Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1513 ggr
fredricakarlsson
1

HJÄLP KATTUNGAR!!

Jag togin en vildkatt i helgen som skulle få kattungar och det har hon nu! Och hon är vettskrämd! Hon fick kattungarna i kattlådan (där hon bajsar) och hon la på ett sånt sätt att de inte fick dia och det var därför jag vaknade och hörde de för att de skrek så mycket. Så jag behöver alla möjliga tips nu! Ska man försöka få mamman att ta hand om de, hur har man de med en katt som inte är tam?? Om jag får agera mamma? Bara skriv allt ni kan! (Jag kan ju en del själv men vet att här är många uppfödare bl.a som kan ännu mer)!

fredricakarlsson
0

Vad behöver jag köpa hem?

rosablomma
0

kattmjölksersättning, finns på apoteket.

jnielsen
1

Hon behöver en lugn plats och du behöver köpa hem Modersmjölksersättning för katt. De behöver hjälp med att kissa, bajsa och kan inte hålla värmen själv. I övrigt vet jag inte, finns det något katthem som står bakpm dig? De borde ha erfarenhet, annars så gå in på något av rasforumen på sajten, de borde ha stenkoll! Det finns också hittekatter i fokus på facebook, deras grupp där heter kattgruppen och där är hög aktivitet!

fredricakarlsson
0

Vilken mjölkersättnning är bäst? finns ju en på apoteket sen har de väll royal på djuraffären.

jnielsen
4

Spelar nog ingen roll, jag har bara snvänt royal canin. Har ungarna diat alls? Annars är ju läget urakut nu!!! Bryr mamman sig inte alls om ungarna måste du hitta en amma!!!

fredricakarlsson
4

Fera (som mamman heter) har lugnat ner sig nu och ligger nu med sina ungar och de har börjat dia :D Men jag håller ändå koll på att de får i sig mat och att de går upp för annars för jag stöd mata dom.

fredricakarlsson
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ligger hela familjen och myser :)

SuperLimm
2

#7 Härligt att läsa att hon tar hand om ungarna! :)

Mvh Linn

jnielsen
5

Tack och lov!! Hoppas att resten av livet blir bra flr både mamma och ungar

fredricakarlsson
8

Jag ska ändå iväg och köpa ersättningsmjölk ifall de inte skulle få i sig tillräkligt eller om något händer :)

cattisa
1

Vad fina de ser ut! Hoppas allt går bra för er.

Hur många kattungar blev det?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

fredricakarlsson
1

Tack! :) det blev fyra bebisar :)

cattisa
3

Vilken tur de har som fick bli födda inomhus hos någon som tar hand om dem och ser till att de har mat! Hoppas Mamma-katt lugnar ner sig lite och vågar börja njuta också.

Hur tror du att det blir med kattungarna? Tror du att de blir "tama" och bekväma med människor, eller tror du att de lär sig av Mamma att det är bäst att vara försiktiga?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

fredricakarlsson
2

Jag tror att ungarna kommer bli tamare än sin mamma. Jag kommer hantera dom så mycket som det går och kommer även försöka få mamman tam. Men jag tror inte att Fera kommer trivas att bi här eftersom här är många andra djur och mycket människor. Så efter kattungarna blivit minst 12 veckor och kan flytta så kommer hon nog få ett nytt hem. Jag planerar dock att kanske behålla en kattunge, men vi får se hur det går :)

CatchFatch
2

Se gärna till att mamman har bra mat och att det är väldigt nära. Vet flera honor som inte äter för att det är för långt bort.
Jag fick tex mata min hona när hon fick ungar för hon var så nojjig så fort ungarna rörde sig eller pep. Slutade med att jag fick ha en matskål i "bolådan" ( botten i en garderob valde hon ).

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

fredricakarlsson
0

#15 hon både äter och går på lådan och de står på två olika håll i rummet. Hon tillåter oss att ta i kattungarna även om de piper. Men jag har även varit med om kattmammor som är över beskyddande, kan vara lite jobbigt.

IceJossan
3

Ojdå, så pass :) Då är det ingen förvildad kisse du plockat in utan en tam men lite skrämd och osäker misse. Annars skulle du aldrig få komma i närheten och än mindre ta i ungarna kan jag lova, hon skulle bli panikslagen om hon vore förvildad. Skönt att det verkar gå bra :) Mitt tips är att ge riktigt bra mat, gärna mest bara blötmat (t.ex. Mjau och Bozita är jättebra). Maten ska innehålla minst 20% fett. Mjau och Bozita innehåller ca 25% fett om man räknar om till torrsubstans (vattenmängden förvillar lite annars). Ha inte frotté i bolådan för ungarnas små klor fastnar lätt i öglorna. Lakan, fleece m.m är bättre lämpat :)

fredricakarlsson
0

Hon är ju så pass rädd att hon knappt bryr sig om de mer än att hon diar de. Men nej hon är inte en helt förvildad katt men man kan inte säga att hon är en rädd tamkatt iheller.