tips och råd önskas grannens katt
Hej
Jag bor men min sambo och min lilla dotter i ett villaområde. I området finns det väldigt många katter som springer runt vind för våg, samtliga har ett hem men de får springa fritt ute, några okastrerade några kastrerade. Jag har försökt att prata med grannarna och en granne hade i alla fall vett att kastrera sin katt då jag påpekade fördelarna med det samt att hans katt faktiskt skapade obehag för oss. De andra som har en okastrerad hane maler på om det vanliga, att det är onaturligt och kastrera osv, orkar inte ta den diskussionen med dem igen.
Jag har ett väldigt stort problem men att många av katterna kissar och bajsar precis intill huset. Det luktar fruktansvärt illa. Jag undrar om det är någon som har tips på något man kan lägga/ ha på eller vad som helst så att katterna kanske väljer ett annat ställe att ha sin toalett? har hört om "husmorsknep" som ättika och citron men jag undrar om det finns någon här som har någon god idé. Jag är en riktigt djurvän så jag vill absolut inte ta till något som skulle kunna skada någon katt men samtidigt skulle jag vilja att min tomt fick vara annat än kattlåda.
En av de här katterna är dessutom aggresiv och är väldigt obehaglig att den är nära. jag gissar att hen har våran tomt som del av sitt revir, detta blir väldigt problematiskt då vi inte kan ha lilltjejen ute lekandes för katten flyger på henne om inte någon av oss är med hela tiden. Finns det nåt här man kan göra?
Tack på förhand
Min farmor lägger hönsnät i rabatten, med ett mycket tunt lager jord över, så pass att katten inte vill gräva men nätet syns inte..
Oj vilket problem! : s
Ni borde gå och kissa på grannens hus… Skämt åsido.
Jag minns en granne som hade ut kalk i hela gräset som tydligen sved under tassarna på katterna (och människor) men tycker det låter jäkligt inhumant.
Ni ska ju inte behöva begränsa eran dotter för att någon annan har en katt som ger sig på henne! Låter som en riktigt oempatisk granne/grannar ni har.
Bästa tipset tror jag är att ta kort på katterna när de gör sina behov och gå runt och påpeka det för grannarna. Bildbevis väger tungt. Sen är det faktiskt skadegörelse och de ska de faktiskt få stå för :/
Läste även om någon slags "kattskrämma" man sätter ute på gräsmattan som ger ifrån sig ett ljud som bara katter hör men det känns dumt att ni ska behöva stå och betala för att andra har djur som uppenbarligen inte sköter sig.
Vad har eran kommun för regler kring utekatter?
Själv har jag inte bott i hus på ett bra tag men jag har hört att kaffesump kan fungera. Annars finns det ex. "citronpinnar" att sätta ut men jag har ingen aning om det har någon effekt. Jag vet hur vår katt avskyr doften av kaffe och citron. Citronträdet åkte på storspö första veckan så det bara var kaffeved kvar av det. Håller jag i en kopp kaffe så går han demonstrativt fram och skrynklar ihop ansiktet till ett russin, skakar på tassarna och går sedan irriterat iväg.
Tråkigt med grannar som inte tar ansvar för sina katter. Skadegörelsen går det tyvärr inte att göra mycket åt eftersom det krävs att ägaren agerar vårdslöst. Ägaren till den aggressiva katten kanske det går att anmäla om det finns bevis men räkna inte med att kommunen har en djurvänlig lösning på problemet.
Hoppas ni hittar en fredlig lösning på problemet!
Medarbetare - Halloween.ifokus