pälslösa fläckar
jag har märkt nu på mina katter efter att de fått börja att gå ut på baksidan av huset i min hage att mina katter börjar få fläckar som det saknas päls på, kan det bero ex på fästingar eller något för jag ser ibland att det är en rund cirkel runt en fästing som det saknas hår på den som det är värst på tvättar sig väldigt ofta (och även mig och sin kompis)
Kan vara ohyra. Är det runda fläckar? Ringorm?
bara runda där det sitter en fästing annars är det ena knät, på ena örat hela insidan av låret och halva magen plus några småfläckar har kollat efter ohyra men inte sett något, en bekant som är utbildad som veterinär har också kollat genom hela pälsen men inget, de är fortfarande kelsjuka och envisa som de alltid varit
Ja det kan ju vara lite av ett detektivarbete det där.
Allergi kan också vara en anledning, men när det är mer än en katt som drabbats samtidigt så känns det ju mer troligt att det är något annat.
ja maten är det inte för de har ätit av den i över 1,5 års tid utan några problem, hade det bara varit en katt så hade jag gissat på allergi men jag ser kala fläckar på båda, undrar lite om de försökt att bitit bort fästingar eller tvättat sig för noga (den äldre har blivit mer och mer att han ska tvätta allt och alla ju plus sig själv)
Ringorm?
inte enligt den som är utbildad som veterinär men som inte jobbar som det
Där det suttit fästingar brukar det bli en upphöjd skorpa, huden är alltså inte helt slät om det har suttit en fästing där.
Var sitter fläckarna på respektive katt? De som sitter på magen och insidan av låret har med all sannolikhet slickats bort av katten själv, men på t.ex. öronen är det troligt att det är en kompis.
Tvättmani utan medicinska orsaker brukar bero på stress och oro.
Hur gamla är katterna och hur ser deras tillvaro och relation till varandra ut?
Hur går det till när de går ut, när går de ut, hur länge är de ute och hur beter de sig när de är ute?
Sajtvärd Katter iFokus
utomhus leker de som fan, men ibland kan det bli bråk och när min äldsta får något för sig och när han inte får tag på min yngre (skiljer ca 5 månader mellan dem) så går han på golvmattan och biter och sparkar på den bara för att 5 minuter senare så är de bästa vänner och ligger tätt ihop de kan gå in och ut som de själv vill den äldre har mest mellan låren och knäna medan att den yngre har ovanpå örat och halsen den äldre har en ovana att ligga och tvätta mig med under filten eller täcket och älskar att ligga i mitt knä den äldsta är väl runt 2-2,5 år gammal
#8 och #9 Av det du berättar och av bilden att döma är jag ganska säker på att det är den äldsta katten som har slickat bort pälsen. Definitivt på sig själv och troligen även på sin yngre kompis.
Även om det är en relativt liten åldersskillnad mellan dina katter, "bör" det vara den äldsta som har (och framför allt har haft) ett statusmässigt övertag. Iallafall om den äldsta var först på reviret och/eller de introducerades när den yngsta ännu inte var fullvuxen.
Jag förutsätter att båda katterna är kastrerade, men vid ca 2 års ålder infaller en annan fas i utvecklingen som man kan kalla "social mognad" och som också kan påverka katters beteenden mycket, särskilt när de ingår i en kattgrupp. När katten uppnår den sociala mognadsfasen börjar de se på sig själva, status och revir med en vuxen katts synsätt. Att hävda och/eller behålla sin status "på katters vis" blir plötsligt något viktigt, och det är relativt vanligt att det uppstår lite problem i en kattgrupp när en eller flera individer uppnår det här stadiet i utvecklingen.
Som jag ser det är det med tanke på dina katters ålder ganska troligt att det finns lite spänningar dem emellan. Kanske har utevistelsen blivit droppen som gjort att din äldre katt tycker att den yngre blivit alltför självständig och stöddig? Den äldre katten kanske känner sig utmanad av den yngre.
Att tvätta en kompis kan även ses som en dominanshandling, dvs en bekräftelse på att båda vet vem som "bestämmer". Att tvätta är att dominera, bli tvättad är underkastelse. Den yngre kattens pälslösa områden på öron och hals stämmer väl överens med de ställen där katter brukar tvätta varandra, och kan därför vara ett resultat av att din äldsta katt varit lite överdrivet energisk för att hävda sin status.
Att han tvättar sig själv ännu mer är troligen ett resultat av den inneboende status-stress han känner.
Sajtvärd Katter iFokus
oki båda är kastrerade men där jag bodde förut var det den yngre som bestämde och den äldre har alltid backat undan, det började i samband med flytten att de började bråka medan att jag höll på att packa här hos mig så stryker det visserligen runt en massa katter och den ena vet jag är okastrerad enligt grannen
men tack för den troliga orsaken