Milbemax vet fråga..
Har nu fått hem en katt som jag ska vara jourhem till. Och undrar nu om jag kan ge milbemax för små katter och kattungar? Jag vet ju inte hur mycket katten väger men skulle gissat på 3 kg? För jag har en och en halv tablett av de hemma. Det känns ju säkrare att ge för mindre katter eftersom jag inte vet hur stor hon är. Hon är mest troligt dräktig oxå. Det står att man kan andvända milbemax till dräktiga djur.
Jag skrev nyss en tråd om milbemax, se till vänster. Jag tog hand om en hemlös dräktig katt som fick milbemax och blev mycket påverkad av det! Hon blev RIKTIGT dålig! Men efter ca 1½dygn gick det över :)
Är du säker på att katten har mask? Annars ska man inte ge avmaskningsmedel i onödan. Jag vet att det finns mildare alternativ än milbemaxen på apoteket, det hade jag valt till en kattunge (och dräktig katt med nu i efterhand)
Ja jag har läst din tråd :) är det Ronja från Kattjouren du tagit hand om? :) Jag vet inte om hon har mask men jag vill inte riskera att mina andra katter får mask.. Vet att det finns andra alternativ men jag tänkte eftersom jag ändå har detta hemma nu så kan jag andvända de eftersom vi inte har kattungar längre eller små katter. Till en katt som väger upp till 2 kg ska man he en tablett så tänkte om man ger den och en halv så blir det inte full dos eller vad man ska äga och det är "mildare" än den till vuxna katter.
TS du kan väl fråga föreningen som står bakom katten om du ska ge avmaskningsmedel. Inte bara ge det för att du råkar ha det hemma, det låter lite konstigt.
De vet nog också hur mycket katten väger. Annars kan du lätt väga dig själv med katten i famnen, därefter väga bara dig och räkna ut mellanskillnaden.
Har inte katten varit i karantän innan den kom hem till dig och dina katter? Vilken förening är det?
Katten jag tog hand om kommer direkt utifrån och har inte haft någon kattjour som mellanhand. Jag tycker du ska avvakta! De borde avmaskat redan på kattjouren om det upptäckt mask!
Vilken kattjour kommer katten från?
#3 Tyvärr vet ingen vad hon väger. Då hon och fyra andra katter kom hen till en kille och då såg han att två av de var dräktig. Och då la Kattjouren ut anrop om en av katterna (för de visste bara om henne först) och då skickade jag att jag kunde vara jourhem till henne. Sen kontaktade de mig och frågade om jag Kunde ta hand om den anda kattens "kompis" som antagligen oxå var dräktig. Jag kan inte klappa henne ens, för att hon är så rädd.. Isåfall för jag vänta att avmaska henne tills hon är tamare. Det är ju därför jag skriver och frågar andra här om jag kan andvända milbemax till henne eftersom jag redan har det hemma och onödigt att slänga det om jag nu kan andvända de på henne.
#4 Katten jag har tagit hand om har inte varit inne någonstans innan hon kom hit. Folk kontaktar Kattjouren så lägger de ut nödrop. De som "hittat" katten fick låna en fälla av Kattjouren och fånga den själva och körde katten hem till mig.
Är hon dräktig så var det just en tjej (en väldigt otrevlig sådan) som tippsade om stronghold som enligt fass inte har några biverkningar alls och tar både mask och parasiter i pälsen (antar att det är som frontline som man droppar i nacken) Annars tycker jag du ska fråga på apoteket efter ett mildare avmaskningsmedel om hon är dräktig så slipper du att det blir lika oroligt som hos mig! :)
Stronghold är receptbelagd.. Men jag avvaktar ett litet tag till :)