Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 7729 ggr
Wellcraft
7

Tillåtet att kalla de för blandras?

Är medlem på en grupp på fb, och där är det ju hela tiden en massa "blandraskatter".
Så fort den är långhårig är den (komiskt nog) en norsk skogskatt osv.

Har för mig att jag läste att det ej var tillåtet att säga så? Utan en blandraskatt var en huskatt, punkt.

Skulle vilja ha källa på det isf, för börjar bli trött på att berätta för varenda stackare att det är just en huskatt de har, inget annat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Paddan88
0

jo det där är lite lustigt. Antagligen säger folk så för att det låter "finare" Preci som att en blandis i vissa kretsar låter finare än en "vanlig" bondkatt. Har själv en 50% brittisk korthår dvs en helt vanlig huskatt :)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

LinaLj
7

Det är ju inte på något sätt förbjudet att kalla det blandras. Men den korrekta termen är huskatt så länge det inte finns stamtavla. I kattvärlden används helt enkelt inte ordet blandras.

MonicaLagerquist
15

Norsk Skogskatt= långhårig huskatt

Norsk Skogkatt=NFO raskatt med stamtavla.

Man får kalla sin katt vad man vill, kärt barn har många namn.

Men en raskatt har stamtavla utan stamtavla=huskatt.

Stolt ägare till tre La permer

gmyra
4

Läste här

http://www.kattstatus.se/huskatt.html

"Raskatter, hur renrasiga de än är, som inte har registrerats och har stamtavla eller registreringsbevis räknas också som huskatter."

"

En blandraskatt kan inte stambokföras och få en stamtavla eller, och räknas förstås som en ”vanlig” huskatt."

Bara folk är medvetna om en blandrasig katt = huskatt.. Men det kan ju inte vara otillåtet att kalla sin katt för blandras om den är det.

Paddan88
2

Jo fast man blir ju irriterad över anonser på blocket dör det står Perser/burma tex. dvs man kan kalla dessa katter blandras. tycker det är sjukt att det käns som om vissa försöker tjäna pengar på katter med lite "exlusiv" härkomst

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

[Mustangcab]
10

"Skillnad mellan raskatt och huskatt

Begreppet raskatt innebär att katten är stambokförd och har en stamtavla utfärdad av ett godkänt förbund. Att välja raskatt ger ett mått av säkerhet då varje ras är avlad efter särskilda egenskaper och detta ger möjlighet att veta vad du har att vänta dig av din katt.

En katt som inte är stambokförd (utan stamtavla) betraktas som en huskatt, oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har."

Från SVERAKs hemsida

OberonsMatte
7

Det som stör mig mest är när långhåriga katter automatiskt verkar kunna bli "Norska skogskatter", vilket är förvillande likt den registrerade raskatt som heter Norsk skogkatt och som har en stamtavla som visar att det faktiskt är en Norsk skogkatt. Rasen Norsk skogkatt har fler rastypiska kännetecken än lång päls.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
2

Blandraskatter finns egentligen inte som det framgår av SVERAK, dock finns det blandrashundar. Hundaveln är mycket äldre än kattaveln.

JontaK
4

Många människor som inte är insatta kallar varenda katt som har någon form av raskatt i släkten för "blandras".

Tycker också det är irriterande men så länge det bara används som ett oskyldigt vardagsuttryck är det inte så farligt…

#7 Hade man fått en krona för varje gång man hört någon skryta om sin "norska skogskatt" (som egentligen är en vanlig något mer långhårig huskatt) hade man varit rik.

Mest tragiskt i det fallet är att det oftast är unga människor som luras att köpa en "blandras" eller då en "skogskatt" i tron att det är en form av raskatt. Har stött på det här fenomenet alltför ofta.

gmyra
9

Det är tråkigt att det ska luras hit och dit, men samtidigt tycker jag att om man inte tar reda på det där innan man köper en s.k. raskatt, då är man inte tillräckligt förberedd. Iaf alla som har tillgång till Internet och lätt kan söka på t.ex. "köpa raskatt" och genast hitta information om vad som gäller för att en katt ska räknas som raskatt. Varför kollar inte folk upp en sån viktig sak INNAN köpet?

Jag är så glad att jag blev medlem här. Har lärt mig så otroligt mycket sen dess.

Nerdysiamese
6

Nu kan det vara så att jag är lite "biased" iom egna tidigare erfarenheter, men jag tror det mest handlar om okunskap om vad faktiskt raskatt innebär, folk tror ju för det mesta att stamtavla är något man bara har för status och för utställning, något såntdär för fisförnäma människor, och har den föreställningen som en form av sanning när dom börjar ses sig om efter en katt till sällskap, och då låter det ju inte så dumt att få betala lite mindre för något som ser ut som det man letade efter fast utan den där "överflödiga" stamtavlan.

Jag är i efterhand smärtsamt medveten om att jag gott och väl hade kunnat hamna hos en BYB-uppfödare när jag skulle köpa min första katt, för det var exakt den föreställningen som min mor hade och sedan fört vidare till mig, men jag hade den fantastiska turen att hitta en underbar uppfödare som var enormt tålmodig med min okunskap, det finns inte ord för hur tacksam jag är idag att jag hittade hennes katteri innan jag gick på någon annans lurendrejeri.

Saken är ju just den om man tror att man redan vet hur det funkar med raskatter och stamtavlor, då ser man ju inte anledningen till att kolla upp det.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Annamaja27]
14

Antagligen är jag en hundmänniska eller ungefär som gemeneman för för mig är huskatt=bondkatt alltså en katt som ser ut som katter alltid sett ut på landet. 

Parar sig en perser med en siames får man en blandras alltså inte en huskatt. Jag vet att det inte är så men det känns mest rätt för mig.

Sedan ser jag ingen skillnad i värde mellan "blandras" och huskatt. En katt utan stamtavla är helt enkelt en katt utan stamtavla oavsett hur föräldradjuren ser ut.

Gatukorsning
2

Huskatt, bondkatt, blandras eller gatukorsning kanske?

Kär katt har många namn!

Nåja, egentligen så FÅR man väl katten katten för vad som helst. Men faktum är ju ändå att det handlar om en huskatt iu slutändan om det inte finns stamtavla. Och stamtavla betyder ju mycket mer än ett fint papper med kattens namn egentligen. Jag ser det som att en stamtavla är som en slags försäkran. Men det i sig betyder ju inte att katten kommer att vara tokfrisk och leva i 20 år.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

gmyra
2

"Saken är ju just den om man tror att man redan vet hur det funkar med raskatter och stamtavlor, då ser man ju inte anledningen till att kolla upp det."

Det var ett bra och troligt svar på min fråga. Tack. "… om man tror att man redan vet…"

Kom att tänka på nu att viss information som är lättillgänglig idag, kanske ej var det för några år sedan. Det är förhoppningsvis färre som blir lurade idag.

JontaK
1

#14 "Det är förhoppningsvis färre som blir lurade idag."

Det är möjligt, samtidigt verkar det idag vara väldigt vanligt med tveksamma BYB som bara är ute efter att tjäna pengar. Dessa framställer väldigt ofta sina oigenomtänkta korsningar som "blandraskatter" eller den klassiska "har inte haft tid att skaffa stamtavla".

Samtidigt tar de ut raskattpriser för katter som varken är besiktigade eller vaccinerade och ibland inte ens avmaskade.

Eftermiddag
5

Jag tycker det känns logiskt att kalla avkomman till två raskatter för blandras.

