Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 774 ggr
[Emma--]
0

Risker med att bada katten ofta?

Vi har redan tidigare börjat utreda en av våra katter då hon mest troligt har foderallergi. Och vi har lite smått även börjat på andra då hon också fått klåda, och bokade en tid hos veterinär för att kolla så det inte var ohyra och så dom fick kolla hur det såg ut med jästsvampen. 

Eftersom vi redan börjat att fasa över till allergifoder, och redan badat med malasebschampo så har hon blivit mycket bättre men klådan har inte riktigt gett sig. 

Hur som helst hade hon mycket bakterier i huden så vi fick ännu ett schampo mot det. Så veterinären ville att vi i 4 veckor ska bada henne 2 ggr/vecka. En gång med malaseb för att hålla undan jästsvampen och en gång med det nya schampot mot bakterier. 
Så ska vi på återbesök sen. 

Men jag känner lite som så att hon har redan badats en hel del på sistone med malaseb, och 2 ggr/vecka känns väldigt mycket.

Vill inte torka ut hennes hud! Tips och tankar?

ElisabethB
0

Hör med veterinären om hon kan få någon mjukgörande salva som hon kan ha t.ex. dagen efter hon badas…

Medicinschampo behöver ges me den intervallen som veterinären säger, men borde fnnas något som mildrar den negtiva effekten..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Emma--]
1

Jag har inte märkt några negativa effekter än, men vill inte riskera att hon ska bli torr. 

Det nya schampot förstår jag, men hon har normal nivå av jästsvamp men veterinären ville utesluta allt som kan ge klåda. 

Tack för tipset. 🙂

Beafer
0

Min ena får utbrott av jästsvamp till och från och badas då i malaseb. Sist fick jag bada henne varannan dag i sex veckor för att få bukt på det. Blev förvånad för hon blev inte torr i hyn.

[Emma--]
0

Okej så jag kanske inte behöver oroa mig riktigt än. Jobbigt detta med jästsvamp. När Sheri var som värst var hela halsen brun plus mage och ben och tassar förstås.