Vilken kattunge mat?
vilken kattungemat är bra? Just nu är det till en digivande mamma där kattungarna är fyra dagar.

Mjau blötmat är bra för digivande katter(och för alla andra katter också)
Stolt ägare till tre La permer
#ja Det får hon men vilket torrfoder? Jag har kollat på vilka det är mest fett innehåll och protein.
#2 Måste hon få torrisar? Blötmaten är absolut det bästa ur alla perspektiv.
vad har hon ätit för foder tills nu..alla fodermärken har kattungefoder.
#3 Jag tycker det är viktigt att hon även får torrfoder och läser man vad en dräktig och digivande katt ska ha i sig med fett och protein så ska de minst ha 18% fett i maten och 32% protein. och i vår mat är där 5% fett och 9% protein.
#4 hon har inte ätit något specifikt foder innan efter som hon har bott ute och inte haft ett hem innan. Men just nu köpte jag Royal canin babycat (även om jag inte alls gillar royal canin) just för det var mest fet och protein i det fodret.
#5 Menar du i blötmaten, att det är 5% fett och 9% protein? För det går inte att jämföra blöt- och torrfoder rakt av, i så fall måste du räkna bort vattnet först.
Jag rekommenderar också att bara ge blötmat.
//Jessie
#7 bara ge våtmat kommer jag inte göra. Men hon har "fri tillgång" av blötfoder.

#8 Varför måste hon äta torrfoder?
Stolt ägare till tre La permer
http://animail.se/ziwi-peak-cat-lamb-400g.html
http://animail.se/james-wellbeloved-turkey-kitten-4-kg.html
http://animail.se/taste-of-the-wild-rocky-mountain-feline-formula-6-80-kg.html
http://animail.se/orijen-adult-cat-2-2-7kg.html
jag ger dom två översta till våran stödkisse som är havande, ger även ziwi till våran andra kisse som träningsgodis o tilltugg. Han vägrar äta blötmat.
#10 Tack!! #9 som jag skrev innan.. Jag vill inte ge endast våtmat till en katt. Och eftersom hon både äter och gillar både och så ser jag ingen anledning till att bara ge våtfoder. Och ser inte heller något problem i att hon ska få torrfoder eftersom hon har fritillgång till vårmat oxå? Och det känns inte som om en katt får i sig allt den behöver om den endast ska äta våtmat. Visst om man hade kombinerat det med färskfoder, men Annes känns det som katten mest får i sig vatten och lite kött. Och även om folk säger att det inte e så, så känns det bättre om de har tillgång till torrfoder oxå för tändernas skull oxå.
#11 Vad är det katten inte får i sig på endast våtfoder som de får i sig genom torrfoder/färskfoder? 🤦♂️
Ett helfoder är ett helfoder, även om man inte har koncentrerat det eller upphettat det till en liten kula…
Det finns väldigt få torrfoder som gör något för tänder. De måste ha ingredienser avsedda JUST för tänder (vilket de inte har om det inte är ett dental foder) och även detta fungerar endast om katterna tuggar på det, vilket katter sällan gör utan det slukas bara. Vi fick denna frågan i veterinärkliniken nyligen och personen blev lika förvånad som alla andra, så antar att torrfoder ger bra tandhälsa är en relativt vanlig myt 😉
Om du är orolig över tänderna så ge dem rått ben, eller något torkat ben i affär som de tuggar ordentligt på.
För övrigt om du ändå vill ge torrfoder också för bekvämlighetens skull så tycker jag Applaws torrfoder är bra med bra ingredienser.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Rå kycklingvinge är effektivt för tänderna. Torrfoder är bara som om vi skulle äta knäckebröd.
Därför jag skrev att folk säger att det är myt. Men jag tycker själv att de ska ha tillgång till torrfoder och det är ju inget som skadar de! Min katt lever bara på torrfoder och mår hur bra som helst, hon skulle aldrig fått för sig att äta vårmat. Och om du skulle välja att äta något som är som barnmat eller knäckebröd så påverkar det ändå tänderna. Kollar man på min mammas katt så har hon världens sämsta och äckligaste tänder och hon äter bara våtmat. Jag själv tycker det gör skillnad och de äter inte bara mat i naturen som har kansistensen som våtmat. Och även om inte torrfoder e de heller så vill de ha något och knapra på så har de de alternativet!
