Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 718 ggr
[rolnor]
2014-05-18 10:01
0

Släppa ut?

Har haft mina små älsklingar i fem dagar nu, helt underbart. Enligt säljaren så ska dom vara inomhus minst två veckor innan man kan låta dom gå ut, vad säger ni, är det onödigt länge? Dom är vana att gå ut och gnäller lite när jag stänger så dom inte smiter ut.

Fridaaaa
2014-05-18 10:03
5

Finns igentligen inget "ska", men det är olika hur pass tidigt man vågar släppa ut.

Men är de kastrerade, id-märkta osv så skulle det nog kunna gå, ev ta ut dem i koppel i början?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2014-05-18 11:04
3

Dom måste ju veta var dom bor annars finns det en risk att dom går vilse. 

Du får aktivera dom mer inomhus, och göra som #1 säger ta ut dom i koppel och vänja dom vid miljön.

Alternativt bygga en rastgård för en säker utevistelse. 🙂

[[eskils_]]
2014-05-18 12:13
3

Man brukar säga minst en månad i det nya hemmet innan man kan våga släppa ut dem i kontrollerad utevistelse, om de öht vill gå ut.

Hur gamla är de? Småkissar ska inte släppas ut alls förrän de är kastrerade, ID-märkta och registrerade.

[rolnor]
2014-05-18 13:04
0

10 år, dom är kastrerade och öronmärkta. Dom vill gärna gå ut tror jag, dom är vana vid det från katthemmet.

jnielsen
2014-05-18 13:09
7

Som MINST bör du följa katthemmets begäran på två veckor! Dels för att de bett om det, och dels för att det såklart tar tid för en katt att knyta an till ett nytt hem. Sen måste du tänka på att risken finns att främmande katter jagar bort de nya katterna då dessa inkräktar på någons revir.

[[eskils_]]
2014-05-18 13:28
4

Heder åt dig som adopterar vuxna katter från katthem! Men visst har väl katthemmet sett till att deras ID-märkning är registrerad också, hos DjurID eller Sverak? Annars måste du ombesörja det! En billig livförsäkring.

Jag tror att eftersom katterna är lite äldre så tar det mycket längre tid för dem än två veckor att vänja sig vid det nya hemmet. Viktigt att ordna bekväma spaningsplatser i fönstren där de kan sitta/ligga och iaktta omgivningen.

Du säger att katthemmet lät dem gå ute. Det var väl fråga om en inhägnad uteplats eller altan då?

Fingerprints
2014-05-18 17:31
4

Två veckor är fortfarande jättekort!! Så snabbt förstår/accepterar inte katten att den har bytt hem.

Regnbåge

[rolnor]
2014-05-18 18:46
3

#6 nej, dom hade kattlucka i väggen och fick gå vart dom ville. Dom är registrerade. Dom trivs bägge två nu, jag har kelat med Tess som verkade lite osäker nu i nån timme så hon känner sej trygg, skönt!

[[eskils_]]
2014-05-18 22:20
1

#8 nej, dom hade kattlucka i väggen och fick gå vart dom ville. Intressant, vilket katthem var det? Bara nyfiken.

Mysigt att de trivs nu i sitt nya hem, bra jobbat!

Trasan08
2014-05-18 22:22
1

Minst ett par veckor säger jag. Och sen får du följa med katterna ut i början så du ser att det går bra.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

[rolnor]
2014-05-19 08:49
0

Djurhemmet i Kristinehamn, vad jag kunde se så var det så i alla fall.