Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 31748 ggr
skrollan
9

Namn med bokstaven S

Det sägs ju att katter lyssnar bäst till namn med bokstaven S i. Hur många här inne döper sina katter med namn som S finns med i? Vi har alltid lyckats haft med det tror jag.

• Sune

• Maxi

• Sixten

• Astrid

• Sylvester

• Schess

Vill kolla hur vanligt det är :)

Ledin
0

Sture, Missan, La Trisha fast vi har haft en katt som lyssna på sitt namn bättre än våran Sture å missan o hon hette Mio

Loria
0

Mina katter heter inget med S, Electra o Carmen, men det har omedvetet blivt att man ofta kallar dem Lectra kissen o Lormis… kanske föra att man märkt att de lyssnar bättre… eller bara för att man är fånig ;)

alabama
0

Sid & Lux har vi här hemma. Har haft en Musse också.

Anne
0

Ingen av mina fyra har namn med S i. :)

Signe-Jonna
0

Jag har en tjej som heter Signe och en som heter Jonna, alltså bara en med S i.

Sara87
3

Cissi, Josefin, Bamse, Matilda, Buster, Lucas/Tjockis, lyckats alla gånger utom 1 alltså :)

Destany
0

min hankatt heter Zorro  men han lyssnar inte så mycket på sitt namn.. min honkatt som heter Puma lyssnar bättre

Emmell
0

Nja, vi har visserligen haft Salem, Sessan och Iamssan, men vi har också haft Hilda, Gunwald och Råffe.. jag döper inte dom med nån särskild bokstav. Tycker dom lystrar lika bra till namn utan 's' i.. Sessan tillexempel, massa 's', men hon kunde inte alls sitt namn, medan Gunwald kan sitt :)

Tusen
1

Jag har också hört att man ska ge katter namn med s i namnet. Vi hade en katt en gång som kallades Tokis och han lyssnade rätt bra på det namnet. Nu har vi en som heter Mumin och trots att det inte innehåller något s så vet han att det är honom vi menar. (vi har 3 katter till med namn utan s men dom lyssnar bara när det passar dom. En har visserligen ett Sche-ljud i sitt namn men tyvärr ingen större skillnad där heller).

Titti
0

Min katt heter Vimsan.

(Skulle det varit en pojk så skulle det ha blivit Surre.)

Har hört att kattor ska ha namn med S i, men numera så tror jag att det inte är någon större skillnad. Jag brukar ju säga "kattens namn" och sedan "ks ks ks" så. Flört

Emmell
0

#10 ja precis Räcka ut tungan "ks ks ks" funkar bra här med.

Eller knäppa med fingrarna.

Eller prassla med torrfoderpåsen.

Eller öppna kylskåpet..

och båda lystrar till "maaat" också Flört

kattis90
0

Mina heter Solo och Suki :)

Mona22
0

har en med S  i , shakira , men hon hette så i stamtavlan så hon får heta så nu med.

Madask
0

Sune och Simon heter mina.Vet inte varför men jag är petnoga med att ha namn på s. Men tror nog mer det är en myt att katter lyssnar på det mer? fast mina katter kommer som två hundar när man ropar..kanske e därför? ;)

Skulle jag köpa en hona ska hon hera Stina och om det blir en hanne till nåndag så blir det Sonny..

Madask
0

Och måste tillägas. Den katten vars namn man ropar kommer. Alltså är det inte S ljudet…får då hade båda kommit. Eller? haha…

dara
1

min ragdoll heter safir eller egentligen prinsses safir men kallas bara safir

skrollan
0

Jag tycker det är så komiskt just detta att katterna ska lyssna bättre på s-ljud. Jag har alltid fått höra det sedan jag var liten, men undrara om det stämmer ;) Jag har aldrig tänk på att ha med s-ljud när jag döpt mina två katter, Zimba och Schess, det har bara blivit :)

Emmell
0

#14 och #17,

Givetvis kan katter lära sig namn utan s i, men jag skulle inte vilja kalla det en "myt" heller. :-) Man brukar säga att djurnamn "ska" ha s i, därför att s är ett tydligt ljud och därmed lätt för djuren att uppfatta.