#14 Du har rätt i att blötmat inte är super för tänderna, men att tugga på knäckebröd gör heller ingenting för tänderna, tyvärr. Blötmat är fortfarande bättre än torrfoder, för oavsett vilket torrfoder du än väljer så innehåller det alltid spannmål och katter är inte gjorda för att äta spannmål. De saknar t.o.m enzymer som bryter ned kolhydrater.
Torrfoder gör mer skada i längden än (spannmålsfri) blötmat. Fetma, njurproblem, diabetes etc är sjukdomar som är extremt vanliga hos katter. Fetma och diabetes kan förebyggas i de flesta fall genom att aktivera katten, ge lagom portioner och även utesluta kolhydrater. Njurproblem framförallt njurstenar förebyggs genom att dricka mycket, och eftersom katter har en väldigt dålig törstreflex så bör de få sitt behov av vatten tillgodosett genom maten.
Ingen kan säga att du gör rätt eller fel när du ger torrfoder, men dina argument för att ge torrfoder håller jag inte riktigt med om :) Men om du nu absolut måste ge torrfoder så ge ett spannmålsfritt foder med hög protein+ fetthalt. Applaws är ett bra och prisvärt foder.
15 hmm alla innehåller spannmål 🤔 Så du menar att flera foder som inte har spannmål eller majs i innehållsförteckningen har det ändå??
#16 Nej nej, men de måste innehålla någon form av kolhydrat för att hålla ihop torrfodret. Visst att det inte innehåller spannmål eller majs, men potatis eller ris är knappast bättre :)
Sorry det skulle ha stått kolhydrater istället för spannmål i mitt förra inlägg!
17 aha vad det så du mena 😉
#14 #15 Är helt rätt med njurproblem och urinproblem, om man har katten på endast torrfoder så är det bra om man har den försäkrad då veterinärkostnaderna kommer flyga i äldre dar när vätskebristen har gått för långt.
Katter är som sagt ökendjur och ska få i sig sitt vatten genom föda (80%~ vätska i ett bytesdjur), det är inte naturligt för dem att endast få i sig vatten genom att dricka, vilket leder till vätskebrist. Om du nu inte blötlägger torrfodret vid varje utfodring under kontrollerade utfodringar.
Inget fel med att ge tillgång till torrfoder om de får våtfoder dagligen om man vill (bekvämligt om man t.ex. får slut på våtfoder och inte kan åka och handla), men du får kolla upp lite studier om det du skriver 🙂
#14 Här kan du läsa lite om kattens näringslära som kanske får dig att ändra uppfattning. http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf
Jag har inte skrivit att de jag säger stämmer, utan det är vad jag tycker! Det är kul att så många skriver men vill gärna få svar på min fråga ist, eftersom jag kommer alltid ge både våtmat och torrfoder till mina katter så länge de gillar det. Men jag planerar att börja BARFa mina katter i framtiden men har tyvärr inte möjlighet till det nu. Det är min åsikt och jag vill at folk ska respektera den och jag dömer inte er för att ni gör endast våtmat! Och dessutom så vill jag vara säker på att hon får i sig fett och protein eftersom hon levt ute antagligen (nästan) alltid (och inte alltid fått i sig mat) och både hon och kattungarna behöver det.
Jag har inte skrivit att de jag säger stämmer, utan det är vad jag tycker! Det r kul att så många skriver men vill gärna få svar på min fråga ist, eftersom jag kommer alltid ge både våtmat och torrfoder till mina katter så länge de gillar det. Men jag planerar att börja BARFa mina katter i framtiden men har tyvärr inte möjlighet till det nu. Det är min åsikt och jag vill at folk ska respektera den och jag dömer inte er för att ni gör endast våtmat! Och dessutom så vill jag vara säker på att hon får i sig det och protein eftersom hon levt ute antagligen (nästan) alltid (och inte alltid fått i sig mat) och både hon och kattungarna behöver det.
