Kattunge och ensamhet?
Hej!
Jag är jättesugen på att så småningom kunna skaffa en egen liten katt, men har noll erfarenhet så tänkte se om någon har lust att göra mig lite klokare :)
Hur gör man egentligen med en kattunge och ensamhet? Jag är van vid valpar och de kräver ju oftast flera månader av successiv ensamhetsträning innan man kan lämna dem några längre stunder. Det säger ju sig självt att man inte lämnar en nyhämtad liten 12-veckors unge helt själv några långa stunder, men kräver de samma tillsyn som en hundvalp? Eller kan det gå bra att gå iväg och handla en halvtimme ganska snart efter hämtning (några dagar dvs)? Om man skulle ha en obligatorisk 6-timmarsdag i skolan efter någon/några veckor, skulle det kunna gå?
Tyvärr är det ju svårt som student att få till en längre ledighetsperiod, även om man skulle vilja. Fördelen är ju dock att man kan vara hemma mycket, utöver de där obligatoriska grejerna.
Vore jätteglad om någon ville dela med sig av sina tankar! Hur har ni gjort när ni hämtat hem en ny katt? En som inte är i sällskap av någon annan katt då, för två lär jag tyvärr inte kunna ha.
Katter är sociala djur och vill helst vara 2, så om du skaffar 2 ungar från samma kull så behöver du nog bara vara hemma någon vecka :)
Jag skulle inte ta en ensam kattunge. Oavsett hur mycket man aktiverar och leker med en kattunge, så kan man aldrig ersätta sällskapet den får av en annan kattunge. Så om du vill ha en ensam katt, så rekommenderar jag att köpa en vuxen, som man vet gillar/klarar av att leva som ensamkatt.
Varför vill/kan du inte ta två?
Vi har tagit två ungar båda gångerna vi skaffat katt, och har då lämnat dom ensamma utan problem ganska snart efter hämtning. Dock har vi alltid sett till att hämtat dom under ledigheter, så i början har någon av oss varit hemma för det mesta. Men vi gjorde ingen successiv ensamträning faktiskt. Och det har funkat bra.
Nu när jag tänker på det är det ju faktiskt lite underligt att det är så noga med valpar, men inte med kattungar.
//Jessie
När jag skaffade katt för första ggn så tog jag 2 syskon. De blev ju innekatter så då trivs de som bäst och man behöver ej oroa sig. tycker så synd om ensamma djur.
#2 - Hm ja.. dels bor jag rätt litet (planerar att bygga på höjden åt katten isf), dels har jag en pojkvän som är måttligt förtjust i katter men kan tänka sig att gå med på en, dels vill jag helst köpa en raskatt och då blir det en ganska stor utgift att köpa två kattungar samtidigt. Men jag har förstått att det är bra att ha två stycken, så jag är absolut inte helt avig till att det kan behöva bli så ändå.
#4 En katt kräver mer lek och aktivering än två, så det brukar faktiskt vara enklare att ta två på en gång. Ytan brukar inte vara något problem så länge katterna kommer överens, vilket dom oftast gör om man skaffar två kattungar samtidigt.
Du kan ju alltid skaffa en raskattunge, och en kattunge från katthem? (:
//Jessie
#5 Ja, både du och de ovan har säkert en poäng med att det finns flera fördelar med att ha två. Det är nog värt att fundera på ett par gånger till.
Jag är själv student och ganska nybliven kattägare, tidigare har jag också bara haft erfarenhet av hund. När jag köpte katt för någon månad sedan blev det en liten birma och jag var själv lite fundersam och orolig över hur bra kattungen skulle klara sig själv.
Nu efter lite tid så kan jag säga att det har fungerat bra. De första dagarna var kattungen inte ensam en sekund i min lägenhet, men efter ett par dagar var jag tvungen att gå ut och handla. Då var hon ensam ca en timme och för min katt verkade det fungera. Veckan efter var jag borta lite längre stunder osv. För mig och min katt har det fungerat hur bra som helst, tack och lov. Jag kan tänka mig att det är lite individuellt, men min kattunge verkar sova mesta delen av tiden som jag är borta. När jag är hemma så kräver hon mycket uppmärksamhet såklart, men det är ju precis därför jag skaffade katt.
Det verkar alltså fungera bra för min katt att vara ensamkatt och jag tycker det har varit mycket smidigare att lämna katten ensam jämfört med tidigare erfarenheter av hund.
Jag tror att de flesta katter fungerar bra som ensamkatter, precis som de flesta hundar. Så länge man lägger mycket fokus på dem och inte är iväg för långa stunder. Sedan tror jag såklart också att det bara är positivt att ha två katter ihop, då är de ju aldrig ensamma. För mig var det också en kostnadsfråga, det är ju inte bara den dubbla inköpskostnaden men också dubbel försäkring, dubbelt så mycket mat osv. Det blir mycket pengar varje månad och som student har jag inte råd, dessutom har jag inte en jättestor lägenhet precis. Jag tänker dock skaffa en katt till när jag börjar jobba och inte kan vara hemma lika mycket varje dag. Precis som du så har jag oftast bara 6 timmars obligatoriskt som max under en dag. Det känns, för mig och min katt, helt okej att vara borta under den tiden. Längre stunder är jag dock mer skeptisk till.
