Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1367 ggr
ccrh
6

HJÄLP, kattungar!

Köpte en katt för 7 veckor sedan och tyckte då att hon var väldigt smal. Visste inte något om henne mer än att hon har fått gå ut någon gång ibland och att hon åt vanligt torrfoder osv. Efter ca tre-fyra veckor märkte jag att hennes spenar blivit större och de dröjde inte lång tid innan magen blev större också. Jag har aldrig haft kattungar så visste inte riktigt vad man skulle kolla efter, speciellt inte då hela hon har blev större och såg mer frisk ut. Nu finns det inga tvivel om att det är kattungar och jag har läst på så mycket jag kan. Men jag bestämde mig ändå för att skriva detta inlägg för att få mer svar. Därför behöver jag alla råd jag kan få ang allt och lite till. Hur gör man med kattmat, kattlådor och vart hon ska/bestämmer sig för att föda. Jag skulle behöva alla råd som jag kan få. Era erfarenheter och upplevelser. Saker som är bra att tänka på före, efter och under tiden. Tacksam för allt som kan hjälpa. 

Sen undrar jag om det finns något som jag kan göra då hennes spenar är väldigt torra?

(Jag har inte haft henne ute, så vi köpte henne gravid. Jag ger henne just nu mat för kattungar blandat med mat som är bra för känsliga magar.) 

Tack på förhand!

Tjeja
8

Gulle dig some bryr dig och engagerar dig så i kissen nu när det blivit så olyckligt som det blivit!

Jag hoppas att du set till att få henne kastrerad sedan när hon fått kattungarna? och att du inte släpper ut henne ute på egen tass varken nu eller så länge ungarna är små och inte gamla nog att flytta än.

Sedan är det en himla massa att tänka på och som är bra att göra osv. tyvärr kan inte jag direkt någonting alls. har själv aldrig haft kattungar.

Men vana uppfödare både här och på hittekatter i fokus och på olike rasforum borde kunna ge dig väldigt mycket bra goda råd och tips!

Jag hoppas jättemycket att du får bättre svar av kunniga personer här snart! 

🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
9

I början behöver du ingen toalåda till ungarna, mamma katt tar hand om det. När de börjar gå ur boet kan en bricka med låg kant tjäna som det.

En kartong är ett ypperligt bo, lägg bara ingen frotté i det då ungarnas klor kan fastna, utan ta ett lakan eller fleecefilt istället. 

Kolla upp i tid vem som kan köra in dig om hon behöver veterinärvård under förlossningen och var närmaste jourveterinär finns.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gabriella.L
1

följer!

[Forest]
5

Här har vi stödhemskatt och hon är troligen med ungar då magen har växt mycket och är stor som en tunna nu. Jag är inte jätte van vid förlossning heller men har läst på en massa och vet dom olika skeden samt har en "förlossningsväska" med lite bra o ha saker

*Rena handdukar, Värmedyna, sug om man skulle behöva suga slem, 2 nya saxar, sytråd-till navelsträngen om hon inte biter av den själv.Nummer till veterinär. 

köksvågen finns och så kommer jag skriva ner och föra lite dagbok vad varje unge väger och hur det går. Jag kan tyvärr inte ta tempen på henne då hon är född ute och är inte van med den hanteringen. 

Jag har läst lite om detta här http://www.katter.nu/forlossningen/

och olika hemsidor bla här http://www.sibirisk-katt.se/forlossning.htm

Här har katten 2 bo, det är en transportbur och en låda, sen har hon även garderob att vara i där jag bäddat i två hyllor. Men hon visar inget intresse alls för något av dom ställen som jag planerat för henne. Hon ligger alltid på ett bord där jag lagt badlakan och påslakan lite rädd att hon väljer föda där så vi går upp 2 gånger per natt för kolla till henne.

[Forest]
3

tips ang spenarna hitta jag denna för tips 😉 http://mainecoon.ifokus.se/discussions/4d7141f5b9cb462244057760-torra-spenar

Tjeja
1

Gosh vilka bra tips och länkar Forest! 👍

[Forest]
0

6 😃

ccrh
0

Grymma tips Forest! Blir till att skaffa en del "bra att ha"-saker imon. :)

jnielsen
4

Du kan även ta katten till veterinär och få henne kastrerad och göra abort på fostren, in i halva dräktigheten tror jag man kan göra abort, och det är veterinären som avgör det. Jag säger det eftersom det ibland är ett alternativ som folk inte känner till…

bubbelbruden
1

#9 tyvärr är det så att i vårt fina land så är det tillåtet att kastrera och abortera foster när man vill.

Var själv med på en sån för några veckor sen då ungarna andades själva och vi fick avlivad dom,veterinären var jätte ledsen men tvungen.vi tror att det var max 7 dagar till ungarna skulle kommit ut själva.

TS:

Väldig kram och klapp i ryggen för att du bryr dig

Hime
6

#9 Nu är ju katten minst 7veckor gången. Mer än halva dräktigheten gått så då bör man definitivt inte göra abort.

jnielsen
0

#11 Jag missade faktiskt det! Såg det först efter att jag inte längre kunde redigera inlägget..

ccrh
1

Jag har hört att man kan ta bort ungarna men där jag bor sa dom att dom bara kan göra de 2 veckor in. Detta fick jag reda på innan jag visste att hon var dräktig. Även om detta inte var planerat så skulle jag aldrig ta bort ungarna. Kommer göra allt jag kan för att hon ska ha det så bra som möjligt. Har dessutom pratat med en jag känner som ska flytta till landet och gärna vill ha katter, så det blir nog jättebra! :D

fredricakarlsson
1

Jag har själv en jourkatt som jag fick på en söndag och natten till tordagen fick hon fyra bebisar. och det är min första egna kull, men jag har läst väldigt mycket på internet och sidorna där uppe är väldigt bra! :) Fera (som mammakatt heter) valed att föda i kattlådan.. även om hon hade två sätllen i rummet all lägga sig på.. Men förbered en bolåda där hon gillar att ligga och sätt gärna ut några extra. Tänk sedan på att det ska vara varmt där bolådan står, det får inte dra. Jag väger ungarna morgon och kväll (vissa dagar har jag bara kunnat väga de en gång om dagen pga Fera) sen när de blir en vecka så väger jag vid 1v sen 2v sen 3v osv.. Ungarna ska gå upp ca 10g dag och vid 7 dagar bör de fördubblat sin födelsevikt (tror jag det var).
denna sidan är oxå väldigt bra! där står nästan allt du behöver veta och vad som ska hända vilka dagar. http://www.shenandoahs.se/Kattungarnas%2520fodsel%2520och%2520uppvaxt.htm

Tjeja
0

#14 låter som en jättebra sida.. men länken fungerar inte.. :(

fredricakarlsson
0

Skriv in: kattungarnas födsel och uppväxt på goggle så ska det vara första sidan som kommer upp :)

Tjeja
0

sidan verkar inte finnas kvar…

fredricakarlsson
1

jag kan gå in på den… 

testar igen:   http://www.shenandoahs.se/Kattungarnas%20fodsel%20och%20uppvaxt.htm

borde gå nu!

Tjeja
1

Nu gick det! 😃

Toppensida! Tack #18 Fredrica! :)