Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1525 ggr
Sofia54321
1

Sjövänliga katter

Vet någon speciella rasar som är bra att ha på en segelbåt och är det någon som har katt på en segelbåt och lan förklara om det går bra? / Sofia

Sofia54321
0

Raser *

Sofia54321
0

Kan *

Cahira
0

Har hört historier där "skeppskatter" (sextåiga katter) var populära på båt, men det är en mutation och inte en ras. Kan vara knepigt att få tag på.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Saffran0Spice
0

#3 har för mig att det finns dom som avlar på skeppskatter!

Så om du (TS) googlar Skeppskatt uppfödare så borde du nog kunna få upp några =)

Annars har jag hört att Manx katter ska fungera väldigt bra på båtar, bastanta katter överhuvudtaget.

ElinLindberg
3

Om du vänjer katten från början spelar det nog ingen roll vilken ras, däremot kan man ju inte veta i förväg om katten blir sjösjuk/åksjuk eller ej(till en viss del ärftligt har jag hört om katten blir åksjuk). Vi hade våra katter med och segla när jag var liten det problematiska var väll att dem vägra röra på sig när flytvästarna var på(vilket dem alltid var tvinga att ha om dem skulle gå fritt "ute" på båten) Flytvästarna som finns idag är nog mycket smidigare än dem som fanns för 15års sedan för katter. Och om jag skulle göra det igen hade jag övat katterna med flytväst på samma sätt med koppel innan man seglar med dem. Tyvärr blev det lite felkissande för dem gillade inte när det gungade/lutade för mycket men när vi väl var i land och kunde gå i koppel gick det jättebra :) De var norska skogkatter..

Sofia54321
0

Jag har hört att ragdoll är bra på båt. Vet ni om de är bra?

Myrrami
1

En av ragdollungarna jag har fött upp följer med sin familj på båten. Han är fortfarande ganska liten men de har hittat en flytväst som passar och han verkar nöjd över att få vara med.

EvaSe
0

En av våra skogkattsungar flyttade till en matte med segelbåt och har varit ute och seglat en hel del.
Urgullig i flytväst  :)

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Sofia54321
0

Tack för svaren! Är det någon som har katt på båt själv?

[Forest]
1

Min katt som barn hängde med oss på båten vi sov ofta över i den med jag,mamma,hund och katt. Vanlig huskatt som föddes oönskad, normala tassar. 😉

Sofia54321
0

Tack! Några fler? :)