[Mustangcab]
1

# 16 Så SVERAK har fel då?

OberonsMatte
5

#16 I hundvärlden är blandrashundar ett vedertaget begrepp eftersom det inte finns något som heter Hushundar. I kattvärlden är Huskatt samlingsnamn för alla oregistrerade katter, oavsett känd/påstådd eller okänd härkomst.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
4

Katter är det enda djur jag vet där blandras inte är tillåtet? På hundar heter det blandras, på grisar/kor/hästar heter det korsning.

Varför är det så förbjudet på katter?

Paddan88
5

Det är inte förbjudet. Tror bara att folk kan störa sig på det när folk använder blandras/halv***** som ett sätt att säga att katten är förmer än en bondkatt. Har följt tråden och kommit till följande slutsats angående hur jag själv tänker: Huskatt = alla katter överlag så länge de inte är hemlösa Bondkatt = lösgående katter boende på landet oavsett om de bor på gård eller ej Raskatt = katt med stamtavla. Även en raskatt kan vara en huskatt enligt den logiken Blandras(brukar säga blandis) = en huskatt/bondkatt med mer eller mindre påbrå av raskatt i sig. Gatukorsning = en katt med en jäkla massa raskatter i sig. Detta är min personliga tolkning efter lite reflekterande och jag tror alla dessa namn borde vara okej så länge människor med blandisar förstår att deras katt oavsett hur ovärderlig den är för ägaren aldrig kan jämföras med en raskatt. Alla katter har samma värde och rätt att existera men det ligger för det mesta betydligt mer arbete bakom raskatter och man vet mer vad man får.

Rafflan
5

#20 jag ser inge fel i det? jag har 1 renrasig och 2 bondkatter och det är vad dem är, skulle tex raskatten råkat bli parad med en av mina bondkatter innan jag hunnit kastrerat så hade jag sålt ungarna som blandraser för det är dem. Dem är blandras emellan raskatt/huskatt, allt annat är ju lögn egentligen?

Nu är ju alla mina katter kastrerade och har blivit det omgående efter dem kommit hitt så här blir det inga kattungar ;)

Dock håller jag med att alla långhåriga om säljs som norsk skogkatt bara pga pälsen är ju fel :/

Paddan88
4

Det jag kan reagera på är just överpriserna blandisar ofta har men det ger ju inte ordet blandis någon egentlig betydelse. Min katt är 50% brittisk korthår eftersom en vän till mig födde upp britter och mamman råkade ut för en tjuvparning. Jag brukar presentera honom som blandis och tvättäkta bondkatt främst för att katten älskar att få vistas ute. Han såldes för normalpris (500 kr) av flera skäl, dels att pappan var helt okänd, dels för att kullen var ett misstag och kanske främst för att mamman gick på p piller ett tag innan dräktigheten upptäcktes och främst faktor 1 och 3 gör ju att hon som uppfödare kände att hon inte kunde garantera något gällande kattungarnas hälsa. Att sälja en tjuvparningskull för ca 2000 kr tycker jag är långsökt om man inte har den minsta aning om vem som är pappan till ungarna. Vet man däremot föräldrarnas ursprung och katterna är försäkrade och vacinerade innan käns priset (ok kanske inte 2000 har inte så bra koll) något mer berättigat men så är sällan fallet.

[Mustangcab]
7

Ni får kalla dem för vad ni vill. Enligt SVERAK så heter det raskatt om de har stamtavla och huskatt om de inte har det. Det räcker för mig och mina ras - och huskatter.😃

Jessicahagstrom94
4

Jag har aldrig förstått en grej.

Om vi säger att jag har en katt vars föräldrar båda har stamtavla & är av samma ras - så är ju min katt renrasig. Men har den inte stamtavla så får jag absolut inte kalla den för den rasen den FAKTISKT rent "biologiskt" är? Tycker det är en aning fel. För den ÄR ju faktiskt en raskatt egentligen, bara det att stamtavlan fattas.

Blandras? Mja.. Det kan man väl kalla en katt som har en förälder som är tex Birma med stamtavla och den andra föräldern är Norsk skogkatt med stamtavla. Tycker jag att man får, annars ska man bannemig inte få kalla hundar med flera raser i sig för blandraser heller. 

Själv har jag fem huskatter - ingen har någon renrasig förälder vad jag vet förutom Smilles mamma som var Norsk skogkatt med stamtavla.

Niiinah92
9

Problemet som jag ser det så är det att ordet "blandras" ofta missbrukas. Man kan inte se rasinslag på samma sätt på katter som på hundar, speciellt inte då en huskatt kan se ut som en ras utan att enda ha gnutta av det i sig, och tvärt om såklart. Ser folk en långhårig huskatt blir det genast att är en Norsk Skogskatt eller MC etc. är den korthårig och blå så blir det automatiskt en Russian Blue, svanslös = Manx etc. etc. och dessa vanföreställningar/denna okunskap spelar byb:are på och lägger på en hel del mer pengar som sedan går direkt ner i deras egen ficka. En "blandras" kostar mer än "vanliga bondkatter" utan någon som helst anledning. Sen verkar en del tycka det på nått vis blir en "finare" katt om talar om att den minsann har den och den rasen i sig. 

Det känns (för mig) mer rättvist att kalla alla utan stamtavla för huskatter, det betyder att alla är jämlika och ingen finare än någon annan och visar att rasinslag har ingen betydelse. 

Klart det inte är otillåtet att säga blandras men i och med att den benämningen finns och används är det många som inte vet att det är detsamma som huskatt vilket är den officiella benämningen. Jag brukar ibland lägga till huskatt när jag kommenterar någon bild där personen har skrivit att katten är den och den rasen etc. typ "åh vilken vacker huskatt" bara för att understycka att det är en huskatt, mest för att jag tycker det låter lite nedlåtande ibland när de räknar upp påstådda raser.

JontaK
4

#24 Bra poäng! Säg att någon av mina katter, birma och bengal, inte skulle ha stamtavla men fortfarande ha samma renrasiga föräldrar. Visst är då denna fortfarande birma eller bengal men rent formellt skulle katten i fråga inte vara en raskatt. Som du skriver, biologiskt sett är katten renrasig men finns inte dokumentationen är katten att betrakta som en huskatt. Personligen tycker jag det är bra att följa den här principen då det verkar finnas så många BYB som i stort sett alltid försöker sälja katter som raskatter när de egentligen är korsningar, alltså huskatter.

Sarah-S
10

Den största anledningen till att inte använda ordet "blandras" på katt är just av den anledningen att de flesta huskatter (utan stamtavla) faktiskt inte är blandraser utan huskatter utan inblandning av raskatt (även om de är långhåriga..)

Hos hund är det antingen en renras, eller en korsning mellan en eller flera raser eftersom det som tidigare nämnts inte finns några ursprungshundar i Sverige.

Huskatten i Sverige är oerhört gammal och saknar inslag av raskatter, den härstammar från Felis Silvestris http://en.wikipedia.org/wiki/Felis_silvestris

Däremot i raskatterna finns många inslag från lokala huskatter iom att huskatterna är GRUNDEN för alla raskatter.

Raskatterna skapades av huskatter och inte tvärtom

Benämningen blandraskatt är alltså mycket vilseledande utom i de fall där man med 100% säkerhet vet att 2 registrerade raskatter fått en hoppsankull. En kull med 1 registrerad förälder + okänd pappa ger inte heller en blandraskull om inte den andra föräldern är en registrerad raskatt.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Paddan88
2

26# i det läget tänker jag lite på typ rashundar som saknar stamtavla (var med om ett fall där en övertecknad tikvalp med skadad svans (som amputerades efter födseln) inte fick en stamtavla eftersom uppfödaren ville mörka tikens existens (motivering: han tyckte tiken var ful >.

