Näringsvärde i procent till katt?
Hej Alla!
Jag/vi ska förhoppningsvis adoptera en kattkille från ett jourhem på torsdag och jag läser på febrilt om katters näringslära, procentsatser och mängder mat beroende på vikt.
Men jag hittar INGET vettigt! Jag hittar bara att katters föda skall innehålla störst mängd Fett-Protein-kolhydrater-vitaminer-mineraler något så när i den ordningen.
Men jag vill inte ha en hyperaktiv katt som livnärar sig på sockerarter och kolhydrater..jag vill ge honom RÄTT mat i rätt mängd.
För vår iller hittade jag exakt vad maten skulle innehålla..hon skall ha minst 36% animaliska proteiner följt av fetthalt och kolhydrater och den tösen har fri tillgång till torrfoder och hon håller både sommar och vinter-vikt perfekt.
Om ni vill hjälpa mig med katters krav på näringsinnehåll i procent och mängd/kg?

Läs på Kattstatus.se
Stolt ägare till tre La permer
Det som är grundläggande är att katter ska ha mycket protein, och mycket fett i sin mat. Kolhydrater ska vara gott som noll, så undvik det så mycket som du kan. Köp helt enkelt mat som innehåller så mycket kött som möjligt. #1 gav en bra länk.
Låna Nutrient Requirements for Dogs and Cats av NRC på biblioteket. Eller Dr. Strombecks Home-Prepared Dog & Cat Diets. Small Animal Clinical Nutrition, 5th ed. finns att läsa gratis på http://www.markmorrisinstitute.org/sacn5_chapters.html
Googlar du på "AAFCO cat food" eller liknande hittar du deras normvärden för olika näringsämnen, men de normerna är upprättade av djurfoderindustrin och ska kanske inte tas för optimala värden.
Tack så mycket för era svar!
Kom gärna med fler tips och kanske tips på olika märken. Vad jag vet är kattkillen mer förtjust i torrfoder, även om jag vill så småning om vill börja ge honom mer blöt/färskfoder.

Applaws är ett bra torrfoder och Mjau eller Bozita är det bästa blötfodrena. Kom ihåg att fasa över långsamt så magen inte kraschar.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
#5 Tack så mycket! Jag ska låta honom göra sig hemmastadd de första veckorna, sedan när hans stress lagt sig ska jag väldigt långsamt byta foder.
Det är jättebra att ha läst på genom åren och uppdaterat sig nu inför adoptionen. Gjorde likadant för alla djur vi skaffat.
Ger Applaws kyckling & ica's portionspåsar mjukmat. Gav först mjau men den ena tröttnade& vägrade äta annat än torrisar ett tag. Båda mina håller en fin vikt av den kosten & tack vare att de är två som leker och aktiverar varandra. Applaws innehåller en hög kötthalt och är ett av de bättre torrfodrena. Brukar hälla lite extra vatten på mjukmaten så jag vet att de får i sig ordentligt med vätska.