Kavitha
0

En av mina katter heter Smoggy, så där finns s med. Men hans bror heter Tito, men jag har hört att även t-ljudet ska vara bra i djurnamn. Men min första katt hette Figaro och det gick bra det med.

hanna_80
0

Mina kissar heter Ceasar och Herkules alltså s i båda!

Puma77
0

Inga s här. Thindra och Tudor men de lyssnar.

//Pia

Mona22
0

våran shakira jag skrev om kallas för det mesta tant härhemma och hon lyssnar bra på det =)

Mattans
0

Rosie min katt kommer till mej jämt, hade en som hette Gosan och hon kom till mig och sket i alla andra, och jag var liten, då va honmin bästa vän :')

Highlandertess
0

Här är katterna inom närmsta släkten:

Mina:

• Silla
  • Tetris

Syrrans:

• Neko
  • Hello Kitty

Kusinens:

• Lisa
Kattfokus
0

Våran nyblivna kattmamma heter Zelda (uttalas då Selda) Hon lyssnar på sitt namn hela tiden ;) Nu har hon fått 5 kattungar och 1 av dom kallas Isbjörnen, hahaha ;D Han är nästan helvit med några gråa fläckar och är jättegosig!

Zelma80
0

Hej! Min katt jag har nu heter Chessie och min andra katt jag hade innan,hon hette misan. BTW (världens goaste och bästa katt)  Glad

jaghetersophia
0

Jag hade min scossie :)

lovlin
0

# 17, 18 Det är väl helt enkelt bäst att inte riskera något, när det finns så många fina namn med S i. Svårt att undvika ibland tycker jag ;)

fillen
0

sigge, vet jag många katter som heter

Anna_Sv
0

Har i stort sett alltid haft s med i kattnamnen på mina katter: Kisse, Musse, Lotta, Wiskas, Sally, Moses samt nuvarande katterna Lukas, Alice och Sigge.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

[Mqvist]
0

Missan hette vår familjs förra katt, elr.. jag fanns inte då, men nu har vi Maja, och hon lyssnar bra på sitt namn och bruka alltid vända bak huvudet, även bruka jag ibland säga "kisskiss" som alla gör, haha :) Kisskiss lyssnar alla katter på, och det inehållar också S ju :)

Futurity
0

Mina Katter har blivit så här.

Findus

Eira

Simba

Majsan

Molly

Babbione
0

Jaf har s min katts namn men jag har smeknamn som inte innehåller s och som han lystrar till…

CiBec
0

Jag har också hört att man ska döpa katter till namn med S i. I vårt fall kunde kissen inte heta annat än Cajsa, för när jag var och tittade på kattungarna var hon så kavat :-).

hellokiller
0

Min lilla kisse heter Chili, som inte har ett "s"-ljud men iallafall ett "sch"-ljud.

CelDara
0

Mina katter har alltid haft namn med S-ljud i. Medusa, Salmissra och Elvis. Men om dom verkligen lystrar bättre till ett namn med S-ljud vet jag faktiskt inte..? Jag hade en bekant vars katt hette Kylie och hon lystrade bra till sitt namn.

skrollan
0

fast ni har vi ju lilla Nala utan S i. men det tycker inte mamma om, hon vill ha S i katternas namn ;)

Malinen
0

Vår ena katt heter Esmeralda, och vår nya lilla misse heter Maja. Hittade inget passande med S i, och dessutom ser hon ut som en liten Maja :)

Mysticangelkatteri
0
Marvel-lous
1

Inte jag, har aldrig döpt en katt till ett namn med 'S' i det och de har alla lyssnat till sitt namn.
Ja utom Myra då men det är för att hon är döv. 😂

cattisa
0

Min katt heter Flisa. Hon lyssnar till sitt namn. Glad

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Jessicahagstrom94
0

Lukas, Oskar, Dixie, Smille

Den femte heter Jonna här hemma :)

Whaleshark
0

Jag hörde om detta efter att vi namngett våra katter.
Fast som jag fick höra, hör de bättre flera ljud än s. De ska tydligen också höra I väldigt bra. Nu kommer jag inte ihåg fler, för det var de som var intressanta just då.