Jag har inte skrivit att de jag säger stämmer, utan det är vad jag tycker! Det r kul att så många skriver men vill gärna få svar på min fråga ist, eftersom jag kommer alltid ge både våtmat och torrfoder till mina katter så länge de gillar det. Men jag planerar att börja BARFa mina katter i framtiden men har tyvärr inte möjlighet till det nu. Det är min åsikt och jag vill at folk ska respektera den och jag dömer inte er för att ni gör endast våtmat! Och dessutom så vill jag vara säker på att hon får i sig det och protein eftersom hon levt ute antagligen (nästan) alltid (och inte alltid fått i sig mat) och både hon och kattungarna behöver det.
Jag anser att du kan med gott samvete ge både blötmat och torrfoder men se efter ett bra torrfoder med mer kött och gärna fetare så hon magrar av för mycket det går åt mycket till mjölken.
😉
Borde inte det som är anpassat för individen ges? Låter så fel att säga "säger inte att det stämmer, men det är så jag tycker"Att ge något bara för att man tycker men som inte är det bästa för djuret låter inte bra i mina öron. Bra att du ger blötfoder så de får i sig det katter ska ha i alla fall. Lycka till med de små och att få mamman tam!
Ett helfoder är ett helfoder är ett helfoder. Tror du något annat så har du fel, så enkelt är det. Det finns strikta regler för vad som får kallas helfoder.
Torrfoder har ingen positiv inverkan på tänderna. Inte blötmat heller, men mindre negativ inverkan. En rå kycklingvinge i veckan däremot är bra för tänderna och blir inte för mycket för att kosten ska bli obalanserad. Även tandborstning är mycket effektivt.
Blötmat har mer långsiktiga fördelar än torrfoder (mindre problem med njurar, urinstenar, diabetes mm) och klarar att stå framme längre än vad man tror, så det är inte svårt att ge. Torrfoder är endast billigt att tillverka (stålar till tillverkarna) samt bekvämt för människor. Det är inte nyttigt. Katter behöver inte sån skit, vad du än tror eller känner.
Om man promt ska ha torrfoder förespråkar jag de spanmålsfria. Dyra, uttorkande, men bättre än andra torrfoder alternativ. Orijen ger jag som godis ibland. Deras foder är till både vuxna katter och kattungar.
#21 Om du faktiskt läser våra kommentarer så många rekommenderat olika sorters torrfoder. Så nog har du fått svar på din fråga allt!
Du vill att hon ska få i sig tillräckligt med fett och protein, då rekommenderar jag ännu mer blötmat! Just därför många sorters torrfoder har väldigt låg halt av proteiner och även ibland fett :) De blandar ofta i vegetabiliska proteiner som katter inte ens kan ta tillvara på. (Typ RC Babycat, vilket även är väldigt lågt i proteinhalten)
Blötmat är troligtvis det som ger mest protein och fett, så om du ger mycket blötmat och inte så mycket torrfoder behöver du inte oroa dig lika mycket över det. Det går inte att jämföra torr- och blötfoder utan att räkna på fodrens torrsubstans, alltså räkna bort vattnet. Torrsubstansen på Mjau oxkött bitar i sås är t ex protein 47% och fett 29,4% i torrsubstans. Mjau med kalkon har 52,7 % protein och 27,7 % fett.
Om du vill ge torrfoder också skulle jag gett den här Orijensorten:
http://orijen.se/cat-food/regional-red/
http://zoodepa.se/orijen-cat-regional-red.html
Frystorkat, bra fetthalt och kött och inälvor från många olika djur. Det innehåller 10 % vatten så det blir 22,2 % fett och 44,4 % protein i torrsubstans. 
Bra att tänka på är också att ett spannmålsfritt foder i princip alltid är det bästa om du är ute efter mycket fett och protein. Om det finns mycket vegetabiliskt protein och fett i fodret "luras" innehållsförteckningen faktiskt lite grann. Vegatabilier är inte lika nedbrytbara för katter som animalier är, så de proteinerna och fettet kommer katten i stor andel bajsa ut. I Royal Canin finns det ofta mycket ris och majsmjöl till exempel.