#7 Tack för ditt svar! Låter precis som min situation, och det är till och med en liten birma jag har siktat in mig på i så fall! Precis som du kommer jag vara hemma mycket och har sällan heldagar i skolan, så jag tror verkligen inte att katten skulle lida av att behöva vara utan kattsällskap. Skönt att höra att det verkar gå bra för dig och katten!
#7 Förresten, får jag fråga vad du har räknat med för månadskostnad för din birma? Mat, sand, försäkring etc?
Jag köpte för ungefär 1 år sedan min första katt av rasen Devon rex som är en aktiv ras men valde en kattunde som verkade trivas själv och det har gått att ha henne som ensamkatt och att lämna henne.
I början var jag hemma 4 dar med henne och sedan kom jag hem varje lunch. Sambon blev sedan arbetslös och höll då katten sällskap. Det var aldrig något problem att lämna henne och sov då i sin bädd och var glad och nöjd när vi kom hem.
Hon har nu varit ensamkatt i lite mindre än 1 år och jag ska nu skaffa katt 2 eftersom vi märkt att hon verkar lite ensma när vi lekter med henne. Så man kan alltid försöka och börja med en ensamkatt men man ska vara beredd på att katten kan behöva sällskap i framtiden.
Det viktigaste är att hitta en bra uppfödare och fråga om någon kattunge kan passa som ensamkatt. Min var lite egen från början och låg gärna lite själv så tror det är därför det har gått så bar för henne att vara ensam.
#9 Lite grovt räknat fick jag en månadskostnad på ca 500 kr, med försäkring, mat, sand och vaccinering inräknat. Men nu i början har jag haft en mycket högre månadskostnad eftersom jag bland annat köpt mindre påsar foder.
Vi började med en kattunge & nästa tillkom när vår första hunnit bli ca 8 månader. Nu i efterhand hade vi kunnat skaffa två direkt då de har så otroligt mycket glädje av varandra. Vår första katt blev en helt annan katt när katt nr 2 flyttade in :) Finare i hullet, piggare i lynnet. Men på ett sätt kan det ju också vara skönt att få hem en åt gången & kunna lägga all tid på en så att den mår riktigt bra trots den stora omställningen.
#10 Skönt att det verkar ha gått bra för dig att lämna katten ensam ganska snart efter hemkomst! Det verkar ju onekligen som att det inte är en omöjlighet att vara iväg en stund från kattungen.
#11 Tack! Det är ungefär vad jag uppskattat mig till också.
#12 Ja, det verkar som att de flesta katter trots allt mår bra med en kattkompis. Ett litet dilemma är det… man vill ju inte enbart vara egoistisk och inte tänka på hur katten faktiskt har det, men samtidigt är det ju många katter som mår finfint ensamma också. Så himla fina dina katter är, har sett dem i Birma-tråden tidigare tror jag :)
#13 Åh tack! :)
Rekommenderar att skaffa två. Skaffade Selma ensam först, men Zigge fick jag hem ca 2 veckor där efter. Selma ville leka på nätterna och sånt när hon var ensam och jag mådde dåligt så fort hon var ensam. När zigge kom tog det en vecka ca för dem att börja komma överens men sedan lekte de tillsammans, sov tillsammans mm.
Även nu när jag har Bullen och Selma är det bra, de leker och brottas, jagas och har sig tillsammans. En människa kan vara mycket, men inte ersätta en artfrände. Rekommenderar helt klart 2. Tycker lite synd om katter som är ensamma (om de nu inte föredrar det från början och går på andra katter) och speciellt om det är kattungar. 🙂
Jag skaffade också först en katt och det märktes att han inte gillade att vara själv. Jag var hemma med honom i en vecka innan jag var tvungen att börja jobba igen. Även om han sov mestadels när jag var borta så märktes det på honom att han varit ensam när jag kom hem. Efter 2 veckor skaffade jag en till och det enda jag ångrar är att jag inte skaffade två direkt. De har så grymt roligt ihop! Det var många som skakade på huvudet dock när hela sommarbonusen gick åt till att köpa två katter 😂
Man behöver inte ha två katter. Min hona (visserligen omplacering) har väldigt litet självförtroende och litar endast på människor som kan hennes namn, främlingar och andra djur springer hon ifrån. Otroligt låg i rang. Sen har vi en väns katt som är väldigt hög i rang. Nu när grannkatten tuffat till sig så har de fått problemet att deras katt börjat märka revir. Så den klarar inte av andra katter den heller. Så det är helt beroende på individen. Även om de flesta katterna kanske gillar att vara två så kan jag ju säga att det finns de som vill vara de ända katterna i hushållet. Så känn dig inte pressad över att behöva köpa två katter direkt utan du kanske istället kan börja med en och sen köpa en till ifall den första verkar ensam, eller att du känner att du inte hinner leka och umgås så mycket du hade velat med den. Och har du djur sedan innan så är ju katten inte heller helt ensam även om de inte pratar samma "språk" :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka