Favoritfoder?
Jag har gett mina Golden Gourmet nu ett tag och nu vill dom nästan inte äta nåt annat, Sheba duger inte alls. Jag har testat att inte ge dom nåt annat men dom vägrar äta, svälter hellre en dag. Mina katter är ganska magra så jag vill få i dom en del om möjligt. Lax, tonfisk och oxkött är populärast. Dom får Eukanoba torrfoder men dom äter inte så mycket av det. Vad äter era katter?
Mina äter applaws torrfoder (kyckling) samt mjau&bozita mjukmat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om mina får välja så är det hundarnas färskfoder från Vom og Hundemat som gäller. Varvar med det och Bozitas tetror.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Min egen katt får nu en RAW föda (förut så vad det endast blötfoder, mjau, bozita, nature's peak, brit, applaws, james wellbeloved, porta 21, taste of the wild, mm. jag varierade väldigt mycket efter vad hon gillade), vanligast från emmzo och mush med egen tillsats av hjärta/lever/kycklingvingar. Kommer gå över till självkomponerat barf helt när jag vågar mig på det och har bättre förutsättningar för att köpa råvaror (inget körkort…)
Familjekatten (Min & föräldrars) får Applaws torrfoder som bas och Bozita blötfoder eller Nature's peak hjort 1 ggr/dag. Jag är endast hemma 2 ggr/vecka nu när jag flyttat så jag får tyvärr inte bestämma så mycket angående maten, men 1 gång/dag lyckades jag fixa.
Föräldrarnas katt får endast Applaws torrfoder, dock äter han inte av det varje dag och är helst ute dygnet runt, spenderar mycket tid på ängarna och i skogen så han själv-barfar sig ganska mycket, är ändå i bra hull så är ganska säker på att han äter sina byten. Iom att det inte är min katt så får jag inte bestämma där.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Våra katter får enbart Mjau blötmat.
//Jessie
Kan tillägga ☝️ att nature's peak hjort är ett kompletteringsfoder för hund (finns dock kattmat i natures peak också), så hon får MAX två portioner/10 dagar, eftersom hon riktigt älskar det 👍
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Mina katter äter numera torrfoder från Applaws efter att ha ätit så kallat "veterinärfoder" från Royal. Finns inget behov längre av "specialfoder" då både katternas hälsoproblem försvunnit efter foderbytet.
Ibland blir det lite blötmat från Applaws, kyckling. Bengalen stjäler även en och annan bit Acana-torrfoder av hunden och smakar gärna på hundens Bozita-blötmat med älg. 🙂
Blötfoder Mjau på konserv (eftersom Nina är satans kräsen så det går inte att variera mellan konserv och tetra) Pojken som inte är kräsen äter dessutom en hel del rått kött/ben

Mina katter får Orijen torrfoder (kyckling) och Mjau blötfoder i tetra. De får inget foder (varken blött eller torrt) som det är fisk i.
Vet inte hur gamla dina katter är, men om du vill ha upp dem lite i vikt kan du ju blanda i lite kattungemat i fodret.
Mina är fortfarande kattungar så de äter eukanuba kitten. Den ena är väldigt kräsen och vill inte ha något annat torrfoder.
Ger mjukmat en gång om dagen. Den kräsna vill bara äta hills kattungeblötmat. Den andra äter det mesta i blötmatsväg. Dock inte Bozitas. Har prövat massa olika blötmater med det är bara hills som min lilla kräsna vill äta av.
Om katterna är över ett år, kan du ju slänga in kattungemjukmat varannan dag eller så, om du inte vill blanda i torrfodret.
Mer kalorier i kattungematen.
När min ena (inte den kräsna) känner sig krasslig, vill hon bara ha rå äggula blandat med laktosfri grädde. Kan också vara ett tips för att öka vikten lite. Om du vispar grädden, så blir det mer mousseigt och "roligare" att äta.
@Mpajunen på Instagram
Jag BARF:ar min kisse. Men har några burkar Bozita som säkerhet ifall jag glömmer ta fram från frysen kvällen innan.
Mina äter applaws chiken torrfoder, whiskas och mjau blötfoder. Iblan köper jag gurmegold, friskies, brit care, applaws eller ngo annan blötmat som godis. Sen får dom rått kött och sällan men emellan lite rå fisk typ strömming. Varierar maten och skämmer bort dem :3
Jag ger barf/färskfoder som båda äter med mycket god aptit hela tiden, vanligt rent kött är godast, men hjärta är riktigt smarrigt det med. Raggisen är nästan lika knäpp i torrfoder som i vanliga maten med iof. Orijen tycker han bäst om av de torrfodersorter han smakat 🙂
Gamla Wilma som bor hos mamma älskar räkor
Mjau blötmat och barf.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jag ger Applaws kyckling som torrfoder & sen ICAs mjukmat 2 ggr/dag, ca 4 påsar som mina 2 katter på 6,5 resp 2,7 kg delar på. Utöver detta ger jag någon gång i veckan äggula och lite mer sällan kyckling eller rå nötfärs. Godis får de i form av torkat kött. Mina katter håller sig fina i hullet & pigga i lynnet av detta. Äggula är ju rätt fett, det kanske kan vara ett bra tillskott för viktökning?
#14 Nja fett och fett vet jag inte om äggula är. Är ju nyttiga "fetter" i så fall och ett helt ägg ur kalorisynpunkt innehåller inte så mycket kalorier.
#15 Äggulan består till största del av fett. Cirka 320 kcal/100 gram, vilket jag anser som relativt energitätt. Att ett helt ägg inte innehåller mer än ca 90 kcal är ju inte så knepigt då ett ägg inte heller väger så speciellt mycket. Att det är nyttiga fetter är en helt annan sak, men inte desto mindre fetter. :)
#16 Finns bra och dåliga fetter, man måste skilja på de olika fetterna.
Ett normalstort ägg innehåller ca 75-80 kcal.
Krävs mycket äggula innan man ökar i vikt, att ge katt en äggula/dag gör inte att de ökar i vikt, mer per dag tror inte jag är så bra till en katt.
#17 Jag är mycket väl medveten om att det finns bra & dåliga fetter, inte desto mindre består äggulan mest av fett. :) Att det som du själv sa är "nyttiga fetter" förändrar inte att äggula till stor del består av (bra) fett, är energitätt och bör därför kunna vara ett bra tillskott för en katt som behöver öka i vikt. En sökning på forumet genererar i många träffar där folk rekommenderar äggula som ett tillskott för katter som behöver öka i vikt, bl.a. dräktiga honor. Därmed inte sagt att det är det ENDA som kan/bör ges. Inom sjukvård är enkelt sagt energirik kost energität kost och ges till patienter som behöver extra kalorier i maten.