#25 tack! #26 fortfarand är torrfoder inget som skadar katten! Alltså ser jag inget fel med att hon har torrfoder om hon vill ha. Och det känns mer säkert för mig oxå då jag inte går hemma varje dag. Och då har jag inte möjlighet att ge henne våtmat hela tiden. Men är skålen tom så fyller jag på men våtmat. #27 Min katt behöver "sånt skit"!!!! Annars hade hon varit död just nu! Så det är inte bara jag som ska tänka på vad jag skriver! Blir sjukt frustrerad när folk skriver så, och speciellt när många katter lever på "sånt skit" och klarar sig galant! Vet katter som blivit 19-20 år på endast torrfoder och då inga bra torrfoder. Och jag skulle aldrig få min katt att röra våtmat eller råtkött, jag har försökt! Men jag ränker aldrig sluta ge en katt våtmat som gillar det! Och jag tvingar inte min mammas katt att äta torrfoder för hon gillar inte det. #28 ja och de personerna har jag tackat! #29 tack! Om nu någon skrivit det från början istället för att skriva att det är bäst men våtmat , hela tiden. För det låter mer som personliga tankar.. Men nu ser jag ju hur du har förklarart och lärt mig hur jag räknar om det! Men jag kommer inte ändra på hennes kost eftersom hon får mjau våtmat och har torrfoder brevid om hon skulle va mer hungrig. Och eftersom hon gillar torrfoder och äter det så kommer jag fortsätta ha kvar det. Tack för alla tips och information allihopa! Bjuder på en bild på de små bebisarna som tack ;)
Åh vilka små sötnosar :) Lycka till med dom och även mamma kisse :)
#31 tack! :)
enbart blötmat är inte alltid av godo. Det finns katter som inte klarar av blötmat i någon större mängd utan får diarré Det finns katter som får i sig för lite vätska genom blötmat. Alla säger att katten får i sig vatten naturligt via blötmaten (vissa bryter mot djurskyddslagen genom att ta bort vattenskålen helt med komentar katten dricker ej längre från vattenskålen). Konstigt att flera jag känner får mindre kissklumpar i lådan om de ökar blötmaten. Så om de kissar mindre borde de inte få i sig tillräckligt med vätska eller hur? Så jag tycker TS gör bäst som hon gör att ge både torrt och blött.
Jag ger 90% torrmat till mina katter och de är kärnfriska. De får bla applawskitten men vet ej om jag rekommenderar de då hon inte ätit de förut då vissa kan spy av de.
För lite vätska ? Det har du fått om bakfoten. Mjukmaten innehåller tillräckligt med vätska, ingen möjlighet att katter blir uttorkade. Blir de uttorkade beror det på något helt annat. Mina dricker ytterst sällan sen de slutat få torrfoder. Med det inte sagt att man ska ta bort möjligheten för dem att dricka! Det ska erbjudas rent vatten varje dag oavsett! Torrfoder är vad katterna blir uttorkade av.
#33 Om en katt får i sig stora mängder vätska och sedan beter sig konstigt som att kissa extremt lite så bör de ta den till veterinär för undersökning och provtagning, det är inte normalt och orsakas med stor sannolikhet av något annat.
Katter är inte helt anpassade för att äta tillagad mat, torrfoder och blötmat, så att vissa katter får diarré av det är inte konstigt alls. Har sett många katter som lider av diarré som har blivit bättre med mer blötmat och minskad om inte uteslutet torrfoder, det är individuellt på katten och inget du kan generalisera just blötfoder för.
#33 Av egen erfarenhet. Min ena katt blev alltid dålig i magen av för mycket blötmat, tills jag fasade över dem på barf. Nu kan de äta blötmat utan problem alls, de dagar då jag glömt ta upp från frysen. Innan fick de torrfoder + blötmat.
#15 Anekdoter säger tyvärr inte så mycket utan munhälsa kan bero på genetik också. Mina katter hade hemska munnar som stank, och hade problem med tandlossning och tandsten när de åt torrfoder. Nu när de äter blötmat får jag mycket komplimanger för deras tandhälsa och deras munnar stinker inte lika mycket. Kanske var deras tänder sämre innan p.ga allt socker i torrfodret? Vem vet.
