Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 1343 ggr
medow
0

Min kattunges ögon färg..

Hej har kattungar ragdoll/norsk dvs bondkatter  men en av honorna visar ganska tydliga tecken på att få odd ett blååt öga och ett troligen gult öga .. Mamman har blå och är en nästan helvit raggis , pappan har gula .. Kattungen är nu 7 veckor kan detta ändras så att båda ögonen får samma färg?

Ska försöka att lägga in en bild..

medow
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilden .

fvanilla
3

Det du snackar om är s.k odd-eyed. Om mamman är ragdoll och är då alltså maskad, så kan hon endast ha blåa ögon (vore hon inte maskad så skulle hon kunna ha gula eller gröna ögon t.ex).  Eller så kanske det ena ögat är före med att bli gult.

Odd-eye är inte så vanligt, men dyker upp bland huskatter, och finns även inom hos vissa raskatter. 🙂

Mer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Odd-eyed_cat

http://www.skogkatt.se/oddeyed.htm

medow
0

Hon är maskad mamman alltså :) hel blå ögon.. har kollat alla ungarna och kan ana vem som får vad . Bara den här tösen som man kan se början till gult runt puppilen på höger öga men absolut klartblått blått vänster öga .

fvanilla
0

Ja, exakt. Då vet vi inte mammans ögonfärg "utan maskningen", då den blåa ögonfärgen sitter ihop med siamesmaskningsgenen.

Du får helt enkelt se och vänta. Det kan ta ett litet tag till för ögonfärgen att ha utvecklat sig klart. Som du läser i länk två b.la så behåller vissa blå-gula melerade ögon och blir inte helt odd-eyed.

medow
0

Tack för bra svar :) har försökt att leta bra info men inte lätt då detta är nytt för mig . Ungarna är nu 7 veckor + 😃

medow
0

Visade upp henne för min granne som är vetrinär , hon sa att hon kommer att få 2 olikfärgade ögon …

fvanilla
1

Med stor sannolikhet antingen helt eller melerat odd-eye.😃

medow
0

:) tack funderar på om hon ska få stanna här hos oss :) hon stal mitt hjärta från dag 1 …  sorry men favisar har man alltid ..