JontaK
5

#27 Mycket bra förklarat, jag håller med till punkt och pricka men tror att ordet "blandras" har blivit lite modeord just på grund av alla dessa BYB som försöker maximera sin förtjänst genom att kalla katter som är huskatt av formell definition för "blandraskatt".

Det är enormt tråkigt att hos många kattköpare, särskilt förstagångs, saknas kritiskt tänkande och ordet "blandras" associeras säkerligen till samma uttryck inom hundvärlden där det är allmänt vedertaget samt accepterat.

Jag vet flera som tyckt det är lite "speciellt" att köpa en "blandraskatt", därmed är det okej att betala 75-100% av vad en renrasig, vaccinerad, besiktigad, avmaskad och registrerad katt kostar. Samma personer hade troligtvis inte betalat 100 kronor för samma katt om den så kallade uppfödare givit den epitetet "huskatt".

[Mustangcab]
2

# 27 Jag hävdar att våra tamkatter härstamma från 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tamkatt

Den du påstår den kommer från finns inte i Skandinavien och har inte heller funnits här.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildkatt

gmyra
1

Fast det står att våra tamkatter (som nu räknas som egen art Felis Catus) härstammar från Afrikanska vildkatt / Falbkatt (Felis silvestris lybica) som är en underart till Vildkatt (Felis silvertris), dvs det som #27 länkade till.

Så egentligen säger ni samma sak? Fast du tar det ett steg närmre.

Cazzos
2

Det är väl självklart att man kan kalla katten för blandras! En huskatt är en blandras.
Men det är väl lite som med att ett nötkreatur av hankön kallas för tjur tills han blir kastrerad under 3/4 års ålder och kallas stut, efter 3/4 års ålder kallas han för oxe.

Alla dessa benämningar på djur spelar ingen roll idag tycker jag, man behöver inte ta det så himla seriöst. Visst om man säger att katten är en "blandras mellan *** och ***" så låter det mer som att man skryter (utifrån situation då..), men att säga simpelt att katten är en blandras är samma sak som att säga att det är en huskatt. Varför ska man haka upp sig på det så himla mycket, det förstår jag inte.

På tal om det här med Norska skogkatter, att folk ens säger skogskatt är väl bara ett vardagligt uttryck av namnet? Typ som att säga "asså" istället för "alltså", menar jag.

JontaK
6

#32 "Varför ska man haka upp sig på det så himla mycket, det förstår jag inte."

Jag "hakar upp mig" för att det numera är väldigt vanligt att mindre nogräknade människor föder upp katter med en viss del rasinblandning endast för att tjäna pengar. Uttrycket används för att, i mina ögon, ge en mer lockande produkt.

Annars ser inget större fel i att använda "blandras" i vardagligt tal så länge man själv vet definitionen av ordet och att det ur en formell synvinkel inte är korrekt.

Cazzos
2

#33 Jag håller med dig till 100%!

Jag tänkte dock mer på om personer i vardagliga situationer "skäller ut" eller ska besserwissa en annan kattägare för att den kallar sin huskatt för blandras, trots att det är exakt samma sak..

När det kommer till djur till salu och liknande så håller jag absolut med dig!

JontaK
3

#32 Jag kan helt klart förstå om någon som köpt exempelvis en Maine Coon/Norsk Skogkatt-blandning för ett skäligt pris (säg 1000 kronor) beskriver sin katt som en blandras för vänner och bekanta.

Har själv släkt och vänner som gör det och trots att jag är "kattfascist" skulle jag aldrig skälla på dem då de helt enkelt inte är kunniga på området och heller inte skulle lära sig något hur jag än gnällde.

Dock blir uttrycket urvattnat och till viss del standardiserat om det används för mycket i vardagligt tal, BYB-uppfödare får då vatten på sin kvarn då fler och fler anammar "blandraskatt" som ett legitimt uttryck.

Jag benämner oftast en huskatt eller blandning som "katt" och de med stamtavla med rasnamn. Berättar jag om mina katter säger jag bengalkatt eller birma, sällan "mina raskatter". Alla katter är för mig lika värda oavsett ras, färg eller andra egenskaper.

Det är inte sällan man får höra att folk tycker man är lite förnäm för man har renrasiga djur med stamtavla. Jag förstår inte det här då jag snarare tycker det är de som på ett inkorrekt sätt använder ordet "blandras" enbart för att höja djurets status som gör att olika katters "värde" skiljer sig åt i allmänhetens ögon.

Sarah-S
6

#30 Felis Silvestris -> Felis Silvestris Lybica -> Felis catus 😎

#32 Nej en huskatt är INTE en blandras (dvs blandning mellan två raser) Läs denna länk så förstår du kanske hur vi menar http://sv.wikipedia.org/wiki/Tamkatt

Våra raskatter är däremot en himla blandning av div gamla huskatter/tamkatter från världens alla hörn som senare blivit en ras som registreras och stambokförs

Jessicahagstrom94
7

Jag tänker börja kalla blandrashundar för hushundar, mer rättvist.😃

Sarah-S
5

#37 Det är ju lite larvigt eftersom de bevisligen är resultat av raskorsningar till skillnad mot huskatter

Jessicahagstrom94
5

#38 Tycker jag inte, lär väl finnas hundar med massa korsningar i sig också, då är de hushundar i min värld. Kan man kalla hundar med olika raser i sig för blandraser utan massa klagomål och gnäll så kan man kalla katter med två raser i sig för blandraser utan massa klagomål från folk med. Och jo, det finns folk som klagar på sånt.

Katter & hundar är lika mycket värda, då kan de väl kallas likadant också så det inte blir olika "fint" mellan de olika arterna.

Sarah-S
6

#39 Jag tycker att det är finare att ge huskatten cred för att den är ett litet rovdjur som vi domesticerat och gett upphov till alla andra katter

Det vargen är för tamhunden med andra ord

Sarah-S
9

Som ett exempel kan jag ta att det nu finns avelsprogram där man importerar huskatter från Thailand för att öka den genetiska mångfalden hos burmarasen. Man gör detta för att det var just från thailändska huskatter man skapade burma på 50-talet, och det är där vi nu hämtar nytt blod för att föra rasen vidare in i framtiden

Dessa katter är på intet sätt "blandraser" utan ursprungskatter men deras avkommor kommer att bli framtida burmor.

Länge leve huskatten

Paddan88
2

Fast både blandraser och renrasiga har ju ett gemensamt namn! Hund och katt! Sen håller jag inte med att en blandras måste ha två renrasiga föräldrar för att kallas blandras. Jag tycker en blandras lika gärna kan vara en katt med en renrasig förälder och en bondkatt. Att vanliga bondkatt skulle vara blandraser det håller jag inte med om. Bondkatter är bondkatter eftersom de ofta härstammar från katter utan raskattsinblandning i flera led. Däremot köper jag att raskatter är en typ av förädlad huskatt. Tex är ju brittisk korthår i grund och botten grova huskatter från den engelska landsbygden som dedikerade människor valde att förädla och bevara.