Min katt heter Sirius iallafall. Hade en astronomi-fas då, det stod mellan Pollux och Sirius. :)

Thunder Rolled, it rolled a six
- Guards! Guards!

fvanilla
1

Det är intressant hur många i tråden säger hur katter kommer till s-ljud såsom "kss kss" osv. men mina katter gör inte det. Folk kommer hit, börjar med ljuden och blir förvånade när ingen av katterna reagerar eller kommer fram.

En av mina katter har ett "s"-namn (Shira), men hon hette så i stamtavlan och tyckte att namnet var fint och passade. Arthur har inget s i sitt namn, och han lyssnar till sitt namn bäst.

OberonsMatte
1

Jag har och har haft katter både med och utan s i sina namn. Om det finns s i namnet är oväsentligt när man byggt upp en nära relation. Sedan beror det också på kattens personlighet om den reagerar (dvs kommer) varje gång eller bara när det känns angeläget och överensstämmer med kattens egen vilja.

Den av mina katter som lystrar mest till sitt namn av mina katter är Oberon. kattkompisarna Moltas, Doris och Ruben vet också mycket väl vad de heter (t.o.m. lillfisen Ruben numera), men reagerar som sagt bara när de själva vill, särskilt inomhus. Utomhus lystrar de bättre till sina namn eftersom det känns mer logiskt(?) att jag ropar på dem då.

Andra katter jag haft som reagerat tydligt på sina namn (när jag ropat) är Tove, Simone, Miranda och Morgan. Ju äldre de blev desto pålitligare var de när jag ropade, trots att bara en av dem hade "s" i sitt namn.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

#44 Mina katter reagerar inte heller på kss-kss-ljud, och de kommer definitivt inte fram. Om de tittar på den som lockar ser de bara förvirrade och undrande ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Mona22
0

Länge sedan jag skrev här. Har en Traxxas, Pixel och Bella här hemma.

Lizette´s
0
  • Simba

• Skorpan

• Sven-Åke

• Sune

• Skrållis

• Slugga

• Lisa

• Sotis

• Busan

• Asta

• Cilla

Vi har ingen katt, men alla kattägare vi känner har kattnamn med s ljud!

:S

hahah skämt åsido ;) (Smileyn alltså)

Make your dreams come true

[sse_]
0

Jag har alltid tänkt att katter lyssnar bättre på S ljud, men har inte lyckats så bra.. Mina katter heter Oboy, Tuttan, Chili, Mimmi och det nyaste tillskottet som kommer nästa torsdag ska heta Misa :D

ics
0

Vi har Snowball och Anabelle, Snow lyssnar till sitt fulla namn och förkortningen, och vet att det gäller henne, men reagerar inte så mycket. Anabelle, eller Belle/Bellen, å andra sidan kommer genast galopperande när hon hör något av namnen, hoppar upp i famnen och ser på en med frågande ögon. Någon gång när jag har haft över en kompis vid namn Ellen kommer hon också springande när vi mitt i en mening nämner hennes namn. Så någon värst stor skillnad tror jag inte att S:et gör. :)

Bine93
0

Jag har både en med S-ljud och en utan. Selma och Bullen :)

OneSound
0

Trulsan
Felix
Vincent
Julius
Selma
Siri
Ester

Sen har vi har en Charlie också :)

Aut viam inveniam aut faciam

Scorpio97
0

Molly, Lilltjejen och Lillkillen. Så vi har lyckats undvika s helt och hållet, haha (; Alla tre vet vad dom heter, och reagerar på det. Om dom inte har något viktigare för sig då, såklart. 

Fast när jag försöker få Lilltjejen att komma hit eller reagera på annat vis, så gör jag oftast ett klickljud med munnen, istället för att använda hennes namn. Vet inte riktigt varför, har blivit så bara. Så om det är jag som gör det så reagerar hon mer på det än sitt namn, men om mamma eller syrran gör det så ignorerar hon dom fullständigt. Så dom använder namn.

//Jessie