Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 914 ggr
jennyydd
0

Inne OCH utekatt?

Nu är det så att jag bor i lägenhet inne i stan och kan därför inte ha min katt ute, men vissa helger och nu under sommaren så åker jag hem till mina föräldrar (bor själv på veckorna när jag pluggar). Dom bor i ett hus i en liten by och deras 3 katter är utekatter. Jag undrar om ni tror att det skulle gå att låta min katt gå ut när jag är hos mina föräldrar men att han är innekatt när vi är i lägenheten? Är rädd att han ska bli olycklig om han märker hur härligt det är att vara ute och sen måste han vara instängd ibland.. Eftersom vi har kattlucka hos mina föräldrar så blir det lite krångligt att hålla han inne när vi är där. Vad tror ni?

Zabbio
1

Risken är att han försvinner om han släpps ut borta från hemmet.

Om han kommer sakna det eller inte är svårt att säga. De flesta a mina går inte ens att tänka på att stänga in, de vill vara ute. Men jag har också haft katter som absolut inte vill ut och springa mer än möjligtvis på nåder en vända runt huset. Och någon som verkar tycka att det är väl ok, men inte har något direkt behov av att vara ute. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
2

Det går alldeles utmärkt om du väntar ett par dagar första gången hemma hos dina föräldrar så han börjar känna sig hemma.

Det blir ju som när folk åker till sommarstugan och där låter katten gå fritt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jennyydd
0

#1 Fast nu är han ju van att vara där eftersom att vi åker hem några gånger i månaden. Jo jag vet ju att det är olika hur mycket dom gillar att vara ute, men jag tänkte om man kan vänja han vid att han får vara ute där och inne här? Vill ju inte riskera att släppa ut honom och sedan inte kunna ha honom i lägenheten :)

jennyydd
0

#2 okej, så det borde funka om han lär sig att det är okej att gå ut där men inte här? :) hade ju varit perfekt

jennyydd
0

#2 okej, så det borde funka om han lär sig att det är okej att gå ut där men inte här? :) hade ju varit perfekt

Niiinah92
0

så gör jag och det fungerar än så länge rätt bra. När vi är i lägenheten är de innekatter och när vi är hos mina föräldrar får de gå ut.

fvanilla
2

Katter är revirdjur (och inte nomaddjur som hundar) och tänker inte i termer såsom "ute och inne", något som vi människor har skapat. Då blir lägenheten hemma och sommarstugan dess revir och det brukar funka fint. 🙂

[Emma--]
1

En kompis till mig brukade göra så när hon var till sin mamma. Hemma var katten innekatt med kontrollerad utevistelse. Hos hennes mamma fick katten gå ut.

Omie91
1

Jag skulle säga att det hela beror på hur väl du känner din katt. Är du kattens stora trygghet? Vet du att den kommer den tillbaka till dig?
Att det går att göra en innekatt till utekatt periodvis är dock inga problem.

Jag har gjort så med en av mina katter.  När vi åker till sommarstugan ute i skogen låter jag honom gå helt lös. Första året i stugan gick jag med honom i sele om han ville ut, andra året fick han gå i sele några dagar sen vågade jag släppa honom eftersom om det hände att han blev rädd så sprang han instinktivt tillbaka till huset (även i koppel). Jag litade på min katt. Jag vet att han går tillbaka dit jag finns. Jag har däremot 2 andra katter som jag älskar men inte känner lika väl eftersom de har varit skyggisar. Dem försöker jag lära att gå i sele just nu istället. Kanske kan de en dag gå lösa, men det får tiden avgöra. 

Ge dig på det gradvis. Låt katten lära känna tomten i sele i några dagar först för säkerhets skull.

