Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1247 ggr
Nenujap
0

Stimulerande färger/mönster

För ganska länge sedan köpte jag en bollbana till mina katter. Den var mycket uppskattad och är fortfarande det, så jag har inga klagomål på den. Det jag reagerade på var att det stod på förpackningen att bollen var grå och grön för att det skulle vara stimulerande färger för katten. För ett tag sedan såg jag även en leopardmönstrad sov/lekpåse. Även här sas det att mönstret skulle vara stimulerande för katten. Så nu undrar jag om det ligger något i dessa påståenden, eller om det bara är "pr-trick". Någon som vet mer om detta? Tycker det är intressant, då jag tillverkar ganska mycket själv till mina katter. Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Silvestris
2

Katter har dikromatiskt färgseende dvs. de saknar de receptorer som gör att tex. vi människor uppfattar rött. Hundar och hästar upplever färger på ungefär samma sätt så komma här så får du en uppfattning om hur katter kan uppleva världen. Katten har dock betydligt sämre upplösning på sin syn än så så tänk suddigare. 😉

Att säga att grått och grönt är stimulerande är kanske att ta i. Katter stimuleras väl öht inte så mycket av färg eftersom de inte är "syndjur" utan reagerar mer på rörelse och ljud.