Mr Raja
2

Haha, vilken rolig men också bra och matnyttig tråd. Det dr med att kalla saker och ting vid dess rätta nämn är så svårt.
Hushund. DEN var bra. Det tycker jag är en vettig beteckning, bättre än gatukorsning, ska börja säga det istället. Man frågar nästan ändå alltid efter vilka raser det finns i en hund eftersom man vet att vissa raser som man korsar med varandra kan göra hundens instinkter väldigt förvirrade och med "fel ägare" blir såna hundar inte långvariga.

Varför tror så många att alla katter har samma behov och egenskaper? Bara en sån sak! 

Undrar om diskussionerna om när den formella renrasigheten BÖRJAR inom de stora organisationerna gick till på samma sätt som här i den här tråden? Fast tvärtom då. Eftersom denna tråd egentligen handlar om när RASEN slutar eller hur?  INTE om blandning mellan två eller fler renrasiga katter ska räknas som nån slags halvras, och kallas blandras - eller en huskatt.

Man börjar förstå varför det finns en så karg och tydlig förklaring på Sverak om vad de menar med renrasig. Dvs, man har bestämt att katten ska ha fyra registrerade, renrasiga generationer bakom sig.

Det handlar ju inte bara om bonnkattungar som inte är "lika fina" eller något i den vägenmsom en del har fått för sig, eller att bara katter med stamtavla har ett egenvärde,  eftersom det även ur avelssynpunkt handlar om att göra godkända samt kontrollerade utparningar mellan raserna ibland också. Men då släpper man ju liksom inte ut sin löpande raskatt för att den ska bli parad med grannens tusenkorsning och komma hemsläpande på clamydia och herpes (vilket inte är ovanligt…) utan man hälsotestar katterna för att slippa föra vidare ärftliga sjukdomar och defekter först.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

kulanturbo
7

Alla katter har för mig samma värde. Det är en självklarhet! Men varför blanda raserna? Ser så många över priser på blandningar på alla möjliga % på blocket. Sen alla SkogSkatter. Är man inte insatt så tror kanske köparen att det är en renrasig skogkatt. Jag tycker det är bedrägeri att sälja dem som SkogSkatter när det är en långhårig huskatt till överpris. Ser ofta blandningen skogSkat main coon. Många tar kull efter kull på katt stackaren. Sådan avel bedriver ingen seriös uppfödare. Dessa katt fabriker förstör för rasen skogkatt och alla seriösa uppfödare.

Mr Raja
1

Bara för att få ett annat perspektiv på det här med vad man ska kalla korsningar :-) Uppfödare till gnagare och andra smådjur som inte lever så många år, lär sig snart avigsidorna med att korsa hött och mött och okontrollerat avla vidare på hybrider.

Här är en länk till Hamstrar-i-fokus. De talar om hybridavel.

elli-kleo
2

Att skriva blandras låter lite som att man vill "förfina" katten. Men helt okej att skriva huskatt med raskattföräldrar igentligen.. för att om det är så vill man kanske veta det? Dock så ska det inte användas för att kunna höja priset på kattungarna. Jag skulle hellre köpa en "blandras" än en "raskatt utan stamtavla" då kan det vara inavel eller att någon av föräldrarna har avelsförbud osv

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

IngaTrnqvist
3

Får och får får man väl. Frågan är hur de ska bevisa det ;)
En katt utan stamtavla räknas alltid såvitt jag vet som en huskatt.

Dock förstår jag mig inte riktigt på "hysterin" med skogkatt/skogSkatt. Visst borde uppfödare veta hur rasen stavas, men jag tror inte alla vanliga kattägare bryr sig så mycket. En vän till mig har en norsk skogkatt, med stamtavla, som de alltid har sagt skogskatt till, t.ex. Så bara för att någon skriver skogskatt tycker jag det vore lite tokigt att direkt anta att det är en huskatt, men det är bara vad jag tycker.

Gatukorsning
2

Angående skogkatt vs skogSkatt så finns det en hel del förklaringar till det. Rent fonetiskt alltså, det ena är mer talspråk och det andra skriftspråk. Enkelt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

elli-kleo
0

#39 fast blandras hundar får väll otroligt mycket kritik? Inte för att dom kallas för det kanske, men just för att dom blandat raser.

OberonsMatte
7

#47 I 99% av fallen är det långhåriga huskatter (med mer eller mindre okänd härkomst) det handlar om när katten påstår vara Norsk skogSkatt (med s). Hade du själv haft Norska skogkatter hade du förmodligen stört dig på fenomenet lika mycket som jag.

Sajtvärd Katter iFokus

IngaTrnqvist
0

#50 Men vad spelar det för roll, egentligen? Om man väl är intresserad av rasen tror jag inte att stavningen av rasnamnet är det första man kollar på. Om någon påstår att ens långhåriga katt är en norsk skogkatt, är det mer troligt än om katten påstås vara en norsk skogskatt? Vore det mer troligt om man sa att katten var en blandning med skogkatt istället för skogskatt? Om man drar en parallell från hundvärlden så är det sällan en dalmatin eller weimaran är mindre renrasig än en dalmatiner eller weimaraner. Så jag förstår mig inte vad det är att haka upp sig på, huvudsaken är att man förstår vad man menar. En så kallad blandraskatt är i de allra flesta fallen "vanliga" bonnakatter med något drag som påminner om en raskatt. Om någon skriver att katten är en skogkatt/skogskatt, varför inte bara anta att den är det? Min väns katt är inte mindre renrasig för att de skriver/säger att han är en norsk skogskatt.

JontaK
8

#51 Ett problem som uppstår då definitionerna blir otydliga är att BYB kan utnyttja detta genom att kringgå regler på annonssidor om de kallar huskatter som säljs för "norsk skogskatt". Skogskatt är inte en ras, annonsen kan alltså då vara tillåten trots att en stor procent av de tilltänkta köparna tar för givet att "skogskatt" är en legitim ras.

Katthemsmatten
7

Stilla undran: Om man har tagit en kull med två stambokförda föräldrar, varför skaffar man då inte stamtavla till den kullen? Jag vet att det kostar en slant, men det borde det väl vara värt med tanke på att man ändå lagt ned en smärre förmögenhet på att testa föräldrarna för alla möjliga åkommor, fel och brister? 

Jag har en känsla av att det kanske inte alltid är så rent mjöl i påsen hos dem som låter bli att ordna med stamtavla. Men vad vet jag, huskattägare (f.d. hemlösingar) som jag är och varit de senaste dryga 40 åren.

Medarbetare Hittekatter iFokus

IngaTrnqvist
1

#52 Sant. Men varför inte samma visa med t.ex. "main coon"? Där verkar det vara få som kommenterar stavningen.

OberonsMatte
6

#54 Det är få som benämner långhåriga huskatter med en felstavad namnvariant av t.ex. Maine coon eller Sibirisk katt. Många vet inte hur dessa raser ser ut eller att de ens finns, men Norsk skogkatt ("skogskatt") har nästan alla hört talas om och vet att de har lång päls.

Att huskatten faktiskt oftast liknar en Sibirisk katt mer än en Norsk skogkatt när det gäller huvudform och profil är överkurs, för den rasen har de aldrig hört talas om… "Lång päls är lika med norsk skogskatt".

Sajtvärd Katter iFokus

IngaTrnqvist
0

#55 Jag tycker mig se main coon lika ofta som norsk skogskatt, men så är jag inte så aktiv inom kattforum/kattvärlden. Men söker man bara här på sajten och på maine coon iFokus finns det massor av "main coons".

