Dålig päls, mjäll m.m. - fodertillskott
Mina katter (2 egna och 3 jourkatter) äter Orijen torrfoder och Whiskas blötmat. Jag har kämpat i två år med dåliga magar och äntligen har magarna stabiliserats med detta, så jag vågar INTE byta varken blötmat eller torrfoder :/ Jag kan heller inte ta bort torrfodret pga ena jourkatten som verkligen hellre svälter sig själv än äter blötmat. Johanna äter ungefär lika delar blötmat och torrfoder. Hon har kraftigt med Mjäll på ryggen. Vickan äter nästan bara blötmat. Det går inte att ta i Vickan, hon är inte hanterbar över huvud taget. Hon är korthårig men får mycket tjock päls på ryggen och svansen som filtar sig och dessa tovor noppar hon sen bort och under syns nån liten kal fläck här och var och huden är mycket torr därunder. Pälstusarna som ryckts bort är smuliga i "botten". Eftersom hon inte tillåter att man rör henne (hon drar som en avlöning) så finns det ingen chans att hålla efter pälsen bra. Jag fångade henne i håv igår för att hjälpa henne få bort det värsta nu. Eftersom jag inte kan byta foder i dagsläget, finns det något lämpligt fodertillskott att tillgå för att stötta hud- och pälshälsan?
Har du kollat så det inte är mjällkvalster de har?
Då är det behandling av detta de behöver.
/Elisa

Nej det har jag faktiskt inte gjort! Hmm. Men borde inte de andra tre också ha det då?
Fiskolja sägs vara bra för pälsen. Även rå äggula skulle jag testa.

Fiskolja, smakar det mycket? Äggula går inte hem alls, inte ens om jag bladar i maten.
#4 Jo det tror jag, tyvärr. Finns små flaskor att testa med för att se om det går hem. Annars har jag tyvärr inga fler tips :( Rått kött typ fläskfärs eller något kanske också kan hjälpa. Om pälsen/huden är torr så behövs nog mer fett. Finns även talg att köpa som är rent fett och kanske kan hjälpa, om hon nu äter detta!
Nutrolin har väll tagit fram en olja för katter. Kanske värt att testa? :) Sen kan du ju prova ge fläskfärs och andra fetare kött produkter :)
4 fiskolja brukar dom gilla. Sen kan jag tips om att man ställer ut lite vattenburkar i fönster över elementen för att göra luften mer fuktig bor du i lägenhet så är det ofta torrare luft
Vet inte om alla katter får synliga bevis på mjällkvalster. Kan nog vara värt att ta ett test, så du vet att det inte är det. 🙂
/Elisa