Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1356 ggr
Tismu
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle önska få hjälp med en ungefärlig färgbenämning på denna kisse. Tack på förhand Li

Tismu
0

fler bilder

Tismu
1

en till

OberonsMatte
4

Utifrån bilderna skulle jag säga att hon är svartsköldpaddsmoke, fs.

Hennes färger är svart+ röd (=sköldpadd) , pälsen ser ut att vara vit närmast huden (= silver/smoke). Om hon är mönstrad är det silver, är hon omönstrad kallas det smoke.

Jag tror att hon är genetiskt omönstrad och att tabbymönstret som syns är ett sk. "spökmönster". Skulle hon vara mönstrad blir färgbenämningen svartsköldpaddsilvertabby, fs 22.

Sajtvärd Katter iFokus

Tismu
0

Tack "OberonsMatte", Det ser svart ut på bilderna men hon ser mer grå ut i verkligheten på de partier som ser svarta ut på bilden, det var svårt att få med på bild. Räknas hon ändå som "svart"? Jag skall id-registrera henne så det är kanske inte jätteviktigt

OberonsMatte
4

#4 Om det svarta ser grått ut i verkligheten är färgen blå (dvs en diluterad/utspädd form av svart). Eftersom pälsfärgen är diluterad blir det röda creme-färgat istället för rött.

Hon är då blåsköldpaddsmoke, gs.

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
0

Försök ta bilder uppifrån i dagsljus så blir det lättare att se🙂

Å andra sidan känns det som att för ID-registrering kan typ "grå- och beigespräcklig med lite ränder och vit pälsbotten" vara vettigare än den riktiga färgen med tanke på hur bra folk i gemen är på kattfärger😛

Ärligt talat undrar jag om jag inte hade gjort så om jag haft en katt med en sådan färg. Eller ja, dels skrivit den riktiga färgen, men också en beskrivning av den.