OberonsMatte
1

#56 Att stava fel kan alla göra och det bryr jag mig inte om. Att det står t.ex. Main coon istället för Maine coon eller Raggdoll istället för Ragdoll bryr jag mig mindre om eftersom jag förstår vad som avses eftersom det uttalas likadant och varken Maine coon eller Ragdoll förväxlas med huskatter i någon större utsträckning. Deras rasnamn betecknar rasen, oavsett om det är rätt eller fel stavning. Skulle någon skriva Ragsdoll genomgående i en text skulle jag dock bli väldigt misstänksam.

Sajtvärd Katter iFokus

IngaTrnqvist
2

#57 Så det är bara norsk skogkatt som inte får stavas fel, men på alla andra raser är det okej? Det är långt ifrån endast norsk skogkatt som förväxlas med huskatt. Har man en blå huskatt är det en russian blue, en katt med stubbsvans är en bobtail, en katt med tofsar på öronen är en sibirisk katt eller maine coon och så vidare, enligt många BYB.

OberonsMatte
3

#58 Hade rasnamnet Norsk skogkatt "bara" missbrukats i samma relativt begränsade utsträckning som alla andra raser hade det inte blivit så extra känsligt med det där lilla s:et.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
1

Dessvärre så förekommer även Maine coon numera på blocket så uppfödare av rasen skriver med stamtavla i rubriken och i texten. Ragdoll också dessvärre ofta i blandning med  birma vilken förstås är helig birma.

Jag förstår att man inte tycker om att det kalls för Norsk skogSkatt.

[Skörbjugg]
2

#46 Du skriver att "Jag skulle hellre köpa en "blandras" än en "raskatt utan stamtavla" då kan det vara inavel eller att någon av föräldrarna har avelsförbud osv" när det vid sk. blandraser inte finns någon garanti för att inavel inte förekommit i tidigare led osv.

En del skriver t.ex. 75% Norsk skogskatt och 25% Maine Coon, men det innebär inte att det finns några garantier på att det verkligen är föräldrarna, eller att föräldradjuren inte är inavlade - eftersom stamtavla saknas. Tyckte bara att jag borde påpeka det.

majvi
1

huskatter,blandraser, raskatter..alla är de katter

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

OberonsMatte
4

#62 Javisst är de det! När jag berättar för oinsatta människor att jag är kattägare säger jag alltid bara att jag har 4 katter. Vad 4 katter är kan alla förstå.

Sajtvärd Katter iFokus

elli-kleo
3

#61 Helt ärligt skulle jag nog inte köpa huskatt över huvud taget. . Har raskatt själv med stamtavla. Men en "renrasig" utan stamtavla låter otroligt skumt! Avskräcker mig mycket. Katterna på katthem kan det ju också vara inavel i, men känns bättre att köpa en hittekatt tex. När jag skrev så menade jag inte en 75 % hit och 25 % dit det skriker det ju byb om. Utan mer kanske en raskatt som smitit ut .. men som sagt så skulle jag nog inte vilja ha det heller. Men då är det ju liten chans för inavel i alla fall :)

OberonsMatte
8

#64 Ja, när man väljer katt väljer man också vilken sorts verksamhet med katter man vill stödja och uppmuntra. Vill man stödja ett katthem? Vill man stödja en registrerad uppfödare? Vill man stödja och uppmuntra en huskattuppfödare eller någon som utnyttjar raskatter i oregistrerad avel?

ALLA kattungar är bedårande och underbara oavsett hur de ser ut, men alla verksamheter är det tyvärr inte.

Sajtvärd Katter iFokus

elli-kleo
4

#65 Ja precis så tänker jag också! Inte fel med huskatter, utan det är alla oseriösa okunniga byb som man inte ska stödja. Man kan köpa från katthem och reggade uppfödare som med tillstånd fått korsa in en ras (glömt bort vad det kallas)

OberonsMatte
3

#66 Ja, för att tillföra nytt blod i en ras kan man som uppfödare ansöka hos sitt kattförbund om att få göra en registrerad utparning (dvs avel mellan två katter av olika ras). Det är lika seriöst som "vanlig" registrerad raskattavel.

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
4

#64 nej, jag förstår dig. Jag tycker också att man ska stödja katthemmen. Huskatter är underbara, men med byb är ju inte bra, som du säger. Tänkte vara förtydliga ifall nån annan läste tråden att bara för att det anges olika raser behöver det dels inte vara sant och dels kan föräldradjuren också vara resultat av oseriös uppfödare/byb. --- En annan sak som är kul är t.ex. Om en "75% ragdoll 25% annat" paras med en annan ragdoll, blir avkomman då 100% ragdoll? Jag tycker att om man formulerar frågan så, ser man hur oseriöst det är att ens ange "mängd" ras i katten :)

JontaK
3

#63 & #65

Fantastiskt bra inlägg som i min värld borde kunna avsluta både debatten och problematiken. Tyvärr kommer det alltid finnas mindre nogräknade människor vars enda drivkraft är att tjäna pengar. I andra änden av spektrumet finns de naiva kattköparna som bara ser den söta lilla katten och inte vad som pågår bakom.

Det är tragiskt för i slutändan orsakar det djuren lidande.

elli-kleo
2

#67 ett alternativ om man ändå bara vill ha en sällskaps katt. Tror att sådana "utparningar" är väl genomtänkta. #68 ja det är lite lustigt. Ännu konstigare är ju att alla maskade katter är siameser eller helig birma. Alla långhåriga är norska skogkatter också haha :)

[Mustangcab]
0

# 70 De får också stamtavla.

phialia
0

Då är min hankatt en norsk skogskatt eftersom han endast ärvde storleken av sin pappa och det korta håret av sin mamma :) Han väger ca 8 kg.. och han är inte tjock. Storbjässe.

Skämt osido 😂

elli-kleo
0

#71 Då är dessa katter varken raskatter eller huskatter. . Får man kalla dom för blandraser då?

[Mustangcab]
1

# 73 Vid en utparning så får katterna stamtavla de är raskatter men det är en tillåten utparning.

Mr Raja
2

OberonsMatte skrev:

**"Ja, när man väljer katt väljer man också vilken sorts verksamhet med katter man vill stödja och uppmuntra.
Vill man stödja ett katthem?
Vill man stödja en registrerad uppfödare?
Vill man stödja och uppmuntra en huskattuppfödare
**eller någon som utnyttjar raskatter i oregistrerad avel?"

Det var det bästa och tydligaste exempel på vad som är viktigt när man bestämt sig för att skaffa katt som jag har sett på mycket länge.

Eftersom det alls finns olika åsikter om detta -
Folk vill kunna bestämma själva eller hur? Och nr jag läste vad OberonsMatte skrev slog det mig att ibland kanske man inte har klart för sig vilka ens val egentligen är när man börjar längta efter en kattkompis. Oavsett om man har gott om pengar eller inte.

Ibland handlar det ju även om efterfrågan  och då verkar det ju som att folk beter sig som bortskämda bratz och skiter fullständigt fan i nåt annat än att de vill ha.
Se t ex på toy- och dvärgsmuggelhundarna. De tog (och kanske fortfarande tar?) samma priser och ibland mer som för registrerade rasvalpar efter fabriksavel på valptikar så unga som 6-7 månader och sen satt de svenska köparna på forum och i media med sina problem(hundar) och undrade förtvivlat varför både de som personer och deras hundar (som kommer med smitta efter osund avel och sjuka föräldradjur) inte tas emot på försäkringsbolagen, blir nekade att ställa sig i kö på reggade kennels etc?