#30 Måste bara inflika - jag känner till en hel del folk som har krökt och rökt in i gammal ålder och är kärnfriska (det finns ju tanter där ute som är i 90-årsåldern som röker som värsta skorsstenen). Känner folk som har ätit skräpmat och färdigmat i många, många år som har varit kärnfriska också, och de som har ätit nyttigt och hemlagat haft otur med att bli sjuka. Men skulle du säga att cigaretter, alkohol, skräpmat och snabbmat är nyttigt och bra och är absolut inte skit, bara för att en del har klarat sig bra på det?😉 Tyvärr säger ju vetenskapen annat. Vetenskap och forskning visar starkt på att katter är gjorda för att äta kött, och att spannmål ÄR skräp för en katt (de kan inte utvinna någon näring ur det, och sockret i det kan eventuellt leda till övervikt).
#33 Mat med 70-80% vätska gör att de får i sig för lite vätska? Nu hänger jag inte med. Som att säga att en människa som äter en massa vattenmelon och gurka inte får i sig tillräckligt med vätska vs. någon som äter en massa knäckebröd. 🤔Sen som vad #35 sa - om en katt kissar för lite kan det vara tecken på sjukdom, och många katter klarar inte av tillagad mat just för att katter är gjorda för att äta rått.
#34 Tja alla säger att de blir mer kissklumpar av blötmat och det stämmer inte med mina katter och ett flertal trådar under åren jag läst som har samma "problem". dvs öka blötmat=minskad urin, minska blötmat=ökad urinering. Trots samma antal vattenskålar. Nog är det individuellt om de får i sig tillräckligt via blötmat eller ej, det är bara acceptera att alla individer inte faller in i ramen på de folk anser. Finns det bevis/forskning att de du anser är inom ramen eller tolkar folk att de är så då blötmat innehåller vätska?
#35 vad är stora mängder vatten för dig? Mina katter kissar normalt då de äter torrmat och kissar mindre då de äter blötmat.
#38 Har inte sagt att det blir mer kissklumpar av blötmat utan att det är omöjligt att en katt blir uttorkad om den äter bara blötmat. Blir den uttorkad bror det med största sannolikhet på något annat. Diareer är en orsak som kan ställa till det. Däremot får katterna i sig tillräckligt med vätska den vägen. Kan säga att jag inte har läst en enda tråd med "dvs öka blötmat=minskad urin, minska blötmat=ökad urinering" som du skriver. Du får mer än gärna länka till dessa trådar.
Men rent logiskt tänkande är väl att ge katter det som är anpassat för arten i den mån det är möjligt och katten vill äta. Varför ge en katt det den inte är anpassad till att äta bara för att? Sen kan man ju naturligtvis inte tvinga en katt att äta mjukmat om den inte vill. Men man kan lära den med tiden.
#39 länka till något som stödjer tesen att katten får i sig tillräckligt med vätska från blötmaten så ska jag hitta dessa trådar jag läst om motsatsen
#40 http://www.catinfo.org/#Cats_Need_Plenty_of_Water_With_Their_Food (hon som skrivit texten är en legitimerad veterinär)
ZiwiPeak är ett torrfoder helt utan kolhydrater. Det är lufttorkat kött med lite tillsatta vitaminer och mineraler. Innehåller kött, lever, hjärta, vom mm.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#40 Jag kan inte annat än säga att en katt som lever ute får i sig allt den behöver via ett bytesdjur. Dessa innehåller cirka 75% vatten. Och får sammansatt kost och vätskan de behöver på så sätt. Så det är ingen skillnad i blötfoder då största delen vätskan som finns är från köttet och inte tillsatt. Den tillsatta är i gelen eller såsen. Tycker inte det ska behövas något som stödjer tesen när katterna själva visar vad de bör äta själva i det vilda. #41 har en bra länk.
En katt som bara äter blötfoder dricker ytterst sällan eller inte alls som jag skrev och detta beror på att de får i sig tillräckligt genom maten.
En katt ska få i sig mellan 0,4 - 0,5 dl vätska per kilo kroppsvikt per dag. Så kan du räkna själv om de får i sig det det behöver när de äter mjukmat eller inte. Och jämför sedan hur mycket vatten en katt får i sig om den enbart äter torrfoder eller både och.
Man bör ge sitt djur den maten den är anpassad för och katter är köttätare och inte knäckebrödsätare. Så enkelt är det.
Torrfoderanhängare är kattägare som inte kan något om kattens näringsbehov, så enkelt är det
Har man lärt sig hur katten är skapt inser man att torrfoder inte är mat för dem
I'm only responsible for what I say, not for what you understand