Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3557 ggr
[Lilyz]
2014-05-20 19:45
0

Kal fläck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte denna kala fläck när jag gosade med min katt, vad är det för något? Någon som känner igen? 😕

Stor som en 50-öring ungefär och helt kal! Han är innekatt och har inte märkt något annat konstigt med honom…

[Lilyz]
2014-05-20 19:46
0

Det är mitt på magen btw.

Nachtaktiv
2014-05-21 08:21
2

Det ser ju inte irriterat eller svullet ut, som tur är. Men du kanske kunde ringa en veterinär och fråga om det? Bara för att vara på säkra sidan, liksom?

[Lilyz]
2014-05-21 08:46
0

#2 Nej det är ju helt fint. Ja jag funderar på att kontakta veterinär men är osäker på om jag oroar mig i onödan. Denna katt blir dessutom extreeemt stressad av att åka till veterinär, alltså helt sjukt stressad så är det inget farligt känns det onödigt. Stressen kanske blir farligare än själva fläcken..

Ska kolla om det går att maila bilden till veterinären. 🙂

OberonsMatte
2014-05-21 09:20
1

Eftersom huden ser fin ut tror jag inte att det är något som behöver behandling. Jag gissar att han har slickat bort pälsen själv (håll koll på om det pälslösa området ökar i storlek) eller att det är en tova (eller liknande) som ryckts bort.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lilyz]
2014-05-21 09:38
0

#4 Okej. Är så litet område bara så isf måste han nästan ha gnagt bort det just där, håret runt om är oskadat. Han har så fin, mjuk päls på magen men väldigt, väldigt tjock så han får Mjäll då och då. Kanske är han bara torr… Jag ska hålla lite koll. 🙂

Det jag oroar mig för är allergi eller ringorm men isf borde det väl bli värre med tiden?