HEJ skulle behöva lite hjälp nu!
Det här med kattmat har säkert kommit upp förut men jag har hittat ett märke jag tror kan vara bra. vad tror ni om.
http://animail.se/kingsmoor-pure-katt-steriliserad-10-kg.html
ELLER
http://animail.se/bozita-feline-outdoor-active-10-kg.html
eller vad har ni för foder? och berätta om de.
Själv ger jag Royal Canin Sterilised 37 till mina katter samt blötmat, vilket de mår väldigt bra av.
För egen del tycker jag Royal är det mest prisvärda foder jag hittills provat till mina katter.
Är inte alls bekant med de fodersorterna du länkar till, men det är ett foder för kastrerade katter och ett för utekatter. Det borde därigenom vara två olika typer av foder.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Bonzita :Torkad kyckling, bagerivetemjöl, majsmjöl, animaliskt fett, köttmjöl, svensk älg (5.2%), ris, kycklingbuljong, majsgluten, torkad ishavsfisk, heläggspulver, melassjäst, betfiber, dikalciumfosfat, kaliumklorid, nyponpulver (0.25%), jäst (0.05%)
Kingsmoor: Kyckling, potatis, ärtor, hydroliserat animailiskt protein (kyckling), animaliskt fett (kyckling), färsk kycklinglever och -hjärta, morötter, fiskolja (kallpressad), mineralämnen, linfrö, lecitin, kondroitinsulfat, betfiber, cikoriarot, glukosamin, örtblandning: (yucca, nässla, alger, kamomill, maskros, lakritsrot och baldrian).
Jag tycker att köttet är det viktigaste och det verkar som det kommer på första plats på båda. Jag tycker kingsmoor har en de/mycket onödigt i sig men annars har den färskt lever o hjärta. Jag gillar ingen av dessa foder men valet hamnar på Bonzita svenskt mindre skit i sig ändå kanske inte det bästa men inte heller det sämsta :)
1 nja jag tycker det är dyrt foder med en del skräp i sig med. Torkad fågel, majs, vegetabiliskt proteinisolat*, majsgluten, vegetabilisk fiber, animaliskt fett, hydrolysat animaliskt protein, sockerbetsfiber, mineral, jäst, frukto-oligosackarider, fiskolja, natriumfosfat, äggpulver, sojaolja, DL-methionin, L-lysin, taurin, L-karnitin.
Här ges enbart Mjau blötmat, samt lite rått då och och då (:
När vi provade torrfoder så började två katter kissa blod, så det tänker jag undvika så långt det går.
//Jessie
Kingsmoor är absolut bättre än Bozita, men Kingsmoor innehåller fortfarande mycket skit.
Det finns egentligen inget torrfoder som är 100% bra och torrfoder är något man helst ska undvika. Blötmat eller rå mat är det absolut bästa, med tanke på att katter ofta dricker dåligt och även är skapta för att äta rent kött.
Så jag råder dig att strunta i torrfoder, ge endast blötmat (Mjau/Bozita) och släng in en rå kycklingvinge någon gång i veckan för tändernas skull.
Jag har också haft jätteproblem med min ena katt när han åt torrfoder. Nu äter han endast barf (rått kött) och mår hur bra som helst.
Dessutom är allt det med sterilized osv. att göra är skräp. Fyller fodret med mer kolhydrater och mindre kött när en katt är kastrerad finns det ingen som helst logik i.
Själv ger jag blötmat och tänker testa färskfoder (Vom og Hundemat kom just ut med färskfoder för katt och även MUSH). Katter, enligt mig, ska äta kött och inte en massa spannmål som Royal Canin osv. Katter är strikta karnivorer, så därför är det mina alternativ.

Minst 80% kött, varav minst 20% fett. Sterilized- och lightsorter innehåller oftast alldeles för lite fett, samt massor av spannmål eller annar jox katter inte ska äta. Själv ger jag Orijen torrfoder och Whiskas blötmat, det är det mina katters magar funkar på.
ok. orijen?
vad rekomenderar ni då?
men någon i min närhet nämde att om man inte ger torrisar måste man borsta tänderna på katterna.
så fortsätt skriva vad ni ger era katter .
