Mycoplasma hos huskatt
Jag har en katt på 2 år, hittad som väldigt liten i en kompost. Uppvuxen hemma hos mig och min andra kattjej på 6 år. 2-åringen som jag kärleksfullt kallar Dampis har under något år varit slö i perioder och inte orkat busa och lätt blivit anfådd. Grymtar emellanåt, men hostar och nyser ej. Inga kladdiga ögon eller rinnande nos.
När vi var till veterinären för några månader sedan så visade det sig att hon har förändringar på lungorna. UL av hjärtat var helt normalt. Hon hade för kraftiga andningsljud men inget rossel.
Inga prover togs och jag skulle testa avmaska henne med axilur i 5 dagar och Zephyr (6-åringen) i 3 dagar som normalt. Hon blev piggare, men grymtandet (händer några gånger per dygn) blev kvar och det godkände inte veterinären. Hon ordinerade då Ery-Max i 10 dagar och veterinären ringde efter drygt 1 vecka för att kolla läget och eftersom hon var piggare och inte grymtade så förlängdes kuren till 20 dagar. Jag frågade vad dom misstänkte och hon sa Mycoplasma.
Det jag läst om Mycoplasma är att dom nyser, hostar och har rinnande ögon. Eller anemi och snabbt insjuknande.
Nu är det så att det är 1 vecka sedan idag hon slutade med Ery-Max. I torsdags började hon grymta igen, men är hur pigg som helst. Nu är det bara dampis som är behandlad. Men jag är skeptisk på just Mycoplasma. Vad tror ni? Jag ska tillbaka till veterinären med henne på onsdag. Så skulle vilja ha lite råd innan dess. Vad ska jag ta upp? vill inte att hon ska behöva 20 dagar Ery-Max igen.
Tack för att ni orkade läsa