Mr Raja
1

Vad gäller utparning och stamtavla, jag tror det är bra ifall man vet att uppfödaren har ansökt om att få göra en utparning och fått den godkänd av sitt förbund, men att avkomman inte räknas som rasrena förrän några generationer senare. Sverak är ganska hårda med detta, vad jag har förstått.

Klippte detta från en tråd på iFokus men fick tyvärr inte med mig källan 

"Däremot kallas en sådan katt för gen 1 eller f1 (generation 1) och det är inte för än man har avlat ut alla f1 ur stamtavlan (och då får en stamtavla som endast innehåller samma ras) som katten anses "fullvärdig medlem" av rasen.

Tex när man inom FIFe ska godkänna e ny ras måste man kunna visa upp 3 katter med full stamtavla samt 15 katter med minst tre generationer av rasen i stamtavlan. Så det visar ju att f1 katter inte är fullvärdiga representanter för sin ras."

MonicaLagerquist
1

Inom La Perm registreras de lockiga som LPL och räknas som renrasiga även i första genarationen.

Mr Raja
0

Är det för att den blir lockig då eller? (Fast frågan kanske för OT, det finns säkert fler trådar eller länkar om det istå fall)

MonicaLagerquist
2

#77 Ja de som är lockiga reggas som LPL och de som är rakhåriga reggas som XLH= ej godkänd långhår.

Marga
9

Som volontär på ett katthem får man ofta frågan "vilken ras" det är så snart en katt är semilånghårig, maskad, blåögd etc. Vi svarar självklart huskatt men det är uppenbart så att många tror att det är utseendet som avgör, inte stamtavlan. Ren okunskap skulle jag säga i de flesta fallen.

JontaK
7

#80 Jag har full förståelse för att folk kan tycka dessa långhåriga katter är mycket vackra men förstår däremot inte alls varför samma människor tvunget ska prata om raser överhuvudtaget. Oavsett om det beror på okunskap eller något annat.

Nu blir det lite sten i glashus då jag själv har raskatter men denna "rashets" jag upplever främst hos unga och/eller förstagångskattägare spelar helt i händerna på BYB och leder till att fler potentiellt inavlade, sjuka eller dåligt behandlade huskatter säljs som "raskatter" eller "blandraser" till hutlösa priser.

Frågan är om det är någon slags prestige att för dessa människor köpa en katt dyrt bara för att kunna kalla den "raskatt"? Det finns ju massvis av otroligt fina huskatter både hos katthem och privatpersoner som är mer välskötta, billigare och precis lika härliga djur trots att de inte säljs som "blandraser".

Mr Raja
0

Med förhoppning om att jag fortfarande håller mig till trådskaparens ÄMNE åtminstone …

Men på kul bara, våga vara lite crazy fundera på det här en stund;

Visst känns det som om att vi pratar om dessa två "blandraser" i den här tråden,

"Svensk Huskatt" och "Svensk Bondkatt".

Jag skulle personligen lätt kunna göra en kort beskrivning om den Svenska Huskatten OCH den Svenska Bondkatten - var och en för sig -inte bara utifrån denna tråd nu dåra… utan även sen jag började engagera mig mer "metodiskt" (och söka fakta) nånstans inom mig alltmer får för mig att det är en viss skillnad på hur vi uppfattar varför man gör skillnad papperslösa/rättslösa katter och den skillnaden verkar  handla om "olaglig* handel" med påstådda raskorsningar eller kattkorsningar vars föräldrar har avelsförbud av någon anledning.

Med olaglig* handel menar jag t ex att kattungesäljaren ger köparen information som ska tolkas som att köparen sparar pengar genom att slippa betala för onödiga tillägg som tex en hel katt istället för ett antal delar lite varstans ifrån, dyrbara hälsotester av föräldrarna, vaccin, ID-märkning och besiktning av katten senast några dagar innan man hämtar den - när det i själva verket är tvärtom.

gmyra
1

Okej, nu har du förvirrat gmyra. Hänger ej med på vad det egentligen var du ville ha sagt.

Mr Raja
3

Ja herregud, det såg så bra ut innan jag skickade det men upptäckte att ett stycke hade försvunnit i hastigheten och att jag klistrat in en grej som eg skulle till en annan tråd… och så startade datorn om mitt i allt - så jag hann inte editera och sen försvann det ur minnet.

Men skit samma! I stort bara…

Jag försökte tänka mig in i BYB-tankarna. Bara på kul. Så där som Dr Tony Hill gör när han jagar seriemördare. Den här tråden tar ju upp om man får säga blandraser eller inte om katten har olika raser i sig trots att den inte har stamtavla.

Som det nu är så har vi diskuterat om man ska säga blandras eller huskatt som om det inte vore samma sak, dessutom kom vi fram till att bondkatter verkar vara det samlingsnamn de katter som garanterat är fri från rasmisstankar bär. Ja, eller något ditåt åtminstone.

Därför satt jag och flurade på, att om det hade funnits något som hade hetat Svensk Bondkatt så hade det varit en kattsort medan Norsk skogSkatt -ur BYB-perpektivet enbart är en katt som saknar stamtavla, en slags  SLASK-RAS vilket inte kändes okey att tänka, men ändå…  Hur jag än vred till det så rymdes inte BYB-fulavel i något samlingsfack.

Men nu pratas det ju om att man ska försöka införa jordbruksverkets regerl som gäller att ID-registrera hundar även på katter. Då skulle en Svensk Huskatt bli en sådan under Huskattstermen eftersom man måste registrera sin kattkull. En svensk(id-)registrerad katt utan möjlighet till stamtavla skulle alltså bli en Svensk Huskatt. Det tycker jag skulle ha varit en god ide.  

Typ. 

Jag önskar att det gick att gestikulera medan man förklarar i text…

[Mustangcab]
1

# 84 Jag förstod vad du menade😃

Mr Raja
0

#85 å taaaaaaaaaaaack! :-D

Makos
1

Jag är väl medveten om att min katt är en huskatt, då han inte är renrasig. Hans mamma är renrasig Maine Coon, och Pappan renrasig Norsk Skogkatt, och båda registrerade. Det blev en s.k. tjuvparning. Maine Coon och Skogkatt är liknande raser men min katt ser ut som en renrasig Maine Coon på 9 kilo. Jag får ofta frågan vad han är för ras, och han är ju en blandning av två olika raser. Så jag svarar att han är en blandras mellan Maine Coon och Norsk Skogkatt, jag envisas inte med att säga att han är en huskatt utan stamtavla. De vill ju veta eftersom de tycker att han är stor och fin. Till vardags går jag inte omkring och skryter om vilka raser min katt har i sig, utan endast när jag får frågan. 

Frågar veterinären så säger jag Huskatt. Frågar någon som är intresserad av vad han är för ras, så säger jag att han är en blandras.

Änglakatten
1

Gällande skogkatt och skogskatt så hade det varit bättre om rasen hette skogskatt för det faller lättare av tungan, men också för att jag tror att BYB's avsiktligt använder namnet skogskatt på sina långhåriga ungar eftersom det "legitimt" betyder huskatt idag, och därför ljuger hon inte, men köparen är troligen mindre insatt i det lömska s:et och tror hon gjort en superdeal. Varje vecka frågar nån mig varför hennes ragdoll/skogkatt/bengal osv inte är som "den ska" och om och om igen så berättar jag att det är skillnad på uppfödare och uppfödare. Jag tycker så synd om köparna som endast pga att inte vara påläst, blir lurad

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Vildkattenronja
0

Alla katter utan stamtavla är huskatter, JA!

