Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2377 ggr
Dexterr
0

Ta hand om kattunge

Jag och sambon ska troligtvis ta hand om en eller två små kattungar på 4-6v som är utan mamma och kommer bli lämande ute annars. De ska ha ersättning just nu men när ska man börja ge dom vanlig mat? Vi kommer ge färskfoder till dom vet dock inte om dom har de fodret till kattungar.

annzoo
2

Har ni någon annan vuxen katt i hemmet?

En katt på 4-6v kan äta vanlig kattmat och lapa ersättning om de vill ha

Dexterr
0

Nej vi har inga andra katter. Bara en hund.

VildaVittra
4

Dom kan få beteendeproblematik om det inte finns en vuxen katt som lär dom hur man ska vara katt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Dexterr
0

#3 De är inte garanterat att de funkar bara för de är en vuxen katt som visar hur dom ska vara katt. 
När jag bodde hos mina föräldrar så hade vi en vuxen kastrerad hane och vi fick hem en kattunge på 10v då mamman hade blivit påkörd och ägarna ville bli av med kattungarna. Hanen tog på sig rollen och visade hur katten skulle bete sig eller hur man ska förklarat. Men katten fick fortfarande beteende problematik och vet inte alls hur hon ska bete sig i vissa situationer trots att vi hade äldre katt.

ElinLindberg
3

#4 nej men betydligt större risk med beteendeproblem för kattungar utan vuxna, du kanske kan få vara kattvakt åt någon vuxenkatt samtidigt?

annzoo
2

#4 Blir nyfiken vad den kattungen som ni tog hand om tidigare fick för problem problematik? Vissa beteende som människan anser är problembeteende är naturligt för katten. Ibland även skapade av människan då de ej förstår vad katten vill säga.

En vuxen katt är alltid de bästa att ha till moderlösa kattungar för att undvika att kattungarna utvecklar felbeteenden. Det är en viktig period av fysisk och psykisk utveckling som de går in i nu.

IceJossan
10

Det är jättefint av er att öppna ert hem till dessa ungar! Men för deras skull senare i livet (och människorna omkring dem) så bör så små ungar komma till en kattmamma. De behöver den närheten och uppfostran som enbart en kattmamma kan ge dem, det kan inte en människa ersätta. Den viktigaste uppfostran sker från att kattungarna är 8 veckor gamla. Då lär de sig av mamman att vissa saker är okej och andra inte. Det kan se lite brutalt ut när mamman blir förbannad och säger ifrån när ungarna är för jobbiga i leken eller när de blir frustrerade för att de inte får dia. Men det är det som gör att de förstår och finner sig i att man inte kan göra hur som helst och inte alltid får som man vill. Många (inte alla) kattungar som tas eller förlorar sin mamma för tidigt får aldrig den uppfostran och när de blir äldre (oftast vid 7-8 månaders ålder) kan dessa katters bristande uppfostran uppdaga sig i form av oförmåga att hantera frustration, extrem mammighet med tillhörande separationsångest, frenetiskt snuttande… Många blir oberäkneliga och aggressiva när de inte får som de vill, utan att varna innan eftersom de aldrig lärt sig det heller. Och som sagt så dyker dessa beteenden oftast upp när katten börjar bli könsmogen och vuxen, så att de verkar må så bra och vara trygga nu betyder inte att de kommer fortsätta vara behagliga och goa senare :/ Det gäller inte alla katter, men många, av de som lämnat mamman för tidigt. Det är inget jag önskar någon katt eller kattägare, så jag rekommenderar att ni söker efter en kattmamma som kan ta sig an dessa ungar också. Fråga katthemmen, sprid på facebook m.m. Många har kattungar i samma ålder nu så det borde gå att finna en mamma som kan ta sig an dessa ungar också. Det är mycket värt att ni vill hjälpa dessa små, och bästa sättet att hjälpa är att försöka hitta en kattmamma till dem :)

Dexterr
0

#7 Vad jag vet har ägaren som har dom nu gjort allt för att hitta någon kattmamma till dom även via facebook men vi bor i en så liten stad att de inte finns någon.

Caifig
2

#8 Nästa alternativ är ju då en vuxen katt, det bör ju finnas oavsett hur liten staden är!

IceJossan
0

I vilket län gäller det?

Dexterr
0

Nåja kattungarna har blivit utsläppta nu för att bli vildkatter om de överlever så att säga.

VildaVittra
5

#11 Om det är sant så får du anmäla den som gjorde det till länsstyrelsen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Dexterr
0

Vet tyvär inte vad personen heter och har tagit bort sin facebook där hon la ut ungarna.

Dexterr
8

Har hittat båda kattungarna, de va i närheten av där personen släppt ut dom. Ena kattungen levde inte längre. Den andra va väldigt svag, låg brevid sitt syskon. Va inte svårt att fånga in den, fick lite ersättning o piggnade till lite. Har blivit kollad av veterinär nu allt var bra, bara lite undernärd. 
Mina föräldrar kommer med en av deras katter hit så den har en äldre katt med sig i början.

Rumblebee
2

Vidriga människa till att vara dumpa ungarna sådär >

Rumblebee
1

Äsch vet inte vad som hände med resten av texten… Hur som helst hopas den ungen kommer klara sig. Och hoppas även att den personen som dumpade ungarna får tillbaka det trefaldigt … Karma you know.

Dexterr
8

#15 Ja de är helt sjukt. SOm tur så fick jag tag i personen till slut och hon berättade vart hon lämnade ungarna. Anmälan är i vilket fall gjord! 

Kattungen verkar må bra iallafall! Vi kommer gå på regelbundna kontroller hos veterinären.

Nenujap
0

Verkligen fint av dig! Riktig hjälte!

@Mpajunen på Instagram

kigon
1

#17 ❤️ så fint gjort! kommer ihåg när någon dumpade en låda med kaninungar i vår skog, såg bilen köra iväg men lyckades inte se numret, önskar så att jag hade så jag kunde göra en anmälan…

Förstår inte hur folk kan göra så 😕 Förhoppningsvis går dem inte ur det ostraffat!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.