Hur ska jag göra?
Jag behöver era åsikter och kanske tips om det finns i det här jag kommer beskriva.
När jag bodde hemma hos min mamma och mina syskon tog vi hand om en hemlös katt, mest efter mitt initiativ. Vi kom i kontakt med den förra ägaren och de som haft henne efter, och de ville inte ha henne så vi beslöt att ta hand om henne. Nu har jag flyttat till en lägenhet, min mamma har flyttat ut från huset, och min bror tog över det gamla huset, och fick katten på köpet trots att han inte var så intresserad. anledningen till detta beror på att min mamma och hennes sambo vill absolut inte ha katt, och jag bor i en 28 kvadrat lägenhet utan möjlighet för en katt att gå ut (bilväg utanför och trapphus).
Problemet är att min bror som från första början inte ville ta på sig ansvaret är knappt hemma på dagarna och katten blir alltså ensam väldigt långa perioder och får knappt möjlighet att komma ut på dagarna. Hon är en katt som tycker om uppmärksamhet och nu får hon ingen. När jag hälsat på i dagarna har jag märkt att hon inte ser ut att må bra, då hon annars är van vid att ha folk omkring sig.
Jag försöker hitta ett annat hem, men det är svårt att få tag i någon som vill ha en katt…Hon är 8 år, lite rund och ganska speciell personlighet.
En annan fundering är om jag ska ta hand om henne, men problemet är ju att min lägenhet inte är så stor. Hon är van vid att få komma ut i naturen, och jag vet inte hur det skulle påverka henne om hon var instängd i en lägenhet dygnet runt. det enda positiva är isåfall är att hon får den uppmärksamhet hon vill ha, men är det verkligen lämpligt att ha en katt som är van att kunna gå utomhus, och ha i en liten lägenhet?
Jag försöker hitta en bra lösning för henne, och helst vill jag att hon ska få en ägare som vill ha henne…
Skulle tagit katten till din lägenhet, och skaffa aktiverings saker. Och om ej kastrerad, kastrera katten så att inte löper. Då minskar behovet att vara ute och ränna.
Du kan alltid testa och se. Vissa katter klarar omställningen från utekatt till innekatt bra, speciellt när det blir en flytt till ett nytt revir.
Anpassa lägenheten efter katten, bygg på höjden till katten, aktivera katten. 🙂
Hon är kastrerad så det är bra. hon tycker om att leka, och jag brukar göra det väldigt mycket så det skulle jag kunna göra :) Hon har haft flera hem så det kanske inte är så svårt för henne att byta igen, eller så kanske det är det? Jag vet att hon trivdes väldigt bra i det gamla huset, iaf när hon hade folk omkring sig och att hon kunde gå ut och sola sig. men ibland är det svårt att få ut henne också, framförallt på vintern, men jag brukade ändå försöka få ut henne så att hon skulle få stimulans.
Jag har ju bilväg utanför min lägenhet, och motorvägen en bit ifrån, men jag funderar om man kanske kan ta en promenad tillsammans med henne om jag följer med. Då får det bli utan koppel, jag har svårt att tro att hon vill ha på sig koppel. Katter brukar ju oftast följa efter sin ägare när man är ute, men det är samtidigt en risk ifall hon får egna ideer…
Går det bra att ha en katt i en 28 kvadrat stor lägenhet förresten?
Du kan ju börja vänja henne med en sele annars, det kanske går bättre än du tror 🙂 Min kompis köpte en katt som hade varit utekatt, och hon vande sig vid koppel väldigt bra. Sen ville ju den katten ut på en promenad varje kväll.
28 kvm låter kanske lite, men du kan som sagt bygga på höjden istället så blir det större yta för katten. Klätterträd, hyllor osv.
ja prova skadar aldrig :) Hon har en väldigt bestämd vilja ibland men jag kan alltid prova. Det låter som en bra ide. Jag hade hemskt gärna velat ha henne hos mig, men jag trodde itne det var möjligt, men det kanske det är, vi får se :)
en promenad varje kväll går bra för mig. när jag var yngre brukade jag ta ut min katt jag hade då och promenera med henne, annars gick hon inte ut, men hon tyckte om att följa efter mig :P
Precis, hoppas det går bra 🙂
Här har du lite tips : http://katter.ifokus.se/articles/4d71480cb9cb46222705c492-ett-gott-liv-som-innekatt
Jag tycker det låter som en toppenide att ta hem henne till dig!
Om man anpassar miljön och stimulerar katten med lek och aktivering är 27kvm fullt tillräckligt för en liten katt!
En sak jag skulle vilja råda dig till är att ha lite is i magen i början. Det är ju en stor omställning för kissen, så jag skulle inte bli förvånad om hon beter sig som att livet är pest och pina första tiden.
Och prova att vänj henne vid sele! Det kan med ta ett tag, men börja med den korta stunder inomhus och vänta med koppel och att ta ut henne tills hon är helt bekväm med selen inne. De flesta katter klarar av att vänja sig vid sele :D
Tack för länken den kommer säkert vara till hjälp :)
Idag flyttade hon in hos mig, och det är precis som du säger Linika att det verkar vara som pest här för henne. Jag trodde hon skulle vänja sig snabbt eftersom hon är van vid mig och känner igen mina saker samt att hon har med filtar och leksaker från sitt förra hem. Men hon har varit nervös och lite rädd. Hon reagerar mycket på ljud, då man hör mycket från trappuppgången och sådär. Hon har suttit vid dörren 2-3 ggr också och det känns inte så bra… Men hon har lite försiktigt undersökt och varit lite nyfiken. Nu sover hon bredvid mig på soffan.
Jag är rädd att hon inte kommer trivas här:/ Men jag ska vänta och se hur hon trivs. Jag hoppas det kommer gå bra!
Jag ska köpa sele och försöka vänja henne vid selen innan jag går ute med henne, men när kan jag börja vänja henne vid selen? Allt är så nytt för henne så jag vill inte att det ska bli för mycket på en gång.
Nu känner jag mig orolig. Hon ser så uttråkad ut. igår kväll efter att ha sovit ville hon leka och var på bra humör. så jag lekte med henne innan jag gick och lade mig. men idag har hon sett så uttråkad ut… Tänk om hon borde vara en utekatt istället…
Jag läste länken om innekatter och får försöka klura ut hur jag kan inreda för henne. Jag kan eventuellt sätta hyllor ovan soffan som hon kan sitta på.
Jag funderar om hon kanske hade trivts bättre med en kattkompis?
Det är ju en omställning för henne med ett nytt hem även om hon känner dig. 🙂
Och nu är ju allt fortfarande väldigt nytt.
Att hon sitter vid dörren kan ju vara så enkelt att hon hör något, eller att hon bara är nyfiken.
Har du fixat klätterträd och sånt? 🙂
ja det är sant. jag hoppas hon vänjer sig.
Jag har bara en klösstolpe som hon hade sen tidigare, men ska köpa ett klösträd, hittade en på internet som verkar vara bra och prisvärd, men ja, det är frågan var den ska stå, men får förmodligen möblera om lite.
Rekommenderar innätad balkong, klösträd, leksaker och koppelpromenader. Och bekväm liggplats/er i fönster så hon kan spana ut.
Ge det en tid och se, när vi flyttade reagerade våra katter väldigt och var hemskt oroliga! Trots att vi flyttade hela familjen med alla våra saker samt hae förberett med feliway..
#13 rekommenderar kattlycka.se
Dom har riktigt bra och stora klösträd för ca 50% av priset i en zoobutik ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!