Men bozita blötmat ger jag och katterna mår bra.
men skriv mer om torrisar är ni goa :P antar att allt är bättre än ica's som min granner ger sin?
och kingsmoore står de att de inte är nå spannmål i..
missade rå kyckling vinge! ah men ska katte äta benet då eller? har lärt mig att de inte ska ha ben från "F djur" myt ?
att de ska vara så svårt… de har ju kommit en nyhet på arken som jag fick testa " korvar" typ sådana frysta som finns massvis till hund. de har kommit till katt. men blöööe sa katterna…
svårt de ska vara ..
Torrfoder ger ingen effekt på tänderna. Är ungefär som när vi äter knäckebröd.. Är du orolig för tänderna kan du ge rått kött, speciellt rå kycklingvinge är bra tandmotion.
Katter har inte samma törstkänsla som oss, vilket gör att dom ofta dricker för lite om dom får stor del torrfoder. I naturen äter dom ju djur, som naturligt innehåller en stor del vatten. Precis som blötmat.
Så om jag vore du skulle jag fasa över katterna på bara blötmat istället, och skippa torrfodret (:
Även om kingsmoore inte innehåller spannmål, så innehåller det potatis, ärtor och morötter. Katter är rena köttätare, så jag tycker inte det låter så bra (: Tyvärr går det inte att göra ett helt animaliskt torrfoder, eftersom kulorna inte håller ihop då. Så i mina ögon kan torrfoder aldrig vara lika bra som blötmat, dels pga innehållet och dels pga vätskan.
//Jessie
och såg även att jag missade vom talet . sry. de var de mina katter fick , är de taurin i det och blötmat? hur viktigt är det med taurin?
#8 Så länge det är rått är det helt okej. Tillagade ben är farliga däremot. Det finns personer som utfodrar med enbart rå mat, och då även ben. Det kallas att BARF:a, det finns en ifokussida om det.
Färskfoder är också väldigt bra (: Katter som inte är vana vid rått kan vara lite misstänksamma, då kan man blanda i pyttelite i blötmaten och sedan öka mer och mer. Om man vill ge färskfoder då, vilket helt klart är bättre än blötmat och mycket bättre än torrfoder.
Katter kan inte skapa taurin själv, så det är väldigt viktigt. Det finns i all kattmat.
//Jessie
#10 Om du ger färskfoder är det väldigt viktigt att du ger färskfoder som är speciellt utformat för just katter just pga taurinet men även för A-vitaminen. Taurin är väldigt viktigt för katter och finns i all blötmat och torrfoder som säljs i Sverige. Taurin finns även i rått kött men framförallt i hjärta, därför måste man vara insatt i både lite näringslära men även väldigt insatt i vilken mängd man ska ge katten av olika typer av kött/inälvor.
Det finns MUSH BARF (rå mat) för katter och Vom og Hundemat färskfoder har även de utformat kattmat, men jag vet inte om dessa två är helfoder dvs att du inte behöver tillsätta något. Har för mig att man var tvungen att själv tillsätta hjärta (taurin) till MUSH.
Katter kan absolut äta ben men det måste vara rått då tillagade ben splittras lätt och kan skada katten. Råa kycklingvingar är bra då det innehåller små och tunna ben vilket är lättare för katten att tugga sönder. Att katter och hundar inte kan äta ben från "F djur" är ren myt, däremot så finns det vissa sorters ben som är hårdare, typ märgben, och som faktiskt kan skada tänderna istället. Men kycklingben är väldigt tunt och mjukt.
Var det vom du gav katterna? Ren vom är inget helfoder och är egentligen väldigt näringsfattigt.
Om du prompt måste ge torrfoder så rekommenderar jag Applaws, men för katternas skull så hade jag hållit mig endast till blötmat + kycklingvingar.
tack allesammans!
okej jag köpte in en massa blötfoder från bozita samt deras torrfoder men då kan jag i stället (när torrisarna är slut) köra på kyckling vinge och bozita?
har ni någon länk med barf grejen? kan man beställa via animail?
och var kan man köpa kyckilgvingar?
och en grej till när jag ändå har en tråd: fästinghalsbanden… ja eller nej? och varför :P vad finns det för alternativ?
Vänj först över på blötmat. Är katten van vid att äta både blöt- och torrfoder så kan den bli dålig i magen om den plötsligt bara får blötmat. Så öka långsamt.