Men för de som inte har råd med en riktigt fin raskatt men kanske söker efter en viss egenskap eller ett visst utseende så tycker jag att det är helt ok att man skriver blandras.

Blandras betyder ju trots allt att det är en korsning av 2 rasrena.

En blandras är inte renrasig, den har ingen stamtavla nej. 

Men det är ju lite upp till köparna att ta reda på vad som gäller inför ett kattköp med kan man tycka!

Något som jag däremot tycker är FEL. Är när någon skriver Maincoon kattungar eller Norskskogs kattungar och det är efter renrasiga föräldrar eller mor och farföräldrar men utan att de är registrerade med stamtavla osv. DET är att lura en eventuell köpare!

[[pimey]]
0

Du kan ju aldrig veta om de parat just en skogis och en ragdoll tex det är omöjligt för köparen att ta reda på om det inte finns stamtavlor. Så jo det är lika illa som att sälja kattungar med föräldrar spm har stamtavla men inte ungar a. Letar du en viss egenskap köp rasrent då vet du vad du får!!

Vildkattenronja
0

Håller med dig! Har själv haft katter för utställning och även fött upp några få kullar för ett antal år sedan. Men alla har inte möjlighet att lägga 8000 kr på en rasren katt. 
Letar man efter en egenskap eller ett utseende av en viss ras då väljer man ju såklart utefter det. Man får ju utgå från att folk inte ljuger! Men självklart ska man ju vara skeptisk!
Vad gäller att priserna går upp på "huskatter" eller "blandraskatter" eller vad man nu vill kalla det så tycker jag det är bra! Jag skiter fullständigt i hur priserna går upp jag (som kattälskare) njuter av att se de ökade priserna för katter och njuter av att se att allt fler huskatter och blandraskatter även säljs chippade och vaccinerade!
Och om det nu är en och annan uppfödare som känner sig skrämd av det så är det helt enkelt deras problem.
Jag insåg ganska snabbt att uppfödning av raskatter är lika illa och bidrar lika mycket till problemen i landet som uppfödning av huskatter och blandraskatter.

Något man ofta läser är "föd inte upp huskatter, det är bättre att ta hand om de katter som redan finns" jag tycker det gäller raskatter med! "Föd inte upp raskatter ta ansvar och se till att det finns mer plats för de hemlösa katter som redan finns"

Jag tycker uppfödning bör enbart vara i det syftet att välplanerat passa ihop 2 passande individer som kompletterar varandra genetiskt för att förbättra avkommorna. Alltså för att hitta nya fina utställningsindivider och inte för att tjäna pengar. "Uppfödare" som bara föder upp kull efter kull för att sälja hur seriösa de än tycker att de är bidrar lika mycket till problemen som alla oansvariga bönder med okastrerade gårdskatter!

Men… Alla har ju olika åsikter!

OberonsMatte
3

#91 Nu får du nog förklara lite mer ingående hur du menar. Exakt HUR bidrar registrerade raskattuppfödare till problemet med hemlösa katter som vi har i landet? 

Registrerade raskattuppfödare lägger ut massor av tid och pengar på katterna de har och ger upphov till i sin verksamhet. De följer kattförbundens strikta omsorgsregler kring hur avel och uppfödning ska gå till, vilket som sagt kostar både kunskap, tid och pengar, men framför allt förutsätter att det finns ett genuint intresse för katten som ett husdjur värd all denna omsorg.

Det är inte registrerade raskattungar som återfinns på överfulla katthem.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
1

Hmm det finns nog inte en seriös uppfödare som tjänar pengar på sin uppfödning. Du borde läsa på mer

Vildkattenronja
0

Det är kostsamt att föda upp ja, men att man inte tjänar något på det det är korkat skrivet! Eller ja! Om man nu räknar med alla kattens tillbehör, mat och liknande så kan man säkert täcka upp kostnaderna^^

Det finns många oseriösa uppfödare även av raskatter. Raskatter tar även dem upp plats i familjers hem, plats som hade kunnat ges till en hemlös katt! Så enkelt är det! Oavsett härkomst så vill vissa familjer enbart ha exempelvis 2 katter. Jag tycker det är dubbelmoral av kattuppfödare att säga saker som "Föd inte upp huskatter det är bättre man låter mäniskor ta hand om de hemlösa katterna som redan finns i första hand" tycker det är att kasta sten i glashus när man sitter där med en dräktig rasren katt och en kull med kattungar som ska flytta till nya hem. Hem som borde ta hand om hemlösa katter i första hand (enligt många uppfödare!?!?!?!?)

Missförstå mig rätt! Jag HATAR dem som låter sina katter bo ute, okastrerade och para sig med sina grannar, bröder och fäder för att sedan få en hmla massa sjukdommar och skadade ungar. Det är inte humant. Men det finns en del som tar ansvar över sina blandras/huskatter och planerar en kull ordentligt för att sedan chippa, vaccinera, och vet bes även sina blandraskattungar och när man själv sitter och föder upp tycker jag inte man ska klanka ner på någon annan som gör samma sak.

Argumenten är många och jag tycker det är en skitlarvig diskussion! En kattunge efter 2 olika raskatter blir en blandras oavsett om ni gillar det eller ej!

Tänk om ALLA kunde dra ner på aveln ett snäpp och göra som exempelvis jag och ta in någon katt om året, ge dem vård, kastrera dem och omplacera dem istället för att lägga över ansvaret på alla andra medans man själv är med och fyller landets hem på söta kattungar!

I många hem åker huskatten ut när raskatten kommer in! DET är vad ni hjälper till att bidra till, tyvärr! Det borde finnas hårdare lagar och restriktioner när det gäller uppfödning av husdjur!

OberonsMatte
6

#94 Menar du att vi ska avskaffa den enda sortens kattavel som innebär att katter får de allra bästa förutsättningarna i livet när det gäller omsorg, hälsa och trygghet?

Ska katter vara något man förbarmar sig över genom att bli kattägare? Eller ska en katt vara något eftertraktat och efterlängtat som man inte kan skaffa hur som helst?

Det är skillnad på huskatter och raskatter, men den allra största skillnaden är den kattsyn som aveln på dem innebär. Jag vet vilken kattsyn jag ställer mig bakom och det är den enda sortens avel som på sikt kan minska antalet hemlösa katter, förutsatt att den konkurrerar ut de oseriösa huskatt- och blandrasuppfödarna.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
1

Tror knappast dessa "seriösa" blandrasuppfödarma hälsotesta sina avelsdjur innan för ärftliga sjukdomar osv.

fvanilla
5

#94 Så alla pudlar, papillons, chihuahuas och maltesers tar en amstaffskorsnings hem? Sällskapshund som sällskapshund, liksom. Så alla seriösa uppfödare ska lägga ned medan de oseriösa ska få fortsätta, och de som vill ha en ras efter sin smak, sin livsstil, sina behov och ev. allergier ska inte få ha en? Just för att folk inte kan ge tusan i att ta kull på sin gulliga hund/katt/osv.?

Innan jag stötte på burman så ville jag inte ha katt. De var tråkiga, hårade en satans massa, var tysta och distanta efter min erfarenhet med huskatter, perserkatter osv. Burman är perfekt för mig, då den hårar ytterst minimalt, är väldigt aktiv, pratglad, hundaktig och social. Varför ska jag tvingas att skaffa en annan sorts typ av katt för att folk skaffar söta kattungar efter sin fina Missan? Samma vore det om det sprang en massa hemlösa perserkatter omkring, för det är inte heller min sorts katt.

