Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1886 ggr
ics
2

kattmamma utan ungar

Min katt Snowball blev opererad i måndags, hon var dräktig och hade läckt blod, aå det blev kejsarsnitt. Hon hade två ungar i magen, men bara den ena klarade sig ut i liv, men dog innan vi hämtade henne från veterinären. Nu var hon ju nersövd under hela ingreppet och såg aldrig av sina kattungar, men med tanke på katters instinkt och det faktum att hon hade börjat utveckla modersinstinkter hade jag trott att hon skulle börja leta efter ungarna eller åtminstone sörjt dem. Två dagar senare verkar hon inte ens veta om att hon har varit dräktig, hon spinner och är lika sällskaplig som förut, tvättar sig helatiden men jag antar att det har att göra med dräkten hon fick för att hålla ihop såret. Har någon liknande erfarenhet eller vet om det är vanligt för katter att inte sörja sina ungar bara för att hon inte har sett eller förlöst dem? Sen hade jag också börjat fundera på om hon skulle kunna bli surrogatmamma!? Veterinären visste inte riktigt utan sa att vi måste testa bara om hon kan amma. Jag tänkte först för hennes skull men hon verkar ju inte ha behov som så, men var i kontakt med det lokala katthuset som sa att de får in ungar utan mamma och måste försöka mata dem själva, så nu känns det mest som att man borde hjälpa dem om man har möjlighet. Har någon kunskap om detta ämne som de kan dela med sig av? Hemskt tacksam för svar :)

Myrrami
2

Hur ser hennes juver ut? Verkar hon ha mycket mjölk i det?

Om hon har mycket mjölk finns det risk för mjölkstockning vilket kan göra katten väldigt dålig. Om du ser tecken på att hon har mycket mjölk kan det kanske gå att ta in jourungar men det är inte säkert att hon tar emot dem om hon inte verkar bry sig om att hon har förlorat sina ungar. 

om juvret är mjölkfyllt och du känner knölar i det eller om hon börjar få feber bör du kontakta veterinär snarast.

Om hon inte har mjölk i juvret finns det inget för eventuella jourungar och det kommer att bli jobbigt både för dig och kattmamman att få igång det.

ics
0

Okej, jag har nog inte sett av någon mjölk alls. Men hon har nog varit slö de senaste dagarna efter operationen (de tog samtidigt bort livmodern då den var lite infekterad), äter hemskt dåligt, fryser och verkar inte ha någon ork att gå upp ur sängen. Till en början verkade hon så "normal", men det har utvecklats till det sämre de senaste två dagarna. Igen så kan mycket ha att göra med dräkten, hon stör sig så mycket på den och skakar benen och armarna så fort hon är uppe och gå. Kan väl hända att den också ger illusionen att hon fryser, då hon darrar. Vill komma ihåg att Anabelle betedde sig ungefär på samma sätt då hon blev steriliserad. Hur som helst så är det knappast någon bra idé att lägga in kattungar i den smeten… Tack så mycket för ditt svar! :)

Myrrami
0

Känn på tassar, öron och nos så kan du känna om hon känns varm. Se till att ha en termometer hemma i fall du misstänker feber för det kan snabbt gå utför.

Om hon äter lite dåligt i några dagar är ok bara hon kommer i gång med att äta sen. Men se till att hon dricker bra. 

Prova att ta av dräkten medan du har koll på henne och inte kan slicka på såret så kanske hon piggnar till lite. på det sättet kanske du kan få en lite bättre överblick på hennes allmäntillstånd och se om hon ligger still och darrar på grund av dräkten eller om det är så att hon mår dåligt. 

Det kan också vara så att hon inte störs så mycket av såret och inte ens försöker tvätta på det.

ics
5

Har känt, nosen är våt och kall. Nu idag har hon ätit då jag har kommit med mat till henne, hon har bara inte orkat masa sig till köket. MEN jag fick ett samtal tidigare ikväll av tanten på katthuset, hon hade fått ett samtal om att en kattmamma med två ungar hade blivit överkörd och frågade om vi skulle kunna tänka oss att pröva låta snowball amma dem. Jag kunde inte säga nej till två tre veckors gamla ungar. Nu kom de hit och snowball lade sig genast ner bredvid dem och började tvätta och sköta. Anabelle å andra sidan gav dem en snabb bläng och gick iväg. Den ena kattungen hittade snabbt en spene och började amma, först trampade hon där omkring men sedan lade hon sig till ro så det verkar som att det kom mjölk..!? Den andrau ngen har ännu inte hittat sin spene utan ligger bara och sover. Får övervaka läget inatt.

ics
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Myrrami, det var som du sa. Den ena ungen har diat från första början, men den andra har vi hittills flaskmatat, av någon anledning har han inte velat eller kunna dia. Men tog bort dräkten imorse och märkte att Snow hade knutar runt spenarna, så höll en varmvatenflaska mot dem några gånger och vips så diade de båda två. Så tack för hjälpen, hade aldrig listat ut att det kunde vara mjölkstockning själv! För övrigt mår alla bra, Snow är superbra mamma och springer oroligt runt dem när de är ut på sina små promenader, helst vill hon inte alls lämna dem, och det gör hon heller inte. Var på väg rill köket en gång för att äta, men sen svängde hon om i dörren, så maten tar jag nu till sovrummet. Kattungarna spinner, busar, sover och äter precis som de ska, sådan märkbar skillnad från kvällen de kom hit då de var hungriga och trötta. Till och med Anabelle har börjat vänja sig, hon övervakar och tvättar dem, men om de börjat leta efter spenar på henne hoppar hon snabbt iväg med ett litet tjut.

Myrrami
5

Ååå va bra. 

Då löste det sig ju på bästa sätt efter omständigheterna. Hon får vara mamma och ungarna fick komma till någon som tar hand om dem.

🥳

Allumania
0

Vad skönt att hon fick kattungar att sköta :D