Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2230 ggr
Madelone
0

Min katt äter inte.

Hej,

Jag går som bagarlärling. Och va på ett bageri i staden där min pojkvän bor. Men för ca en månad sen va jag tvungen att byta lärlingsplats och hamnade på ett ställe i en annan stad. Där jag nu bor fyra dagar i veckan. Jag kan inte ta med min katt då det är djurförbud i den lägenheten jag bor i. Sen är den så liten att jag inte tror att det är en bra miljö för min katt. Så han har fått stanna hos min pojkvän. Och dom har alltid komet bra överens. Han busar och kelar med han. Och jag åker alltid hem till pojkvännen när jag är ledig.

Men sen jag började vara borta fyra dagar i veckan så äter min katt inte som han brukar. Han äter nästa inte alls. Han får torrfoder. Samma som alltid. Han brukar få 1½dl torrfoder om dagen. Men nu har jag inte fyllt på maten sen i fredags. Å min pojkvän fyllde bara på två gånger under veckan. Min mamma tror att han kommer komma igång att äta när han har vant sej vid att jag är borta. Men kan inte sluta oroa mej. Om jag ger han kassler, lövbiff eller skinka som han gillar så äter han upp allt han får på en gång. Och han busar och gossar som vanligt och vill va med som han alltid har varigt.

Finns det något jag kan göra eller oroar jag mej bara i onödan?

MonicaLagerquist
2

Jag skulle ta katten till en veterinär för undersökning.

Stolt ägare till tre La permer

sagan
1

Jag skulle prova olika matsorter, blötmat, torrfoder, kött som är rått och ge honom det han vill äta. Det är inte bra för en katt att gå utan mat längre perioder eller att inte få i sig tillräckligt. Nästa steg är naturligtvis att ta honom till veterinär.

Uppkatten
0

Instämmer med #1. Ta kontakt med veterinär!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sjuttan
0

Låt inte mat stå framme! Lägg upp färskt foder på ett fat och ställ fram två gånger per dag. Äter han inte maten inom en halvtimma så ta bort den, och spara inte gammal mat så den blir oaptitlig. Värt att prova. Lycka till! Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Madelone
0

Han ha fått rått kött dom senaste dagarna. det äter han så mycket han får av. Har även get han blötmat när jag har varigt hemma för att han ska äta å det äter han med utan problem. Är torrfodret han inte vill äta har jag upp täkt. Funderar på om det är något mer det..

Sagolika
0

Vilket torrfoder har han i nuläget?

Madelone
0

Brit premium sterilised får han. Har haft det i ett år utan problem. Men börjar fundera om det är något med den som gör att han inte vill äta den. köpte en ny säck för ca 1-2 månader sen.

Caifig
0

Kör med blötmat då! :) Betydligt bättre för missen än torrisar.

kigon
0

Instämmer, kör med blötmat eller BARFa nu när han ändå inte äter torrmat. Om han endast fick torrmat innan så har han förmodligen vätskebrist, vilket kan vara varför han inte känner för att äta mer av det och vill så gärna äta vätskefylld mat som våt och rått…!

Finns mjau att köpa på ica i storförpackningar, vår ica har en deal på 3 st 650g (tror jag) för 35kr, det blir inte många kronor per dag 😃

http://animail.se/katt/kattmat?cat=1104&konsistens=213 Finns mycket här man kan kolla på 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Torparmor
0

Även katter kan tröttna på maten. Just nu gillashos oss  inte Mjau däremot Bozita. I höstas var det tvärtom. Fast allra bäst är förstås köttrens när vår mat ska tillagas eller rå lunga, njure, färs och kycklingvingar

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

sagan
2

Om katten med god aptit väljer mjukt och rått kött torde de ju inte vara att han inte vill äta. Så det är bara att fortsätta ge det. Dessutom är det bättre mat för en kisse. Dock skulle jag ta honom till veterinär för att kolla upp munhålan. Kan ju vara något i munnen som är orsaken till att torrfoder inte äts.

Madelone
0

Har var hos veterinären idag. Kunde inte sluta oroa mej. Dom hittade inget fel på min katt. Dom tror att det kan va så att han har tröttnat på det han äter. Ska köpa ett annat foder. Men vill inte ha med spannmål. Är det någon som ger sin katt någon mat utan spannmål som rekommenderas?

sagan
2

Vad skönt att han är ok och att det inte är några problem med tänderna. 

Mjau blötmat 😉 Vill du kombinera det med torrfoder så kan du välja, Carina Lynx, Applaws eller Orijen som alla är spannmålsfria. Men om jag vore du skulle jag bara ge blötmat och sen nån rå kycklingvinge så han får jobba med tänderna ordentligt.

Madelone
0

Tack för foder förslagen ska kolla lite på dom. Han får blötmat. men vill att han får båda.  Va inne på arkens zoo i stan där jag bor och pratade med dom. dom rekommenderade orijen regional red och brit carnilove. Men ska kolla dom andra två foder du rekommenderade med. 

===

IceJossan
2

Han behöver inte båda, torrfoder är onödigt för katten. Tandhälsan främjas inte heller med torrfoder, det är ett dåligt säljknep bara :p

kigon
0

#14 Vissa väljer att ge blötmat men att ha en skål torrfoder framme iallafall, inget fel med det då de får i sig blötmaten ändå…

Dock om det endast är pga. de tror de behöver båda så är det ju rätt,  men men 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Madelone
1

Vill ha torrfoder till han så han har något om vi är borta en hel dag. Sen även om min pappa är katt vakt när vi åker bort. Han fixar inte lukten av blötmat.

Caifig
1

#17 Åh jag tycker (viss) kattmat kan lukta rätt gott 😇 Men jag är nog rätt ensam om det!

Applaws är ett bra foder, ett utav de bästa spannmålsfria. Billigt och bra innehåll, inte alls för mycket tjafs. DOCK måste du fasa över väldigt långsamt så hans mage inte gör uppror. Den höga proteinhalten blir som en chock för många kattmagar.