"En kattunge efter 2 olika raskatter blir en blandras oavsett om ni gillar det eller ej!" Så alla scottish fold är blandraser?

"I många hem åker huskatten ut när raskatten kommer in!" Och källa på det? Låter som en typisk myt om oss "elaka raskattsägare". Känner till flera som har BÅDE raskatt och huskatt, och ingen huskatt har åkt ut. Det är vanligare att huskatten åker ut när HUNDEN kommer in.

Vildkattenronja
2

Oberons matte - Självklart ska seriösa uppfödare fortsätta avla! Men som jag skriver det finns många oseriösa uppfödare av raskatter med! Och alla som föder upp bidrar till att det blir mindre hem åt de katterna som fortfarande är hemlösa! Bästa lösningen måste vara att trycka på politiskt och försöka få fram ett lagförslag på att alla katter ska märkas och registreras. Problemen vi har med katter har de med hundar i exempelvis irland. Där skaffar an sommarhundar, valpar i några veckorbilligt innan de åker ut. Och de som föder upp fina renrasiga djur bidrar lika mycket till överbefolkningen som de som föder upp blandrasdjur!

fvanilla - Även jag har favoritraser :)  Och jag tar hand om ett och annat utsatt djur som jag ser till blir omplacerat då och då. I längden så hoppas jag på att huskatterna och blandraserna minskar kraftigt och raskatterna ökar! Så det är klart att det inte ska vara uppfödarstopp men vissa hade helt klart kunnat dra ner lite ;) Det finns dem som har ett par honor och en hane och pumpar ut kattungekull efter kattungekull. De har inte alltid valt en hankatt efter honkattens "behov" för att förstärka och förbättra rasen vilket aveln borde gå ut på utan helt enkelt tagit den hankatten som finns tillgänglig (billigast såklart)

Jag misstror inte att flera av er som fightas här är seriösa uppfödare! Men ibland måste man se världen ur lite olika perspektiv!
Detta är mina åsikter, jag tvingar ingen att dela dem, jag tycker mina åsikter är sunda och jag sätter katternas behov i första hand istället för mina egna.

Till TS fråga. Larvigaste jag ört att man inte skulle få kalla det blandras!

OberonsMatte
6

#98 Registrerad avel och oregistrerad avel är 2 helt olika marknader med helt olika kattsyn. Den ena bidrar till att öka katters status och den andra bidrar till det motsatta, vilket i sin tur bidrar till överskottet på katter som innebär att ca 100.000 individer lever som hemlösa.

När man köper en raskattunge för exempelvis 7000 kronor får man en inblick i den värld där katter har hög status, där kattungen måste vara id-märkt, dubbelvaccinerad och veterinärbesiktigad vid överlåtelsen. 

Eventuell framtida avel ska vara registrerad och ske i samförstånd med kattens uppfödare. Detta ingår när man köper en kattunge från registrerad avel, men tyvärr finns det kattungeköpare som struntar i denna överenskommelse och tycker att de kan göra hur de vill, dvs producera några fina blandraser istället (som på sin höjd är avmaskade) och tjäna en hacka. Fler och fler registrerade uppfödare väljer därför att även kastrera de kattungar som säljs till sällskap före överlåtelsen, vilket innebär ytterligare en utgift.

Att köpa en oregistrerad blandraskattunge är verkligen inte något att skryta med. Jag skulle snarare skämmas över att jag betalat pengar till någon som medvetet sett till att svika katternas uppfödare och den kattsyn han/hon jobbar för.

Sajtvärd Katter iFokus

ElisabethB
1

När jag får frågan vad jag har för katter, brukar jag svara att det är omplaceringar - Då flyttar jag fokus i diskussionen från ev rasinslag (vilket jag inte tror de har en droppe ragdollblod i sig, även om de kan ligga som ragdoller) till synen på katter och katthållning.

Jag är övertygad om att mina kommer från någon BYB ifrån början, för en seriös uppfödare hade tagit tillbaka katterna om nya ägaren blivit allergisk efter 1-2 veckor..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Vildkattenronja
3

Jag tror att det enda som kan öka katters status är att man ställer högre krav på dem som avlar på dem. Det är FEL att avla på huskatter men folk kommer att fortsätta göra det oavsett vad du och jag tycker! Alla huskattungar borde enligt lag vara åtminstone Chippade, vaccinerade och veterinärbes när de säljs!
Jag är en av dem som anmäler felaktiga anonnser på blocket och har mejlat dem och försökt kräva att de ska öka kraven på att lägga ut annonser på katter! Nu har de nyligen höjt kraven som man får inte sälja en katt under 500kr. Något som jag i längden tror påverkar lite åt rätt håll! Betalar man 500kr eller 1000kr för en katt så är det inte lika "roligt" att bara ha den 4 veckor inann man släpper ut den på en camping som om man fått den av kompisens granne…

Ser dessutom ofta renrasiga katthonor på blocket som gått i avel något år och sedan säljs på blocket som exempelvis "Fertil Ragdollhona" tycker det är skitdåligt! Det är ju de oseriösa uppfödarna som släpper iväg fertila omplaceringsdjur till höger och vänster som hjälper till att bidra till alla blandraskattungar med! Allt går inte att skylla på de oansvariga människor som låter sina huskatter föda ungar, ni bidrar med! Även om ni gör det med ansvar och säljer friska fina individer så bidrar ni! 

Men oavsett så är jag glad att det finns många som kämpar för att på sitt sätt höja katternas status i samhället även om vi alla inte kämpar på samma sätt!

Gör som jag, skriv ett lagförslag! och Mejla blocket och be att de höjer kraven på sina säljare av katter! De kommer inte begränsa sig till enbart rasrena katter det kommer de förlora för mycket pengar på men vi kan få dem att höja kraven!! 

Nu tycker jag dock att TS inlägg hamnat lite väl off topic, vi tycker olika men i grund och botten strävar vi mot nästan samma mål! Lägg din energi på de som håller fertila huskatter utomhus, planerar huskattkullar gång på gång och ÄVEN de som helt enkelt oseriöst föder upp raskatter i vinstsyfte! 

Jag har skällt ut både en och annan  av sambons släktingar, en och annan granne och jag har även anmält folk som inte tar hand om sina katter och ger dem den vård som lagen kräver. I djurskyddslagen står det bland annat om katter att de ska få vård när de behöver och ska ses till minst 2 gånger om dagen.

fvanilla
1

#08 Jovisst kritiseras ju uppfödare som tar fler kullar än kattungar som säljs, eller massproducerar. Såna skulle jag inte kalla för direkt seriösa. Inom mina raser är det däremot en hel del väntetid. Jag fick vänta i nästan ett år tills jag fick tur och fick tinga en kattunge. Sen kan ju uppfödare även ha otur med "fel färg". Men seriös uppfödning bör inte läggas ned, utan folk bör lämna uppfödning till de som är kunniga och gör allt enligt konstens regler.

Sen så inom katt så är det svårt med just ordet "blandras". T.ex alla Scottish Fold och raser med utparningar i sig är blandraser enligt "ras A + ras B = blandraskattungar", och det kan ju även huskatter va. I princip är min siames en "blandraskatt" då hon har oriental i sig, som i sin tur kom från när man blandade in korthårskatter bland siameser. Som sagt, så finns det två "officiella" termer: raskatt (stambokförd katt) och huskatt (icke-stambokförd katt).

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.