Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1420 ggr
Opalen
0

Köpa Katt

Hej, jag ska flytta med min mamma, pappa och bror till sommaren. Jag kommer att bo på ett lungt, lantligt ställe och ska då köpa katt. Jag undrar vilken ras som skulle passa mig? Jag är en tjej på 12 år som alltid har haft djur, hundar, kaniner, hamstrar, möss osv.

MVH Lovisa och kaninerna.

MonicaLagerquist
10

De flesta uppfödare jag känner säljer inte sina katter till utekatter.

Så mitt råd är att be dina föräldrar att göra en rastgård till katten så att den säkert kan få vara ute i friska luften.

Angående rasval så kan det vara bra att gå på en kattutställning och kika på de olika raserna och prata med ägarna.

Stolt ägare till tre La permer

VästkustFia
6

Nu vet jag inte om du eller övriga familjen är extra intresserade av just en raskatt, alltså med stamtavla osv.

Men går det lika bra med en huskatt ("bondkatt") och du vill att den ska kunna gå ut som den vill föreslår jag att ni kan höra med något katthem om där finns någon lämplig hemlös katt att adoptera.

Lycka till!

[[pimey]]
8

Ingen uppfödare jag känner till säljer sina katter som utekatter. Adoptera annars en hemlös på katthemmen :)

Opalen
0

jag menar mer att den får vara i en lugn miljö, alltså inte från uppfödare utan ex blocket.

MonicaLagerquist
7

#4 Blocket föder inte upp katter.

De katter som annonseras på Blocket kommer från någon sorts uppfödare. Vissa mer seriösa än andra.

OberonsMatte
9

Är det inte en raskatt ni är ute efter rekommenderar jag att ni letar er framtida familjemedlem på ett katthem (de har katter i alla åldrar, även kattungar, som behöver goda hem).

Katten ni köper måste enligt Djurskyddslagen vara minst 12 veckor när den skiljs från sin mamma och sina syskon. Raskatter och de flesta katthemskatter är även vaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktigade vid försäljning.

Eftersom du bara är 12 år ännu är det viktigt att dina föräldrar är införstådda med att det är de som måste stå som ägare. Det är i deras hem katten ska bo och det är de som måste ta på sig huvudansvaret för kattens väl, framför allt ekonomiskt men även omsorgsmässigt när det gäller foder, Kattsand, tillbehör, kastrering, veterinärvårdsförsäkring, årliga vaccinationer och andra eventuella veterinärbesök.

Sajtvärd Katter iFokus

Opalen
0

#6 okej absolut, tack så mycket för svaret :)

[Mickelinet]
1

Skulle rekommendera en bondkatt :) Vi har två och dom är helt underbara😂+ att det är väldigt mycket billigare än att skaffa en raskatt😛

Clariiz
7

#8; Finns en anledning till varför de är billigare också. Massproducerade och utan några som helt vaccinationer, hälsotester eller vet.besiktningar. (om de inte säljs via katthem eller ytterst få "uppfödare") Så billig som argument tycker jag inte man ska använda sig av då det bara är negativt! Alla katter ska ha ett högt värde.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[[pimey]]
0

Instämmer med ovanstående billigare är INTE bättre

Opalen
0

Funderar på norsk skogskatt, vad tycker ni om det?

MonicaLagerquist
4

Det säljs många Norska Skogskatter på Blocket. Se till att du köper av en registerad uppfödare och att du får en Norsk skogkatt med stamtavla. Det där lilla S i namnet är litet men viktigt.

Många som säljer Norska Skogskatter säljer långhåriga huskatter. Rasen heter Norsk Skogkatt och de vet seriösa uppfödare.

Opalen
1

#12 tack för ett riktigt BRA svar! Jag ska se till att S:et inte är med.

MonicaLagerquist
0

# Det ska vara utan S om det är en raskatt du ska ha.

Norsk Skogkatt heter rasen.

Opalen
0

#14 förlåt, menade att det inte skulle vara med :)

ElinLindberg
2

Du kan gå in på http://www.skogkattslingan.com för att läsa lite om norsk skogkatt för att se om den rasen är passande för er:) där finns även annonser på kattungar.