Katter iFokus

Katter

Etiketter: bildtrådarvideoklipp
Läst 2525 ggr
[Emma--]
5

Katt lär sig sitt och snurra

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag fick hem Niba hade jag bestämt mig för att försöka lära henne några tricks. Men i början var det omöjligt då hon inte koncentrerade sig alls på vad man sa eller gjorde. Lipar

Sitt gick dock ganska lätt. Det kan även Greta och Sheri. Glad

Nu har jag under en längre tid försökt lära Niba snurra men det var som att det aldrig kopplade för henne. Hon följde min rörelse osv och jag tänkte att tillslut så.
Men för några veckor sen tog jag paus och igår så fick jag för mig att jag skulle testa och hon bara snurrade direkt. Men jag tänkte att det var någon tillfällig tur haha.
Men hon verkar ha fattat att man får något gott när man snurrar.

Tror inte hon har kopplat det 100% till ordet än, men det kommer säkert. 

Glad

Aristomus
0

Vad duktig hon är! Håller på och lär min hane med och han verkar vara med på noterna ungefär varannan gång. Har hållt på i ca 8 v lite varje dag. Sitt gick snabbare ja.

[Emma--]
0

#1 Men då kommer han säkert lära sig helt tillslut. 🙂

Man får nog ha tålamod. Minns inte ens när jag började lära henne snurra. Det är mååååånga veckor sen 😃 

Använder du klicker? Jag hade tänkt använda det, men har bara kört utan istället.

jollycox
0

Så duktig hon är! :)
Min Nino kan också snurra, men inte på kommando än.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Emma--]
3

#3 Haha jo. Men nu är hon så ivrig på att snurra så att hon snurrar ibland när jag säger sitt. Sen ser man hur hennes hjärna arbetar och tillslut gör rätt och sätter sig haha. 🙂 

Det kommer säkert med lite träning 🙂

Aristomus
0

#2 Jo förr eller senare lär han sig nog ordentligt :). Nope, ingen klicker, men kanske ska börja överväga det.. just nu använder jag bara torkad anka och min bestämda stämma :-P. Fast din katt blev ju så duktig utan klicker med.

[Emma--]
1

#5 Okej. Jo hon har lärt sig det utan klicker men jag har funderat om det skulle vara lättare med klicker för att verkligen markera lättare när hon gjort rätt. 

Satt och tittade på lite olika videos och vissa saker skulle nog vara lättare med klicker. 🙂

kigon
0

Så roligt! Är ju inga katter men försöker själv lära mina råttor "snurra runt" vilket går ganska bra då en av dem tog det bara en "lektion", dock så är de andra lite segare… 😃 kommer nog försöka lära min framtida bengalkattunge lite tricks också! 

Finns det andra tricks du tänkt lära henne? 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Emma--]
0

#7 Det kommer säkert gå bra det med. Sett lite olika videos med råttor som lärt sig sånt, supergulligt 🙂 Såg en bengal på youtube som hade lärt sig massor. https://www.youtube.com/watch?v=G5dIB2oF6sQ

Först ska jag se till så hon kan sitt och snurra ordentligt, sen funderar jag på att lära henne high five. Funderar även på att lära henne sitt vackert eller något liknande. Men vi får se vad hon tycker också. 😛

Aristomus
0

#6 Jo klicker blir ju verkligen mer direkt så det vore nog bra faktiskt. Tänkte du lära ut nåt mer skoj nu TS? Funderar själv på något nu när snurra (eller dansa hos mig, här dansas det efter min pipa :-P) sitter hyfsat bra, vet inte vad dock. Men då kommer jag blanda in klicker i det hela tänker jag.

Stallmima
0

Va duktiga kissar   🙂  Min förra katt kunde sitt när han fick mat, men det spelade ingen roll vilket ord man sa till honom innan maten 😛  satte sig gjorde han när matskålen skulle till golvet hahahaa

[Emma--]
1

#9 Jo precis, så måste leta fram klickern jag köpte för längesen. 

Har funderat på bland annat high five. 🙂

#10 Haha 🙂 Han visste i alla fall att han skulle sitta 😃

Stallmima
0

#11 High five är jättekul att se katten kunna  😃

moggle
0

vilken duktig misse! har lärt min ena katt lite tricks sporadiskt. Han kan inte sitt (det går verkligen inte in i huvudet på honom hur mycket jag än försöker) men vacker tass, high five, hoppa genom en ring och snurra runt. sen kan jag dirigera honom upp och ner på möbler, gå balansgång osv med ord. men det kom väldigt naturlig för honom så det har jag inte riktigt tränat på. ^^'

[Emma--]
0

#12 Yes, så jag hoppas det ska gå att lära henne haha. 

#13 Va roligt att han kan så mycket. Håller du bara i en ring då som han får hoppa igenom? 🙂

moggle
0

ja, började med att jag höll ringen så han bara kunde gå igenom, när han lärt sig det lyfte jag den upp lite bit för bit. tog ett par dagar men nu sitter det. :)

räcker att jag håller upp den så vet han vad han ska göra. använder inte verbala kommandon mycket  utan använder mest fingrarna för att visa vad jag vill

Aristomus
0

#10 Haha ja mina sitter också så fort de vill ja något. Djupt betingat. #11 Ja high five verkar kul! #13 Undrar dock inte om jag skulle få svårt att lära min kisse skillnaden på high five och vacker tass.. får kolla Youtube efter inspiration :)

[Emma--]
1

#15 Ska nog försöka det med Niba också. Hon som är galen kanske t.o.m skulle tycka att det vore roligt att hoppa haha. 🙂

#16 Du får säga sen om du försökt att lära high five. 🙂

[Emma--]
2

Vi fortsätter träna sitt och snurra men har också börjat med lite "goddag".

[Emma--]
0

I början av videon kan ni se att hon har en tendens att snurra mer än vad jag ber henne 😛 Så fort det är dags för godis så snurrar hon automatiskt haha.

[Lilyz]
0

#18 Men så söööööt! Och duktig! 😍

[Emma--]
0

#20 Niba hälsar tack! 🙂

Måste säga att hon snabbt börjat förstå vad jag menar med goddag även om det fortfarande inte riktigt sitter. Hade väl helst velat att hon sätter sin tass i min hand men det går ju kanske jobba på. 🙂

[Forest]
0

Jätte duktig kisse. Du kunde varnat dok för "sötvarning för svaga kattälskare " 😉

[Emma--]
0

Haha. Trodde det var underförstått på ett kattforum 😃

[Forest]
0

23 sant men din lilla tös var hög sötfaktor på 😎

[Emma--]
0

Haha Niba tackar så mycket :)

[Emma--]
2

nu kanske jag går för fort fram och börjar öva nya saker men här kommer high five. 😛

jollycox
0

Hon är ju jätteduktig! :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin