jag tror inte att en blind katt klarar av sitt liv lika bra som en seende katt. Lika lite som vi människor gör det. Det säger väl sig självt.

För övrigt håller jag med om att tråden har börjat handla om något helt annat än det var tänkt. Vi är många här som har bidragit till det, t.o.m. TS själv. Det är lätt att det blir så, och därför drar jag mig tillbaka från den nu. Tack för mig!