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

elvirawz
0

Det bör nog funka tror jag. Risken är att katten blir deppig när den kommer in och blir innekatt igen, mina katter bara sover och är ledsna när de är inne, men sedan kommer vi till stugan och då blir de glada och keliga!

elvira.horseworld.se

Zabbio
0

#7 Visst, de är revirdjur, men nog katten vet de skillnad på ute och inne. :) Som sagt.. vissa av mina skulle aldrig trivas som innekatter igen - utevärlden är mycket mer spännande oavsett hur mycket stimulans jag försöker ordna inne. De funkade i lägenheten innan de varit ute någon gång, men skulle jag flytta nu är jag inte säker på att de nöjt sig med att leva inne med balkong.
Och andra som är lite stillsammare tycker om tryggheten inne.

TS: Det finns ju en chans. Hur van är din katt vid att vara innekatt? Om den är uppvuxen med det är ju chansen större att den ser utelivet som ett tillfälligt äventyr, men att det är skönt att komma hem och ta det lugnare sen. Ha du kattsäker balkong i lägenheten så är det ju också lite halvt ute.
Men ta det lugnt i början även om ni varit där någon gång per månad innan. Släpper du ut honom direkt efter en konstig åktur på ett ''nytt'' ställe kan han ju få panik och vilsa bort sig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Saffran0Spice
0

Det är så olika från individ till individ hur en sådan planering skulle fungera.

Känner flera som har innekatter i stan - och som alltid tar med dem på campingturerna, då kan katten vara ute, dock i lång lina på de flesta ställen. Men det är inget större problem att komma hem till lägenheten igen, katten vet att den får komma ut på campingen ^^

Men sen för vissa fungerar det inte alls, en del väljer att rymma när dom kommer till lägenheten igen och dessa har då tagit sig till campingen eller husvagnen för att de vill vara ute =/

jennyydd
0

#9 han är bara 14 veckor så jag har inte haft honom så länge, men jag har varit med under hela hans uppväxt (var även jag som hjälpte till att "förlösa" han och hans syskon). Han är väldigt säker i både sig själv och i mig, och om han nu fortfarande skulle känna sig osäker så är det ju ändå ett tag kvar tills han isåfall får börja gå ut då han fortfarande är så liten. Dessutom är en av katterna hos mina föräldrar hans bror så där har han också en säkerhet. Kanske är bäst att vänja han vid en sele och börja med det, se ifall han känner sig säker och sedan kanske släppa han helt lös :) #11 eftersom han inte är så gammal så har han inte riktigt hunnit vänja sig vid vid någonting än, tänker att det kanske går bättre om han får lära sig redan från början att pendla mellan ställena och att vara inne/ute? Ja jag ska absolut inte stressa någonting, eftersom han är så ung och jag ska vara där hela sommaren tänkte jag vänja honom sakta med sele. Har bara hunnit vara till mina föräldrar en sväng med honom eftersom jag ville att han skulle få tid att hinna känna sig säker här med mig, men han är en väldigt självsäker katt som aldrig blir ängslig och han finner sig snabbt vid nya situationer, skulle aldrig dra med mig honom annars.

[Forest]
1

Jag tog alltid med mig mina två katter till sommarstugan under helgerna jag var där, under veckorna så fick dom vara i min 1a och det var inga problem alls. Dom lärde sig att gå in i transportburen och klaga aldrig på åka bil kanske var det för dom visste vad som väntade 😉 

Går din katt bra med dom andra katterna så ser jag inga bekymmer med att låta katten få vara ute när du är där, så länge katten vet vart den hör hemma när ni är där osv :)

Tjeja
2

Han lär nog bli bortjagad från de permanenta katternas revir och riskerar komma bort alldeles! ☔️

Jag skulle nöja mig med att ta ut kissen på koppelpromenader eller släppa ut i en inhägnad katthage. ☀️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Sandi92]
0

Jag hade inte gjort det. Särskilt inte med en så liten katt. Risken finns att han blir bortjagad av andra katter i området eller irrar bort sig.

Sen tror jag också att om han en gång fått känna på att vara utekatt så är risken stor att han vill fortsätta med det sen.