Katten det snöar på.
Hejsan! Har en snart 2:årig Maine Coon kille här hemma. Jag rådfrågar er här på sajten och tips för att hon honom att sluta "mjälla". Det ser ut som det snöat på hans rygg. :/ Det är på ryggen, mest i slutet och mot svansen. Han päls är fettig osv. Pojken hade samma symtom förra vintern när han var inne mkt. Men när han kom ut och "luftade" sig så försvann det. Men detta år är det värre och det har inte försvunnit även om han är ute hela natten samt stunder på dagen. Man kan bada, ja, men han gillar INTE vatten. Han flyr under sängen så fort har hör kranen när man ska duscha. Vill tillägga att han äter samma mat som tidigare. Öppnar mitthjärta för alla tips! :) (Tror det var en sån här tråd tidigare men hittar inte den :/)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Överviktiga katter kan bli fettiga och mjälliga bak mot svansen.. Är hans vikt bra?
Vad äter han för foder?
Är han kastrerad?
Hur ofta kammar/borstar du honom?
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Han är ej överviktig utan är i normalt hull. :)
#2 Han äter foder från Royal Canin. Har dock inte det exakta namnet på fodret i huvudet. Sen får han lite mjukmat från Whiskas några gånger i veckan.
Ja, han är kastrerad och blev det snarast han var redo för det.
Lite olika hur jag borstar honom. Försöker kamma en gång i veckan för att minska risken med tovor. Sen brukar jag kamma igenom alla kissarna grundligt 1-2 ggr/månad. :D
#3 Kosten kan påverka päls/hud mycket, så jag skulle nog fasa över till ett foder med högre köttinnehåll och eventuellt ge tillskott av något slag (t.ex. laxolja och äggula ska vara bra för päls och hud).
Har han tjock päls kan det vara bra att kamma honom oftare för att lufta päls/hud.
Känns pälsen otrevligt fettig kan du gnugga in barnpuder i pälsen som du sedan kammar ut efter några timmar om du vill undvika bad.
När inomhusluften är torr (t.ex. på vintern) kan pälsen också bli väldigt trist, och för att öka luftfuktigheten kan man ställa ut vattenskålar lite här och var (gärna ovanför elementen).
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Med ditt hjälp är jag 99% säker på att det måste vara maten. Eftersom han inte är så tjockhårig och han är ute mkt och "luftar" sig så måste det vara maten.
Men ska försöka kamma/borsta honom lite mer.
Jättebra tips men vattenet och allt! Ska verkligen använda det sen till vinter (då vi har dörren öppen ganska mkt nu).
Det är ju trots allt på vintern/vårkanten han börjar mjälla.
Tack så himla mycket för svaren, väldigt tacksam!
Kram :D