En eller två?
Står nu i valet och kvalet. Har tingat världens raraste kattunge och alla ungar i kullen är tingade förutom en till. Har alltid tänkt att ha en katt, men sedan när jag läser på olika katthemssidor osv. står det att de aldrig säljer en kattunge som ensamkatt och nu har jag börjat fundera. Är det bättre att ha två?
Å ena sidan tänker jag att det nog skulle vara bra att ha två då jag arbetar heltid och är hemifrån en stor del av dagarna, samtidigt kommer katten ha möjlighet att gå ut/in som den vill och därigenom kunna "roa sig själv". Dessutom vet jag en gång när jag var mindre och vi tog hand om två kattungar, de tydde sig BARA till varandra och blev inte alls lika sällskapssjuka som de katter vi haft som varit ensamkatter.
Jag tänker dock att de kommer vara dubbelt så många som kan fånga möss (vilket är den huvudsakliga anledningen till att jag skaffar katt, bortsett från det allmänna djurintresset jag har och sällskapet man får) samtidigt som jag tänker att de löpande kostnaderna kommer att bli dubbelt så höga. Jag är noggrann med mina djur, att de får ordentlig, bra mat och bra strö, att de är kastrerade (visserligen engångskostnad som inte är särskilt hög), försäkrade och vaccinerade genom hela livet - vilket jag av erfarenhet vet kostar rätt mycket. Och tyvärr är jag inte gjord av pengar, hur mycket jag än skulle vilja.
Samtidigt blir det också inte bara en utan två individer som ska uppfostras till att låta kaninerna (mina "huvudsakliga" husdjur) vara ifred, två individer att ge obegränsat med kärlek och kel till och där kommer tidsaspekten in. Å andra sidan kan ju två katter roa sig tillsammans och är kanske mindre beroende av mig som människa (på gott och ont).
Vad säger ni här inne? Är det mycket stor skillnad på att ha en eller två (ute)katter? Vilka för-/nackdelar finns?
Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag skulle välja två kattungar. Oavsett hur mycket man aktiverar och leker med katten, så kan det aldrig ersätta en en annan katt. Speciellt med en kattunge, och om du jobbar mycket. Personligen skulle jag aldrig ta en ensam kattunge, om jag inte redan har en yngre katt hemma.
Vill man ha en ensam katt kan man ju välja en äldre katt, som man vet vill vara ensam. För självklart finns det katter som funkar bäst själva, men det kan man ju inte riktigt veta när det gäller kattungar.
Vi har tagit två kattungar i två omgångar. Syskon båda gångerna, hona och hane. Äldsta hanen har tyvärr avlidit nu.
Den yngre honan har tytt sig väldigt mycket till mig, och det är väldigt sällan hon umgås med dom andra katterna. Ändå vet jag att hon skulle ha haft väldigt tråkigt och blivit ensam om vi hade tagit henne som ensam kattunge. När hon växte upp behövde hon en bror att leka med, även om hon nu hellre väljer att vara med mig (: Sen får dom ju ibland nått ryck och springer runt och leker med varandra, även om det inte är lika ofta längre.
Om jag skulle flytta nu skulle jag kunna tänka mig att ta med henne som ensamkatt.
Men ja, självklart blir kostnaderna och ansvaret större (:
//Jessie
Jag föredrar att ha flera katter, för just att de har sällskap av varandra. Har dock inte upplevt det som du att en ensamkatt blir mer tillgiven, utan tycker att de är lika keliga oavsett.
Sedan kanske du ska klargöra att ströet du skriver om är till kaninerna och inte att du tänker ha katterna i bur. Vet ju hur galet folk tolkar på nätet…😎
Utekatter som är bra råttjägare kostar ju faktiskt inte så mycket i mat, men oavsett det tycker jag inte att de kostar så himla mycket i månaden.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack för era svar! Det blir nog att jag tar båda kattungarna, som sagt har de utbyte av varandra och den extra kostnaden det blir får jag leva med. Vill som sagt att mina djur ska ha det så bra som möjligt, även om det innebär att de blir fler än vad det var tänkt från början.
#2 Hahahaha, det tänkte jag inte ens på! Menar såklart kattsanden och jag kommer inte ha katterna instängda någonstans, snarare tvärtom. Så att alla vet.
Är det något annat jag bör tänka på när jag skaffar fler än en katt?
Sen bör du ju inte släppa ut katterna förrän dom är kastrerade, så då har dom ju sällskap av varandra. 🙂
Sen om det nu skulle bli att katterna skulle vara mindre tillgivna av den anledningen så tycker jag man ska se det som något positivt då katterna trivs så pass bra med varandra. 🙂
#4 Att släppa ut katterna okastrerade är bland det sista jag tänker göra kan jag säga! De kommer att få vara inne så länge de är små och kommer att släppa ut dem när de är tillräckligt stora (och kastrerade givetvis) för det. På sätt och vis är det ju bra om de tyr sig till varann, samtidigt vill jag ha åtminstone en kelmaskin vilket gör att de helst bör vara lite extroverta. Men man kan inte få allt här i världen heller… Viktigast är att de får det bra.
Bara fördelar med två katter tycker jag :)