Sen när katten äter bara blötmat kan du ge lite kycklingvinge (samma sak där, börja med en liten bit och öka sedan)
Kycklingvingar finns i affären. Köp inte mörade, eftersom det är mycket salt i dom. Tyvärr är dom flesta frysta kycklingvingarna mörade, men det brukar finnas färska kycklingvingar som inte är det.
//Jessie
Exakt, blötmat och kycklingvingar (råa) är perfekt. Mjau (finns i de flesta mataffärer) är även bra då det är den "billigare" varianten av Bozita. Kycklingvingar ger du dock inte varje dag men kanske 2-3 gånger i veckan för att hålla tänderna igång. I början kan det hända att du måste klippa i vingen för att få fram benet samt banka sönder benet med en hammare eller kniv för att katten ska fatta att ben är gott!
Kycklingvingar finns antingen färska eller frysta i varenda matbutik.
Att göra egen BARF måste man läsa på för att göra, annars kan det gå riktigt illa. Men de färdiga barf-fodren får du höra i dina djuraffärer om de tar in och säljer, eftersom det säljes fryst. De är dyrare än att göra eget samt även dyrare än blötmat, men absolut det bästa för katten.
Fästinghalsband har jag tyvärr ingen erfarenhet av, då mina katter är innekatter 😃
tack så mycket!!
men blötmat å kylling, och jag har som sagt provat en såndär "korv" och de va inte så spännande tyckte de men man kan kanske blanda i i blötfodret till de gillar?
De korvar som finns att köpa är oftast inte helfoder, dvs det räcker inte att enbart ge en korv och tro att den innehåller allt katten behöver. De korvar som finns för hundar bör heller ej ges som helfoder till katter då de inte innehåller tillräckligt mycket av vissa ämnen framförallt taurin.
Experimentera inte för mycket genom att ge lite korvar här och där då riskerar du istället att dina katter inte får i sig tillräckligt med den näring som de behöver. Däremot är det absolut inga problem att ge t.ex. kycklingvingar eller en köttbit några gånger i veckan, MEN det ska absolut inte vara mer än 1 måltid i storlek.
BARF i sig innebär att man ger rått kött, hjärta, lever och ben och även i rätt proportioner, för att det inte ska bli näringsbrist. Därför kan en katt t.ex. inte enbart leva på kött (som många kanske tror).
ok
Jag ger bara barf. Hjärta, lever, nöt, strupe, möss och råttor (hemuppfödda döda ur frysen) , kyckling och allt med ben och allt ska vara rått! OM jag skulle ge mina katter torrfoder så kör jag på BRIT. Villet är sällan. Musch och vom är inte barf. Det är färskfoder ;)
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
#15 Hur kan det vara dyrt att göra egen barf? Allt mitt foder är i princip gratis. Bara kontakta en bonde, fågelfarm eller slakteri så får du alla produkter gratis :p
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
#19 #20 MUSH BARF är BARF.
Jag skrev att köpa färdig barf dvs MUSH och VoH är dyrt jämfört med att göra egen.
Men det är färskfoder. Inte barf. Och ja, det ÄR billigare att göra egen :) då missförstod jag dig. Har barfat lääänge länge! Tycker fler borde barf:a :)
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Porta 21 feline finest sensible :)
Helt utan spannmål och hyffsat billigt!
#22 BARF = Bones And Raw Food dvs maten består av rått kött, inälvor och ben. MUSH BARF består av rått kött, inälvor och ben. Inga tillsatta vitaminer. Förklara för mig vad skillnaden är mellan det och det man själv gör? Däremot vet jag inte om det innehåller rätt proportioner av t.ex. lever och hjärta, men det gör det inte till mindre barf för det.
Färskfoder i mina ögon är foder som innehåller antingen spannmål eller är vitaminiserat.
om man gör BARF själv var kommer taurinet ifrån då?
#25 Hjärta innehåller mycket taurin.
AH! ja men jag ska nog läsa på lite mer först innan jag börjar med det ,
och sen kan man fråga bönder?
#27 Du kan säkert fråga runt, men förvänta dig inte att du ska få det gratis. Jag köper allt på Citygross/Maxi och även vissa korvar som innehåller endast kött i djuraffärer.
Är barf något du är sugen på så finns mycket matnyttigt på barf.ifokus